ADATA Premier SP550 ser ut att kunna lida av degraderad läsprestanda för gamla filer

Permalänk

ADATA Premier SP550 ser ut att kunna lida av degraderad läsprestanda för gamla filer

För ett tag sedan (slutet av augusti) köpte jag en ADATA SP550 som skulle sitta i min bärbara dator.
Jag köpte den för att den var den billigaste SSDen av den kapaciteten och oavsett prestanda skulle den vara tillräckligt snabb för det tänkta användningsområdet.
Det fanns ytterligare en anledning för mig att köpa den: För att stilla min nyfikenhet om hur den skulle prestera och om den skulle lida av samma problem som 840/840 EVO.

Innan jag installerade den i den bärbara datorn så testade jag den i min stationära och upptäckte två saker: Den är långsam utanför dess SLC-cache och den är varm under användning (och vila).

När den var i min stationära dator med en fläkt som blåste rakt på den hade den en vilotemperatur sådär 5-10 grader högre än mina andra SSDer.
Och efter några tester med AS-SSD kom den upp i 59 grader.
Sedan i den bärbara datorn blev det nytt rekord, 68 grader vilket var efter att den hade fått jobba länge, även om inte snabbare än USB 2.0 hastigheter.

I början av oktober testade jag läshastigheten (i den bärbara datorn som bara har SATA I) för att se om den ändrats tillräckligt för att märka av det och den visade en fin jämn linje även om man då ju inte kan se dippar som är över 150MB/s.
Eftersom det hade gått så kort tid flyttade jag den inte till en dator med SATA III utan gjorde bara det testet.

Sedan i mitten av december bestämde jag mig för att det var dags för ett till test.
Den här gången flyttade jag över den till en dator med SATA III eftersom jag tyckte att det hade gått tillräckligt lång tid.

Här kan ni se resultatet av ett test med HD Tune:

Den visar liknande mönster som 840/840 EVO, lite lägre läshastigheter oftast, med några rejäla dippar och en jämn fin linje där det inte ligger någon data.

Det var efter att den fått ligga strömlös i uppskattningsvis 1-1,5 månader.
Resultaten visar att den har liknande problem som 840/840 EVO har med data som fått ligga orörd.

Efter att den fått ligga strömlös i en månad till var det dags för nästa test, där jag sedan också lät den vara kvar i datorn som lämnades på i ungefär en dag för att se om läshastigheterna skulle förbättras.

Resultaten med HD Tune kan ni se här:

Läshastigheterna stiger ordentligt från första till andra testet och i allmänhet så stiger de också i de andra.
Kom ihåg att den fick läsa hela disken flera gånger och att det inte var bara så att den fixade läshastigheterna medan den vilade.

Medan jag höll på med mina tester märkte jag någonting underligt i Hard Disk Sentinel: Current Pending Sector Count hade plötsligt hoppat upp till 132,096 och efter någon minut försvann de utan att reallokerade sektorer hade ökat.

Skulle gissa på att det var StaticDataRefresh som låg bakom det och att det var del av att det försökte fixa läshastigheten, även om den inte verkade ha skrivit om någon fil.

Här är en bild som visar det:

Såklart, dessa tester bevisar inte att ADATA SP550 får problem med läshastigheter när den jämt får ström och StaticDataRefresh får tid på sig att jobba.
Men eftersom det verkar vara så få som testar läshastigheter för gamla filer på SSDer oavsett om de fått ström eller inte så är det (så vitt jag vet) den bästa data vi har om ADATA SP550 just nu.

Jag har nyligen börjat om med mina tester av ADATA SP550 och lagt till ett antal olika SSDer som också ska testas och med en ny metodik än tidigare.

I dessa uppdaterade tester skapar jag en mapp döpt efter dagen den skapades och varierar i storlek från 10-30GB fyllda med filer på 20MB.
Efter att ha lämnat SSDen strömlös en viss tid upprepar jag proceduren.

Anledning till att jag utför testen så är att genom att använda sig av SSD Read Speed Tester kan man se hur åldern på filerna påverkar läshastigheten och att filerna är på 20MB borde göra att storleken inte påverka läshastigheten.
Det här kan man bara se när läshastigherna sjunker såklart.

Om så händer kommer jag att informera er.

Tillägg

*Jag skulle vilja säga att mina tester må ha intressanta resultat, men det täcker bara en SSD:er i en situation, hur temperaturen vid arbete eller vila eller om den fått ström eller inte eller om den varit på eller av och hur det påverkar läshastigheten till exempel kan man inte se i dessa tester.

