Två SSD med windows, formatera i BIOS?

Permalänk

Två SSD med windows, formatera i BIOS?

Hejsan,

har problem med att få igång en dator med windows 10 och två SSD varav ett har win10 det andra win7. Kan jag formatera en av dem i BIOS? Har ett Z97P mobo, disken jag vill formatera upptäcker jag i BIOS men lyckas inte starta windows med båda inkopplade. Disken är av märket OCZ.

Permalänk

Okej, detta är ett svårt problem.

Kan se disken med win10 om jag bootar från win7, men om jag bootar från win10 kan jag ej se disken med win7. Och om jag bootar från win7 kan jag ej formatera den som kör windows. Jag försöker förstå hur man ska formatera från BIOS men det finns ingen information att tillgå på gigabytes hemsida om hur det går till. All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Med formatera, antar då att du menar att du vill rensa ena disken helt och hållet? Om ja:

Koppla loss den SSD:n med Windows som du vill behålla. Därefter tar du en USB-sticka med en Live-CD med t.ex. Ubuntu (http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-...), bootar ifrån USB-disken och därefter formaterar du den via LiveCD:n!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

ah, okej. Då testar jag det tack för hjälpen! Har fått för mig att man kan göra sådant i BIOS men jag undrar om det helt enkelt är felaktigt.

Permalänk
Medlem

@Viktorviktor Tror inte det går att göra det via BIOS tyvärr, eller har aldrig hört talas om det iaf!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

kan man måhända göra det via cmd tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorviktor:

@Icte:

kan man måhända göra det via cmd tro?

Det går fint. Brukar boota med en Windows installation och därefter gå in i reperationsverktyg så finns CMD där.

Permalänk
Medlem

@Viktorviktor Precis som zin105 skriver så går detta bra också, men var det inte så att du inte kunde boota med båda diskarna inkopplade?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av tudz:

Det går fint. Brukar boota med en Windows installation och därefter gå in i reperationsverktyg så finns CMD där.

Skrivet av Icte:

@Viktorviktor Precis som zin105 skriver så går detta bra också, men var det inte så att du inte kunde boota med båda diskarna inkopplade?

Som det är nu kan jag inte ens längre finna SSDn i BIOS. Jag vet att den fungerar. Har ringt INETs support och de tyckte jag skulle formatera från BIOS men även de har alltså fått det om bakfoten att det går att göra det.

Disken jag ville boota försvann när jag gjorde om USBminnet till primär boot, jag gjorde såhär: https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj200124.aspx

Jag har försökt allt jag kommer på, är det verkligen så att det kan vara omöjligt att formatera en disk? Är ju en idiotiskt vanlig sak, är klart frustrerad att det ska vara så helvetiskt svårt.

Permalänk

Ingen som har något förslag? Allt jag vill göra är alltså att formatera en SSD som har win7 på sig, så att jag kan använda den i dator jag har nu. Den är kopplad till moderkortet med en SATA kabel och en strömkabel till nätagget. Förut upptäckte jag den i bios men inte längre. Jag tänker följande:

Jag kopplar ur den och sedan in den igen och kollar om den då syns i BIOS. Om den gör det försöker jag formatera den med hjälp av command prompt. Låter bra?