Power kernel fail, id 41 i eventlogg

Permalänk
Medlem

Power kernel fail, id 41 i eventlogg

Hej,

Någon gång ibland får min dator för sig att helt spontant bara starta om utan vidare. När den nu gjorde det igen så kollade jag lite händelse historik och såg ett fel meddelande i stil med kernel power fail. Googlade lite om det hela och på Microsofts hemsida stod det att man kunde stänga av i inställningarna att den skulle starta om vid en liknande händelse. Men kan det vara skadligt för burken att den inte får slå av? tänkte om det blir någon strömspik eller nåt som plockar med sig det mesta ner i graven.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Du kan lugnt stänga av automatisk omstart vid systemfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Hej!

Du kan lugnt stänga av automatisk omstart vid systemfel.

Ok jag misstänkte att så va fallet, känns som att om det kunde vara fara på taket så hade inte Microsoft lagt in det som en möjlighet att stänga av det för då hade dom väl blivit stämda när folks datorer flög i luften lite titt som tätt

Läste att det brukade kunna handla om felaktig psu men även att någon haft felet på grund av dåliga ledningar i huset eller nåt sånt så vet inte vad som orsakar mitt fel. Kan hända när som helst, igår streamade jag nån film när det helt plötsligt blev svart på tvn och datorn startade om

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB