Microsoft Windows 10 blir rekommenderad uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Yes men det jag försöker komma till är att det appliceras inte till Microsoft upgradering utan om DU skulle ge det till någon annan, (third party).

Det första stycket säger bara att om du har köpt licensen i Tyskland som privatperson så ska du bortse från allt som står i sektion 4 och följa tysk lagstiftning istället. Helt irrelevant för oss i Sverige med andra ord.

Skrivet av Commander:

Vidare läser man det så tyder jag det som att om man har en retail och upgraderar så har man rätten sedan att applicera 10ans licens på vilken enhet som helst men står inget om att det skall gå göra det igen efter du har aktiverat 10ans licens dvs det säger inte om det är OEM eller Retail alls.

"Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device" säger ganska tydligt att man har rätt att flytta licensen mer än en gång. Det står heller inte ett ord om att denna rättighet skulle vara begränsat till en viss tidsperiod vilket det rimligtvis hade gjort om så vore fallet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Frågade även Microsofts support.

Hur pass mycket man kan lita på vad supportpersonalen (som antagligen är minimum wage timanställd i Indien) säger kan man nog tvista om dock.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni kommer troligtvis att bli erbjudna att köpa en äkta licens av Windows 10. Microsoft har sagt att de ska göra en pilot för detta i USA och om det går bra så kommer det bli så även för resten av världen.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

"Windows 10 Upgrades for Non-Genuine

Our free upgrade offer is available to all of our Genuine Windows 7 and Windows 8.1 customers. One of the more interesting learnings from the upgrade is the creative efforts which non-Genuine customers have gone to, to initiate the upgrade process on Windows 7 and Windows 8.1 – and then how many have purchased Genuine Windows 10 activation through the Windows 10 store.

Following these learnings, we are going to start an experiment soon in the United States, which we will then evaluate before extending to other countries, to ease the upgrade of non-Genuine Windows 7 and Windows 8.1. We’ll offer a one-click opportunity to get Genuine via the Windows Store or by entering an activation code purchased elsewhere. If this turns into a path for most customers to get Genuine, we will expand the experiment. We’d like to welcome as many of these customers as possible to the legitimate Windows ecosystem."

Tack för infon, ska föra det vidare. Det var ju en kompis som undrade, förstår du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Och hur blir det för de som sitter på en piratad version av Win7?

Lösningen är att köpa Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Frågade även Microsofts support.

https://i.imgur.com/O2Ae0Dn.png

Hur pass mycket man kan lita på vad supportpersonalen (som antagligen är minimum wage timanställd i Indien) säger kan man nog tvista om dock.

Precis, Sitter med en Retail Windows 7 Ultimate köpt på dustin och jag följer denna tråden:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Gjorde en ominstallation från start på min HTPC som har en Windows 8 Pro upgrade licens, och det gick bra valde har ingen nyckel och vill aktivera Windows senare. Väl inne i Windows behövde jag inte ange någon nyckel. Förmodligen har Windows 10 låst på mitt moderkort eller liknande.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte mycket att gnälla på. 98,5% av alla på Steam har 10GB eller mer ledigt hårddiskutrymme. Givetvis laddas inte Windows 10 hem automatiskt till datorer där utrymmet är för litet. Summan blir att den som vill uppgradera till Windows 10 får en snabbare resa dit. För den som inte vill kvittar det.

Med all respekt strejf, med det där är bara corporate bullshit i sin mest arroganta form. Om alla börjar göra så handlar det inte längre om 3 Gb utan det kan bli långt mycket mer och då kvittar det inte längre, och dessutom är det slöseri med bandbredd i stor skala. Adobe kan ju ladda hem hela CC till mig i hopp om att jag ska uppgradera från Lightroom till hela sviten. Och varför inte packa upp skiten på min hårddisk också så det går snabbare att installera.

En bilfirma parkerar inte sin nya bil på min uppfart i hopp om att jag ska köpa den. Det finns en gräns mellan min sfär och deras. Tyvärr är dagens IT-bolag inte det minsta intresserade av denna gräns, påhejade av en ung generation som inte upplevt annat i vuxen ålder och därmed inte förstår vad det handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Med all respekt strejf, med det där är bara corporate bullshit i sin mest arroganta form. Om alla börjar göra så handlar det inte längre om 3 Gb utan det kan bli långt mycket mer och då kvittar det inte längre, och dessutom är det slöseri med bandbredd i stor skala. Adobe kan ju ladda hem hela CC till mig i hopp om att jag ska uppgradera från Lightroom till hela sviten. Och varför inte packa upp skiten på min hårddisk också så det går snabbare att installera.

En bilfirma parkerar inte sin nya bil på min uppfart i hopp om att jag ska köpa den. Det finns en gräns mellan min sfär och deras. Tyvärr är dagens IT-bolag inte det minsta intresserade av denna gräns, påhejade av en ung generation som inte upplevt annat i vuxen ålder och därmed inte förstår vad det handlar om.

Med all respekt, hur många gigabyte patchar/säkerhetsuppdateringar/servicepacks/uppgraderingar till nya OS har vi sett genom åren? Det är 2016 nu. Att preloada några få gigabyte för de som valt automatiska uppdateringar är inget att gnälla på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

This thing pissed me off so much that the only reason why this isn't just a swearword rant is because I genuinely want to help people, so I am trying to stay coherent. Windows 10 is not angel tears, and it's definitely not heading in the right direction. And this promotional crap is making things worse. Not letting users even disable a scheduled task? Are you trying to best malware writers at their game? You retards.

