Någon som lyckats ändra vilka DNS-servrar Com Hem routern CH7486E använder?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats ändra vilka DNS-servrar Com Hem routern CH7486E använder?

Hej!

Jag har just fixat en Raspberry Pi som kör "pi-hole", dvs den blockerar ads för alla enheter i nätverket. Men för att detta ska fungera så måste jag manuellt sätta vilka dns servrar min router ska använda, alltså till den lokala IP-adressen på min Raspberry Pi. Har ej lyckats med detta eftersom det verkar omöjligt ?

Skriv gärna om ni lyckats och hur ni har gått tillväga.
Tack!

Permalänk
Skrivet av critaL:

Hej!

Jag har just fixat en Raspberry Pi som kör "pi-hole", dvs den blockerar ads för alla enheter i nätverket. Men för att detta ska fungera så måste jag manuellt sätta vilka dns servrar min router ska använda, alltså till den lokala IP-adressen på min Raspberry Pi. Har ej lyckats med detta eftersom det verkar omöjligt ?

Skriv gärna om ni lyckats och hur ni har gått tillväga.
Tack!

Nu har jag bara lillebror Compal 7284 men gick igenom hela gränssnittet och hittade inget i alla fall. Gissar att det är rätt lika.

Permalänk
Medlem

kör dhcp i raspberry pin då? bara att slå av dhcp i modemet/routern och ställa in raspberry pin rätt, gateway = modemets IP-nummer, dns till det du vill ha osv..

Permalänk
Medlem

@critaL: Eller så sätter du DNS manuellt på dina enheter att peka mot RPI:n?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Min lösning på problemet är antingen som Dr.Mabuse eller Tuxis skriver