Är filerna försvunna för alltid?

Permalänk
Medlem

Är filerna försvunna för alltid?

I samband med att jag gjorde uppdateringen till Windows 10 på min laptop ville jag göra en återställning av datorn eftersom den blivit fruktansvärt seg efter 5 års användande. Kopierade först det jag ville behålla, framförallt foton, till en annan dator. Använde sen Windows återställningsverktyg och fick då två alternativ:

Ta bara bort mina filer
"Det här går snabbare, men är inte lika säkert. Använd det här alternativet om du ska behålla datorn."

Ta bort filer och rensa enheten
"Det här kan ta några timmar, men det gör det svårare för andra att återställa filer som du raderat. Använd det här alternativet om datorn ska återanvändas."

Valde det översta alternativet och tänkte inte mer på det. När jag nu skulle föra tillbaka fotona igen så ser jag att det fattas en massa foton. Inser då att jag glömt kopiera en av mapparna på laptopen innan jag gjorde återställningen...

Är det möjligt att återställa dessa filer och hur gör jag i så fall?

Självklart ska man ha säkerhetskopior av sina viktiga foton, men jag var ju övertygad om att jag hade det.

Permalänk
Medlem

Klart det finns en chans att de är kvar. Men ju mer datorn är igång desto större risk finns att de verkligen skrivs över.

det bästa är att då ut hårddisken där bilderna låg och koppla den till en annan dator och försöka återställa filerna. Chansen finns men jag kan inte svara på hur stor eller liten den är utan att ha analyserat disken

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är när man uppgraderat sitt system, du kan alltid prova. Recuva ska kunna ta tillbaka borttagna filer, troligtvis inte alla men chansen finns ju. Om Windows 10 har något speciellt program man kan använda vet jag inte.

Aktivera "djup avsökning" när du väl söker igenom destinationer:
https://www.piriform.com/recuva

Permalänk
Medlem

Korta svaret, JA! det kan då. Men sitter på mobilen nu och har lite svårt att söka upp programmet jag använda med gott resultat.

Det du ska göra NU tills bättre svar kommer är att STÄNGA AV DATORN och inte använda den mer.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Nu vet jag inte hur det är när man uppgraderat sitt system, du kan alltid prova. Recuva ska kunna ta tillbaka borttagna filer, troligtvis inte alla men chansen finns ju. Om Windows 10 har något speciellt program man kan använda vet jag inte.

Aktivera "djup avsökning" när du väl söker igenom destinationer:
https://www.piriform.com/recuva

Fortfarande bör du inte använda hårddisken där filerna låg då den fysiska platsen där de låg riskerar att skrivas över om detta inte redan skett

Permalänk
Medlem

Man ska ha en hel del tur om man ska återskapa deletade filer från en HDD som blivit ominstallerad, har lyckats att få tillbaka en del filer på jobbet med ett program som heter Getdataback (https://www.runtime.org/)

På jobbet brukar vi plocka ur disken och sätta i det i en HDD-vagga kopplad till en annan dator för att sedan scanna HDD med Getdataback för att hitta deletade filer.

Oftast är filerna skadade, men ibland kan man ha tur.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Fortfarande bör du inte använda hårddisken där filerna låg då den fysiska platsen där de låg riskerar att skrivas över om detta inte redan skett

Tyvärr måste han använda datorn för att få tag på något som ska kunna få tillbaka filerna, vare sig det är ett nerladdat program eller om det redan finns. Visst kan han avvakta för mer svar.

Alternativt plocka ut HDDn.

Permalänk
Medlem

Brukar rekommendera Recuva. Är det bästa återställningsprogrammet imo.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag använder oftast File Scavenger då jag oftast hittar flest filer med det samt att det stödjer Skadade Raid diskar

Permalänk

Recuva och/eller SanDisk RescuePro är de jag brukar använda när jag vill återskapa "förlorade" filer.
Funkar mycket bra på minneskort till tex kameror som nån i familjen raderat utan att tänka sig för.

Visa signatur

/* vi lever i spännande tider */

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ser en liten strimma av hopp om att få tillbaka filerna. Tänker testa att installera Recuva på datorn och prova.