*LDPC är egentligen inte mer effektivt än vanlig BCH ECC i början utan det är i takt med att SSDen blir mer och mer sliten som den blir en bättre lösning även om det tar längre tid för ECC att rätta till fel.

*LDPC kan användas för att kunna använda sig av NAND för SSDer som annars blivit ratat med tekniker som NANDXtend (som används i ADATA SP550) vilket är en kombination av LDPC och RAID-liknande dataåterställning som sägs kunna höja uthålligheten för TLC NAND med upp till tre gånger av dess originella klassificering.

*Och det att läshastigheten sjunker betyder inte nödvändigtvis att filerna är korrupta, ECC brukar kunna rätt till fel ändå.
Plus att åtminstone i ADATA SP550s fall har den tre nivåer av ECC, två nivåer av LDPC och en RAID-liknande funktion ifall LDPC inte klarar av att rätta till fel som uppstår.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake

Vilken block size använde du när du körde hdtune? Testa köra med 8mb, du bör få en relativt rak linje om SSDn fungerar som den ska.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

@Glaring_Mistake

Vilken block size använde du när du körde hdtune? Testa köra med 8mb, du bör få en relativt rak linje om SSDn fungerar som den ska.

Block size under testen var 8MB så det kan inte ha legat bakom de här resultaten.
HD Tune var också inställt för att ge så bra resultat som möjligt istället för att den skulle bli klar så snabb som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake

Ok, det var ju inte bra. Testat köra SSD Read Speed tester? Det är en benchmarksom utvecklades under 840 evo fiaskot för att mäta prestandan. Du bör se hur tiden påverkar läshastigheter på olika filer.

https://mega.nz/#!NEYjwIbT!3fdCXNfKzIcfAtrOGxe_Y3NtL56XvGsEJ9...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88:

Jag har börjat om med mina tester av ADATA SP550 där jag tänker använda mig av bland annat det programmet, men just nu är de äldsta filerna sådär två veckor gamla och kommer därför läsas i normal hastighet.

Ser du bilderna?
Jag tog och tittade nyss och för mig dyker det inte upp några bilder fastän jag testat flera olika webbläsare.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake
Ser inga bilder i tråden.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så frågan man bör ställa sig då är, hur bra är tillverkarna på att fixa detta felet. Felet i sig är i hårdvara och designen på NAND gaten, den går helt enkelt inte att laga så länge man kör samma 2D NAND konstruktion. Detta fel har funnits sedan 50nm SLC tider, så det är inget nytt. Men allt eftersom litografin (storleken) blir mindre, så ökar också problemet, och att gå från SLC->MLC->TLC->QLC förstärker det kraftigt igen. Enda sättet är att via mjukvaran försöka kompensera för voltdriften och när det blir för illa, skriva om cellen. Finns inget annat sätt, utan att byta hårdvarudesign av NAND gaten.

Med TLC nu på väg ner till 15nm, så lär detta fel påskyndas kraftigt (i teorin iaf), och frågan är hur bra de olika tillverkarna är på att kompensera för det. Samsung lärde sig denna läxa den hårda vägen, och de trodde ju initialt att de hade kompenserat nog för det, både vid lansering och sen igen med "C" FW. Idag är 840 EVO disken en bra disk igen med "D" fw, och firmware kompenserar för felet, precis som alla nya <20nm TLC diskar också måste göra, om de ska fungera bra.

850 EVO kör ju 3D NAND så den är inga problem då felet är lagat i hårdvaran istället, men Samsung har ju släppt en "ny" 750 EVO, som verkar se exakt ut som en refreshad 840 EVO, med just 2D NAND eftersom ingen info om 3D NAND i den finns. Denna lär då ha felet, men som sagt, Samsung har idag kunskapen och erfarenheten till att kompensera det bra redan från början, något många tillverkare saknar, så disken kan ändå bli en bra budget disk.

Vi behöver dock fler källor, fler diskar och fler märken, för att kunna utesluta de som gör det bra eller dåligt. Men jag skulle vilja ge rådet till alla som köper en billig SSD med just <20nm TLC idag att de kollar först. Har de fixat problemet?
För om man inte kan bekräfta att de har kompenserat nog, så måste man räkna med att de har felet. Och frågan är då om man vill lägga sina pengar på nån som bekräftats inte ha felet istället.

