Intels påkostade referenskylare TS15A

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt i att köra 2600K för dessa tester fortfarande? Hade man bytt CPU hade ju alla kylare behövt köras om för att få rimliga referensvärden. Sen är det klart att en kylare kommer prestera olika beroende på CPU men rimligtvis bör den individuella skillnaden mellan kylare vara ekvivalent så länge man använder en CPU med heatspreader.

Rent prestandamässigt så är det kanske inte helt konstigt att man inte släpper en lösning som är bättre än tredje part. Det finns nog en viss risk för ont blod bland tredjepart om man plötsligt börjar konkurrera på deras marknad och jag antar att man inte vill det. Med det sagt så är det fortfarande rent objektivt en skitprodukt

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Enda anledningen att köpa just den kylaren är väl i så fall för att den är väldigt lätt att montera. Däremot så talar väl inte den fördelen för det höga priset.

Missade jag något, eller innebär inte "referenskylare" att de ska följa med vissa CPUer? Skulle aldrig ge Intel pengar för CPU kylare när både Noctua & CM har mycket bra och billiga alternativ

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Om Sweclockers tänker påstå att Intels pushpin-fästen är lätta att montera vill jag gärna se videobevis på när de monterar den. De gånger jag har försökt montera sådana kylare enligt instruktionerna så har jag alltid gett upp eftersom det krävs sån enorm kraft att man är rädd att moderkortet ska gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetten:

Om Sweclockers tänker påstå att Intels pushpin-fästen är lätta att montera vill jag gärna se videobevis på när de monterar den. De gånger jag har försökt montera sådana kylare enligt instruktionerna så har jag alltid gett upp eftersom det krävs sån enorm kraft att man är rädd att moderkortet ska gå sönder.

Har själv aldrig haft problem med monteringen av Intels kylare.. Bara trycka ned i monteringshålen och sedan trycka på huvudet tills det säger klick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Hur kommer det sig att Intel som faktiskt bygger processorerna är så fruktansvärt dåliga på att kyla dem? Det borde finnas både kunskap och cash för att utveckla en kylare av topp kvalitet ändå står de i en trång med en elefant på 1m avstånd som de försöker träffa med ett hagelgevär och ändå missar de.

För att deras processorer som blir tillräckligt varma för att behöva eftermarknadskylare inte är deras huvudsäljande vara. Entusiaster har aldrig drivit marknaden, de är deras billigare CPUer som säljer mest och dessa kräver absolut inge mer än standard kylaren

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

För att deras processorer som blir tillräckligt varma för att behöva eftermarknadskylare inte är deras huvudsäljande vara. Entusiaster har aldrig drivit marknaden, de är deras billigare CPUer som säljer mest och dessa kräver absolut inge mer än standard kylaren

Och hur förklarar det detta misslyckande? Intel har kapacitet, kunnandet och framförallt budgeten för att komma fram med en bra kylare och så tappar de bollen helt på detta sättet. Ditt resonemang hade faktiskt fungerat bättre om Intel inte gjort detta försök alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

[...info om andra intel kylare...]

Skrivet av Wasted Hobbit:

[...info om andra intel kylare...]

Skrivet av pwntato:

[...info om andra intel kylare...]

Usch va trist. Just den där Intel vattenkylaren hade jag högre förväntningar på. Det är en Intel-brandad asetek kylare om jag inte minns fel. Tydligen blir det fel oavsett vad Intel gör, så man undrar ju om dom änns försöker. Kanske duger till 95W CPUer dock.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Och hur förklarar det detta misslyckande? Intel har kapacitet, kunnandet och framförallt budgeten för att komma fram med en bra kylare och så tappar de bollen helt på detta sättet. Ditt resonemang hade faktiskt fungerat bättre om Intel inte gjort detta försök alls.

Det är inte så att deras kylare är gjorda för att vara för evigt, jag antar att den här nya kylaren är fortfarande billig att tillverka och anledningen till att de gör så här är antagligen för att de ska kunna skeppa den med alla sina CPUer och då även hålla priser uppe. Tidigare har de ju sålt en del processorer utan CPU kylare, men jag tror inte intel vill lägga budget på att arbeta för marknadsdominans på entusiast sidan där fler och fler ändå lämnar luftkylning för vattenkylning, det är inte en marknad intel tjänar pengar på, om du köper en eftermarknadskylare eller ej påverkas de inte av, de har redan sålt CPUn + kylaren till dig, varför lägga mer resurser på att konkurrera med eftermarknadskylare? Nej anledningen jag tror att de vill hålla en viss "kvalité" på sina cpu-kylare är helt enkelt att de inte vill va sämre än AMD ifall de skulle sälja CPUs med bättre kylning som standard skulle de vara en liten grej för oss kanske, men återigen är de inte entusiastmarknaden intel eller AMD slåss om när de kommer till deras processorer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

alltså de här kylarna är ju bara en relik från socket-a erans kylare, golden orb och allt vad de hette. Visst, de gör jobbet, men inte mer än så. sätter pengar på att de är designkriteriet var kostnad, inte prestanda.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt att Intel skulle komma ut med en bra kylare för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Vilken totalt meningslös produkt. Skulle hellre ha den gamla referenskylaren då den t.o.m. var tystare i idle.

En poäng vore ju om Intel skickar med denna med sina icke-K i5 och i7 gratis, men att ta extra betalt för den? Nej tack. Gör om, gör rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Förstår inte den konstruktionen som de envisas med. Inte nog med att monteringsanordningen är usel. Är det inte dumt att ha fläkten så öppet? Man vill väl bygga ett bra lufttryck tänker jag.

