Permalänk

Internetproblem PS4

Hej

Jag har problem med att få till hastigheten på min konsol.

Jag har 100/100 telia. På datorn (trådlöst) får jag ned 125/125 i senaste testet, men oftast runt 90/90.
På konsolen får jag 40/5, med sladd..

Jag har testat byta DNS, jag har testat DMZ, öppnat alla portar, kopplar in sladden rakt in i väggen och skiter i routern.
Men inget hjälper, min hastighet blir inte bättre, vad är fel? Vad kan jag göra?

Jag har alltid problem med lagg online.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Hur mäter du din hastighet?
När jag kollar på min ps4 (Nätverk, Testa uppkoppling) så uppger den 45/9
Jag har egentligen 250/100

Ps4:an har notoriskt dålig nätverkshastighet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

@Pentagram:

Via datorn använder jag bredbandskollen, men den funkar ju inte på PS, så det är bara den vanliga i deras menyer, samma som du använder.

Ingen annan av mina kompisar upplever lagg ens. Och många andra jag hittat här på nätet får ändå upp sin hastighet på 90/90...

Upplever inte du något lagg?

Permalänk

@sammecool: Har aldrig upplevt något lagg. Hastigheten räcker ju gott och väl för den lilla trafiken som körs när man spelar online.

Det är när man laddar ner spel som jag märker att ps4:an är slö.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammecool:

@Pentagram:

Via datorn använder jag bredbandskollen, men den funkar ju inte på PS, så det är bara den vanliga i deras menyer, samma som du använder.

Ingen annan av mina kompisar upplever lagg ens. Och många andra jag hittat här på nätet får ändå upp sin hastighet på 90/90...

Upplever inte du något lagg?

Bredbandskollen befinner sig i Sverige och väljer automatiskt närmast server vid testet.

Testfunktionen i PS3 eller PS4 gör testet mot en server utomlands.
Hur kan du ens vänta dig att du skall få ens nära 100Mbit?

Dessutom, Sony har alltid valt skit till sitt Wifi. Det var uselt på PS3 och är lika dåligt på PS4
En nätverkskabel plockar bort en del lagg.

Om du använde Technicolor/Telia/Thomson smart gateway så brygga den på direkten och skaffa en egen router.
Den ställer också till en del.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Bredbandskollen befinner sig i Sverige och väljer automatiskt närmast server vid testet.

Testfunktionen i PS3 eller PS4 gör testet mot en server utomlands.
Hur kan du ens vänta dig att du skall få ens nära 100Mbit?

Dessutom, Sony har alltid valt skit till sitt Wifi. Det var uselt på PS3 och är lika dåligt på PS4
En nätverkskabel plockar bort en del lagg.

Om du använde Technicolor/Telia/Thomson smart gateway så brygga den på direkten och skaffa en egen router.
Den ställer också till en del.

Jag behöver inte få nära 100Mbit, men jag bör få mindre lagg med med fiber.
Förut hade jag 12Mbit internet via BBB, då förstod jag att jag kunde få lagg, men nu med 100Mbit från Telia borde det inte bli så...

Sladd kör jag alltid.

Jag gjorde en tracerout (felstavat?) mot EA servrarna, och allting ser bra ut, fram till det når England och Prolexic, då skjuter alla svarstider i höjden...

Permalänk
Medlem

Då är det ju en server där som felar, och det har absolut inget med att göra om du har 100 eller 12 Mbit.

Permalänk
Skrivet av sammecool:

Hej

Jag har problem med att få till hastigheten på min konsol.

Jag har 100/100 telia. På datorn (trådlöst) får jag ned 125/125 i senaste testet, men oftast runt 90/90.
På konsolen får jag 40/5, med sladd..

Jag har testat byta DNS, jag har testat DMZ, öppnat alla portar, kopplar in sladden rakt in i väggen och skiter i routern.
Men inget hjälper, min hastighet blir inte bättre, vad är fel? Vad kan jag göra?

Jag har alltid problem med lagg online.

Tacksam för hjälp!

Låter märkligt, har du löst allt i routern så är det inte mycket du kan göra själv skulle jag tro. Att mäta på ps4an är HELT värdelöst och opålitligt. I spel har det mer varit DMZ för min del som fuckat upp och i FIFA var det någon lösning som numera ligger på samtliga forum mer eller mindre, mer hjälpsam än så kan jag tyvärr inte vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har oxå 100mbit, och hade extremt segt internet/download på ps4 kunde inte see screenshots eller preview videos då segt det ladda.

Ändrade MTU till 1473 ( från 1500 ) har nåt med packet att göra som skickas att dom delas upp om det är för högt.

Du hittar inställningen under nätverk nånstans, kan behöva köra nätverk inst manuellt.

Skriver på mobilen och är på jobb då lite stressad :).

Hoppas det funkar för dig mitt gick från ladda ett spel från ca 40 timmar till 60 min

Visa signatur

blärg..