Permalänk
Medlem

lenovo y50-70 hjälp?

Hejsan!

Införskaffade för ett tag sedan en lenovo y50-70 i5 4210h 2.9 ghz med boost till 3.5 ghz 8gb ram. Nvidia GTX 960m

Spelar bla CS Go och jag ligger på mellan 140-200 fps. då har jag allt på low i settings och kan få fps drop ner till 100.
Detta är när jag spelar competetive alltså 5 vs 5. känns som att datorn borde fixa bättre/stabilare fps.
har provat spel som gta 5, the Witcher 3 och det fungerar alldeles utmärkt på high/ulta .

Har dem senaste drivrutinera, v sync avstängt och alla program i bakgrunden avstängda. har även provat för att se att datorn inte använder fel grafikkort utan att nvidia GTX 960m är aktiverat.

Kan någon vara snäll och hjälpa mig med vad det kan vara för fel? vad kan man ändra för fler inställningar?
någon som har liknande problem men kommit till rätta?

ps spelar med 1024x768 :/

Permalänk

Här kanske finns någon hjälp?
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/490123727972...
Jag är absolut ingen höjdare på ibyggda grafikkort...men kan vara värt att testa det de skrev i länken.

Visa signatur

/* vi lever i spännande tider */

Permalänk
Medlem

Tackar!

@Lillablao: tacksam för snabbt svar, ska genast testa.

känns som att jag testat i princip allt men inget hjälper. lite träligt när man vet att man kan få ut mer krut.

Permalänk

Ja verkligen =(
Snubblar jag över något är det här jag skriver det först!

Visa signatur

/* vi lever i spännande tider */

Permalänk
Avstängd

@ARREE: vad kör du för upplösning i gta 5 och the witcher3?

Permalänk

Har inte kört dem tyvärr..

Visa signatur

/* vi lever i spännande tider */

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: har precis börjar lira the witcher 3 och testat lite olika, sist jag lirade så körde jag 1920x1080, ulta på dem flesta ins och vissa avstängda. lirar jag på high så flyter det på bra. Gta5 high för det mesta 1920x1080

Permalänk
Avstängd

@ARREE: är du säker? kolla denna sida, http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-960M.138006.0... med deras testrigg kan dom inte köra witcher i ultra, och dom har en bättre processor än din bärbara.

Permalänk
Medlem

Trots att jag nog redan vet svaret, men har du nätadaptern inkopplad när du spelar? Jag provade en gång när jag spelade trackmania, och hur jag än gjorde så kom jag inte över 30 fps, på batteri, oavsett inställningar. Nåt batterisparläge som kickar in gissar jag på.

Har du även ändrat i Windows Mobilitetscenter till "Hög Prestanda"?

Gissningsvis är väl allt detta ok för dig, då du ju kan köra the witcher på höga inställningar, men kan alltid kolla.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

....

@JSvanberg: jag kan dubbelkolla sen så den inte som standard lägger sig i en annan resulution. ska även försöka ta en screenshot. återkommer

Permalänk
Medlem

....

@sl0k3_: Tack för svar. är alltid noga med att ha i kabeln. alltid i prestandaläge. använder även razer cortex så ibland lirar jag via deras "plan"
allt sånt har jag koll på endå känns det som ngt felar :/

Permalänk
Medlem

drivrutiner

va inne nu på nvidias hemsida för att ladda ner äldre versioner av drivrutiner. såg en flick jag inte tidigare sett.

dvs 960M drivrutiner och inte enbart för 960 kan va det som felar, återkommer

Permalänk
Medlem

värmeproblem!

använde mig av ett program som heter throttlestop och gjorde ett benchmark test utan att "disable turbo boost"

fick följande resultat på värmen

97 grader
97 grader
92 grader
92 grader

med "disable turbo boost"

83 grader
83 grader
79 grader
79 grader

datorn blev väldigt varm vid spelande, vet ej om detta är ngt gemensamt för lenovo eller bärbara överlag.
nu flyter det på mycket bättre. hoppas detta kan hjälpa fler med lenovo "gaming" laptops då jag sett att det finns fler trådar.
för er som lirar cs go är även ett tips att rensa steams cache minne. ger också en markant skillnad. ligger mellan 170-200 fps nu
med 1152x864 och medium i inställningar. med andra ord är datorn en flaskhals och stäng av turbo boost om möjligheten finns.

tacksam för alla svar och all hjälp grabbar

Permalänk
Medlem

Så standardtemp i load ligger på runt 80C? Är inte det rätt högt för att vara en ny gaminglaptop?

Visa signatur

Gigabyte H610M S2H | i5 13400F | Kingston Fury 2x8GB 3200 MHz CL | Gigabyte RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
Samsung 980 PRO M.2 500GB | DeepCool PK650D 650W | Lancool 205M