Don't get me wrong. Microsoft is a very capable company, and they have a strong future ahead of them, especially in the enterprise sector and the cloud business. I even own a tiny handful of their stocks, which makes me entitled as any other shareholder, so if you feel like sidelining my fine criticism, think again. But this is a bloody red line. The moment you start tinkering with my freedom, there's gonna be Thor's rage hammering down on you.

I hope this article helps you gain your peace and quiet back, and that you can go back to enjoying Windows 7 (or maybe 8) the way sane people should. And once Microsoft decides to get off the monkey jerkfest tree that Apple and Google are so fond of, then we can go back to discussing things in normal tones. You want morons for your users? Fine, you will get morons. You want smart people on your side, make sure you give them the respect and dignity they deserve. One-size-fits-all fascism does not cut it. I'm not playing the moronity game. If and when my awesome four-digit IQ deteriorates enough for me to consider Bing news, or any other mainstream feces, even remotely interesting, I will bow down to this idiocracy gangbang. Till then, you will have to give me a bloody button that reads choice.

Windows 10? I considered it briefly, now I don't wanna. Just because. There's choice for you. Put that in some presentation there under Lesson Learned or Constructive Feedback from Happy Customers. It's no longer technology. It's emotions now. Bye bye.

http://www.dedoimedo.com/computers/windows-7-to-10-gwx-how-to...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Vilka jävla avskum Microsoft har blivit. Bara för att de inte är ledande på mobiltelefoner kan de bete sig hur svinaktigt som helst på PC.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är 2016 nu.

Och jag vill fortfarande inte ha Microsofts jävla spyware.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Och hur blir det för de som sitter på en piratad version av Win7?

Böter och samhällstjänst?

Permalänk

För den som vill ta kontroll över sin Windows uppdatering och hindra Microsoft från att installera skit på sin dator, se här:
http://www.howtogeek.com/228551/how-to-stop-windows-7-or-8-fr...

Permalänk
Medlem

Jag provade för en månad sedan att uppgradera Win7 --> Win10

Det som störde mig var att Grafikdrivrutinerna (AMD) var sub optimala ... vi talar om 2 krashar i timmen när jag spelade Fallout4. (inte särdeles kul)

Allt funkade bra tills jag började "leka" med processerna när jag stängde av Onedrive så dog den hårt.
efter att ha försökt reparera sig under 1 dygn med eskalerande hantering. så tvingades jag använda Win7 och återställa till Win7 OS.

Jag ser verkligen INTE fram emot denna "Patch" ... men kanske om jag bränner ut en Win10 skiva så funkar det ...

Installationen Win7 --> Win10 gick smärtfritt tog gissningvis 2h under natten.
funkade out of the box men som sagt grafikkortet strulade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cg_thi:

Jag provade för en månad sedan att uppgradera Win7 --> Win10

Det som störde mig var att Grafikdrivrutinerna (AMD) var sub optimala ... vi talar om 2 krashar i timmen när jag spelade Fallout4. (inte särdeles kul)

Allt funkade bra tills jag började "leka" med processerna när jag stängde av Onedrive så dog den hårt.
efter att ha försökt reparera sig under 1 dygn med eskalerande hantering. så tvingades jag använda Win7 och återställa till Win7 OS.

Jag ser verkligen INTE fram emot denna "Patch" ... men kanske om jag bränner ut en Win10 skiva så funkar det ...

Installationen Win7 --> Win10 gick smärtfritt tog gissningvis 2h under natten.
funkade out of the box men som sagt grafikkortet strulade.

Om du har haft Windows 10 installerat och aktiverat på din dator så kan det vara bra för dig att veta att du kan göra en ren installation på samma dator från skiva/USB och Windows 10 kommer att aktiveras automatiskt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Microsoft använder telemetri

Microsoft hade lagt telemtri i Windows 10. Detta innebär att när uppdateringarna kommer till 7/8/8.1 att NSA ha rätten att gå en bakdörr, kolla vad du gör och många av mina data vänner vet om ju detta. De hotar rikets säkerhet, eftersom windows 10 vill spionera på vanliga folk. Sen kommer ursäkten: "Men om man ha rent mjöl i påsen, så behöver man inte oroa sig". Den ursäkten köper jag icke.

Jag rekommendera att ladda ner Dws Lite. Det är en program som gjorts av en hackare i Ryssland, som ta bort alla bakdörrar. Dock du måste tillåta Windows egna brandvägg att kunna också blockera alla IP adresser som kan gå bakom, även du använder VPN eller ej. Ha du en VPN tunnel, så känner dig inte säker. Är din bakdörr helt öppen, så spela de ingen roll om du använder VPN eller inte.

Också ladda ner Spybot Anti Beacon.

Permalänk
Medlem

Byggde en dator åt en kollega för några veckor och den laddade ner Windows 10 (via Windows 7) så många gånger att den fyllde en 256 GB SSD.
Jag litar lika lite på det här som jag gör på Windows 10 som helhet, dvs. inte alls.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@strejf:

Tack, har inte brytt mig om hur / vad som gäller mer än att jag kunde nedgradera om det inte funkade.