Nej inte nödvändigtvis. Det du är ute efter är hög hastighet på luften. Högt statiskt tryck är relevant om du har högt mottryck, som till exempel i en tät radiator. Mer öppna designer som vanliga kylflänsar tjänar på dynamiskt tryck, alltså hög flödeshastighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej inte nödvändigtvis. Det du är ute efter är hög hastighet på luften. Högt statiskt tryck är relevant om du har högt mottryck, som till exempel i en tät radiator. Mer öppna designer som vanliga kylflänsar tjänar på dynamiskt tryck, alltså hög flödeshastighet.

Jo det förstår jag, ingen mening att skärma kanterna på en bordsfläkt t.ex.
Men fick intrycket att en fläns bjuder märkbart motstånd mot en fläkt på ett par tusen RPM. Alla andra utom Intel tycks ju dissa den öppna designen så det var därför man undrade lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är inte så att deras kylare är gjorda för att vara för evigt, jag antar att den här nya kylaren är fortfarande billig att tillverka och anledningen till att de gör så här är antagligen för att de ska kunna skeppa den med alla sina CPUer och då även hålla priser uppe. Tidigare har de ju sålt en del processorer utan CPU kylare, men jag tror inte intel vill lägga budget på att arbeta för marknadsdominans på entusiast sidan där fler och fler ändå lämnar luftkylning för vattenkylning, det är inte en marknad intel tjänar pengar på, om du köper en eftermarknadskylare eller ej påverkas de inte av, de har redan sålt CPUn + kylaren till dig, varför lägga mer resurser på att konkurrera med eftermarknadskylare? Nej anledningen jag tror att de vill hålla en viss "kvalité" på sina cpu-kylare är helt enkelt att de inte vill va sämre än AMD ifall de skulle sälja CPUs med bättre kylning som standard skulle de vara en liten grej för oss kanske, men återigen är de inte entusiastmarknaden intel eller AMD slåss om när de kommer till deras processorer

Kan säga att AMD´s kylare faktiskt är snäppet bättre (i för sig inte provat Intels, men temperaturen är riktigt kass jämförelsevis).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Det är väl inget konstigt i att köra 2600K för dessa tester fortfarande? Hade man bytt CPU hade ju alla kylare behövt köras om för att få rimliga referensvärden. Sen är det klart att en kylare kommer prestera olika beroende på CPU men rimligtvis bör den individuella skillnaden mellan kylare vara ekvivalent så länge man använder en CPU med heatspreader.

De har ju redan sagt att deras 2600K ger väldigt stabila värden, medan nyare generationer fluktuerar mer. Dessutom spelar det ju ingen roll om de har en äldre cpu, de avger ju värme också och det är ju bara jämförelsen man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

De gånger jag har försökt montera sådana kylare enligt instruktionerna så har jag alltid gett upp eftersom det krävs sån enorm kraft att man är rädd att moderkortet ska gå sönder.

Detta fel beror på att pinnen står fel, så att den är i sitt expanderade läge. Annars är de mycket lättmonterade.

Permalänk
Inaktiv

Nu minns jag inte med vilken CPU den kom men jag minns en av Intels skräpkylare som hade en ihålig kopparkärna. Smått värdelös.

Kylaren som följde med min i7 920 imponerade lite mer men även den var smått oanvändbar med en så varm CPU. Hade varit fint om den passade på exempelvis LGA 775.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan säga att AMD´s kylare faktiskt är snäppet bättre (i för sig inte provat Intels, men temperaturen är riktigt kass jämförelsevis).

Beror väl på CPU också? Vet att intel's G3258 kan överklockas riktigt högt på standard kylaren (upp över 4.4 även sett 4.6)

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Visst är det en jäkligt liten heatpipe lösning... Men det som slår mig mest, är att det här är ju egentligen ingen ny kylare. Man har haft samma design kylare rätt länge, det enda man gjort är borrat hålet och monterat en heatpipe i centrum.
Nåja, till tröst, det är en skitkylare, som ingen kommer köpa löst, så det är ju inte direkt ett stort problem att den presterar uselt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Beror väl på CPU också? Vet att intel's G3258 kan överklockas riktigt högt på standard kylaren (upp över 4.4 även sett 4.6)

Jo så är det troligen också. Men amds nya kylare verkar bli rätt bra och tyst (få se i verkligheten).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förstår inte den konstruktionen som de envisas med. Inte nog med att monteringsanordningen är usel. Är det inte dumt att ha fläkten så öppet? Man vill väl bygga ett bra lufttryck tänker jag.

Jo... detta har också alla andra tillverkare insett och därför slopat den föråldrade designen.

Du ser detta rätt tydligt också när RPMen går upp så sker... inget, typ. Mao när flänsens tryck är mättad så smiter luften ut enklaste vägen istället för att tryckas igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Dags att instifta en ny utmärkelse kanske?

"Skräp produkt"

Ja, fast helst ihopskrivet.

Permalänk

Inför "SKRÄP"-priset snarast

@Aleshi:

Det finns väl så många anställda på intel som måste hävda sin existens även om dom kämpar på med en uråldrig design...

Inför "SKRÄP"-priset snarast!

Zapper1965

Visa signatur

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chassi: BitFenix Prodigy CPU: Intel Core i7-6700K Cool: Seidon 120V V2 Mobo: ASUS H170I-PLUS D3 RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB GPU: Gigabyte GTX 1080 SSD: 256Gb Samsung Pro M.2 :-) SSD2: Samsung PRO 950 1TB HDD 3-8 3Tb WD Red.