Permalänk
Medlem

Kylning av Bitfenix Prodigy M

Hej,
har en ca halv år gammal dator, med dessa huvudkomponenter:
Intel 4690 processor
Gigabyte R9 380 4GB grafikkort
MSI b85M-E45 moderkort
Bitfenix prodigy M chassi

eftersom chassit är mycket trångt, så måste jag göra något för att få ner temperaturen på både grafikkortet och processorn. Tror problemet ligger i att chassit omvänt (varma luften går ut nere istället för uppe), så en hel del av värmen som grafikkortet skapar blir kvar under det.

Har tänkt skaffa en ny CPU kylare (kör för tillfället med Intels egna), och tänkte skaffa coolermaster evo 212 (processorn kan ju inte överklockas så behöver inte vara supereffektivt). Hoppas på att få redigt lägre temperaturer då denna skulle hjälpa att pressa varm luft från grafikkortet ut ur chassit bakvägen. Är det onödigt att lägga en till fläkt på kylaren för att föra luften effektivare ut?
Om jag gör det, så fungerar det att köra med en 4pin-splitter för att få båda fläktarna kopplade till CPU-kylaruttaget? (kommer datorn klara av att reglera de båda fläktarna med tanke på CPU tempen?)

Finns även ett annat 4pin uttag på moderkortet, om jag har två 3-pin fläktar kopplade till det med en splitter, klarar datorn av att reglera fläktarna på basis av temperaturen? Och i så fall, på basis av vilken komponenets temperatur är det?

För tillfället är min setup såhär alltså:
2 stycken 120mm fläktar i taket som blåser in (neråt,vilket grafikkortet också gör), PSU som blåser in luft från framsidan och ut genom bottnet, en 230mm fläkt på bottnet som blåser ut, och en 140mm fläkt på baksidan som blåser ut.

Där var Heat shielden är har jag min 230mm fläkt nu.

Tack på förhand för svaren!