Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Kan inte sänka RPM på CPU-fläkt

Hej!

Fick ett moderkort och processor av en vän som jag bytte mot mina gamla grejer.

Märkte att CPU fläkten körde på full fart så jag gick in i BIOS och letade rätt på inställningarna där man ändrar det. Problemet är att oavsett vilka inställningar jag väljer så kör den i 1300 RPM. På mitt gamla moderkort funkade det att ställa in men inte på det nya.

Mitt gamla moderkort var ett Gigabyte GA-P55A-UD.
Det nya är ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Fläkten på CPUn är en Noctua NF-P12 120mm.

Vad är det jag har missat?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Exiphi:

Hej!

Fick ett moderkort och processor av en vän som jag bytte mot mina gamla grejer.

Märkte att CPU fläkten körde på full fart så jag gick in i BIOS och letade rätt på inställningarna där man ändrar det. Problemet är att oavsett vilka inställningar jag väljer så kör den i 1300 RPM. På mitt gamla moderkort funkade det att ställa in men inte på det nya.

Mitt gamla moderkort var ett Gigabyte GA-P55A-UD.
Det nya är ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Fläkten på CPUn är en Noctua NF-P12 120mm.

Vad är det jag har missat?

Hade du ingen adapter ansluten förut? (LNA eller ULNA).
Jag har inte kunnat sänka hastigheten till under 1300 utan en adapter på minna.

http://noctua.at/en/nf-p12.html

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Kolla vad CPU Smart FAN Mode står på, och ställ in det på Voltage om det inte redan är på det. Fläkten är ju inte en PWM-fläkt, så om moderkortet försöker styra den med PWM så kommer inget att hända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av perost:

Kolla vad CPU Smart FAN Mode står på, och ställ in det på Voltage om det inte redan är på det. Fläkten är ju inte en PWM-fläkt, så om moderkortet försöker styra den med PWM så kommer inget att hända.

På mitt förra moderkort ställde jag den på voltage, och då varvade den ner.

På mitt nya så finns dock inte den inställningen utan det är istället "Silent" "Standard" osv man får välja mellan. Men dom gör ingenting.

Jag hade för mig att det var en PWM fläkt jag hade.

EDIT: Jag har en fläktkontroller till chassifläktarna fram och bak, vore det en dum idé att koppla in cpu fläkten där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Exiphi:

På mitt nya så finns dock inte den inställningen utan det är istället "Silent" "Standard" osv man får välja mellan. Men dom gör ingenting.

Det är CPU Smart FAN Control du har kollat på då. CPU Smart Fan Mode finns två hack längre ner, på nästa sida.

Skrivet av Exiphi:

Jag hade för mig att det var en PWM fläkt jag hade.

Nej, den har en 3-pin kontakt enligt Noctua, PWM-fläktar har 4-pin kontakt.

Skrivet av Exiphi:

EDIT: Jag har en fläktkontroller till chassifläktarna fram och bak, är vore det en dum idé att koppla in cpu fläkten där?

Det fungerar väl säkert, men då anpassar sig inte fläkten efter temperaturen på CPUn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av perost:

Det är CPU Smart FAN Control du har kollat på då. CPU Smart Fan Mode finns två hack längre ner, på nästa sida.

Jo precis. Men hittar inte det du pratar om. Hur menar du på nästa sida?

http://i.imgur.com/LCD46dZ.jpg

Så ser det ut. Går inte att scrolla ner längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Exiphi:

Aha, jag kollade i manualen för rev 1.0 av ditt moderkort, och antog att det inte var någon skillnad på rev 2.0. Men i manualen för rev 2.0 så är FAN Mode inte med längre, så det verkar som att det är den revisionen du har, och att Gigabyte av någon outgrundlig anledning tagit bort det alternativet.

I så fall verkar dina alternativ vara att antingen köpa en ny fläkt som är PWM-styrd, eller att koppla fläkten till någon annan fläktstyrning (t.ex. fläktkontrollern du nämnde). Om du väljer att koppla in fläkten någon annanstans, se till att CPU FAN Fail Warning är avslagen. Annars kommer moderkortet att klaga när den inte känner av fläkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av perost:

Aha, jag kollade i manualen för rev 1.0 av ditt moderkort, och antog att det inte var någon skillnad på rev 2.0. Men i manualen för rev 2.0 så är FAN Mode inte med längre, så det verkar som att det är den revisionen du har, och att Gigabyte av någon outgrundlig anledning tagit bort det alternativet.

I så fall verkar dina alternativ vara att antingen köpa en ny fläkt som är PWM-styrd, eller att koppla fläkten till någon annan fläktstyrning (t.ex. fläktkontrollern du nämnde). Om du väljer att koppla in fläkten någon annanstans, se till att CPU FAN Fail Warning är avslagen. Annars kommer moderkortet att klaga när den inte känner av fläkten.

Testar att köra den med fläktkontroller tills jag köper en PWM fläkt då!

Tack så mycket för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Exiphi:

http://i.imgur.com/LCD46dZ.jpg

Så ser det ut. Går inte att scrolla ner längre.

Jag känner igen problemet, mina moderkort är dock Asus.
edit blir nog att byta ut till PWM-kontrollerade fläktar även för mig, lite synd med tanke på man byter ut för övrigt en bra fläktar.

Skrivet av perost:

Alternativt att koppla in en LNA-adapter, tyvärr sänker det ju inte lika mycket som en PWM styrd fläkt.
Misstänker att det är en kostnadsbesparing som ligger bakom, det kostar mer att att styra spänningen än att reglera pulsbredden.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

På mitt Asus Z87 måste man ställa fläktstyrningen på "advanced mode" i bios för att spännings-styrning skall fungera. Bara ett tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. Maximus VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3000MHz/cl15 950Pro NVMe 1070FE 8GB G710+
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 980SC 4GB
HTPC: GA-B85M-DS3H 4570S 16GB DDR3@1600MHz GTX970 4GB Xonar DX