Så till alla som faktiskt har tid, råd och möjlighet, hjälp oss att hitta vad som är bra och inte bra.
Tack till @Glaring_Mistake för en informativ post, som faktiskt fler borde titta på, då det kan finnas samma problem med MX200, Trion 100/150, Ultra II Plus, och flera... vi vet inte än. De alla bör ha hårdvarufelet tydligt i teorin iaf, då alla är små 2D NAND celler i TLC läge, frågan är om de har bra kompensering för det bara.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
@Glaring_Mistake
Har haft en Trion 100 i en månad och än så länge ser det bra ut. Återkommer med lite benchmarks om några veckor till.

~90gb ledigt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Paddanx:

Crucial BX200 och OCZ Trion 100 är ju två till SSDer som jag håller på att testa.
Jag har valt de SSDer jag testar utefter typ av NAND och kontroller som används och håller på att testa i stort sett alla typer av modernt TLC NAND förutom 15nm TLC NAND och likaså kontrollers för TLC NAND förutom de nya från Marvell.
På så sätt kan man applicera resultaten till flera SSDer och sänker antalet som behöver testas.

Därför har jag inga planer att testa SanDisk Ultra II eftersom dess NAND redan kommer testas i OCZ Trion 100 och det att SanDisk Ultra II använder sig av en kontroller som inte är designad för TLC NAND.
För om OCZ Trion 100 är påverkad borde man kunna säga med relativ säkerhet att SanDisk Ultra II också är det.

Och hur bra de kan kompenserat för det kommer ju ses både i om/eller hur snabbt läshastigheten sjunker och sedan i nästa delen av testet när läshastigheten sjunkit tillräckligt så kan man se hur mycket den förbättras när den får sitta i en dator och få ström.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Har haft en Trion 100 i en månad och än så länge ser det bra ut. Återkommer med lite benchmarks om några veckor till.

Det ser bra ut, runt 50% ser ut att ha lite lägre hastighet än resten, men det är för liten skillnad för att säga om det är mer än någon liten variation.

Även jag testar en OCZ Trion 100 jag har men det är alltid bra att fler också testar så man får fler resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

runt 50% ser ut att ha lite lägre hastighet än resten, men det är för liten skillnad för att säga om det är mer än någon liten variation.

Den andra halvan är där SSDn är tom. Som sagt, det är bara ca 90gb ledigt på min Trion.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88:

Precis det jag menar att det ser ut som att den delen som är tom läses i full hastighet medan den delen som är i användning läses något långsammare.

Men jag tycker det känns för tidigt att säga något definitivt om att den lider av degraderade läshastigheter för gamla filer när det i genomsnitt bara skiljer sådär 30MB/s mellan de två.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake

Hur går det med testerna, när kommer resultaten?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88:

Går alldeles utmärkt med testerna.
Just nu håller jag på att lägga till mappar med filer med jämna mellanrum.
Hur ofta det görs beror på antalet skrivcykler SSDen har, med en veckas mellanrum för varje 1000 skrivcykel.
Alltså, en gång i veckan för de med runt 1000 skrivcykler, varannan vecka för den med 2000, var tredje vecka för den med 3000 och var sjätte vecka för den med 6000.

De med 1000-2000 skrivcykler kommer att ha fyllts upp om 3-4 veckor med lite ledigt utrymme kvar för att man ska kunna jämföra.

Den med 3000 skrivcykler kommer det nog ta runt två månader för och den med 6000 skrivcykler får vi nog lov att vänta omkring tre och en halv månad på.

Efter att en SSD har fyllts kommer den sedan att lämnas strömlös i en månad per 1000 skrivcykel som tidigare bara att det är en månads mellanrum istället för en vecka.

Anledningen till att jag inte kommit med några resultat är att läshastigheterna hinner inte sjunka så mycket på sådär en och en halv månad.

I den här tråden kan man se att läshastigheten för min ADATA SP550 sjunkit som lägst till 6,7MB/s och vi har hela tre stycken som kommenterat med jag själv som är trådskaparen inräknad.
Om jag då skulle rapportera inte att läshastigheten sjunkit till 6,7MB/s utan snarare sjunkit med ungefär det hur mycket intresse tror du folk skulle visa då?
Jag väntar istället med att komma med resultat tills jag har fått några resultat med riktigt låga läshastigheter.

Såna här saker tar tid helt enkelt.

Men om du har svårt för att vänta och du klarar av att hålla dem för dig själv så skicka mig ett PM så kan du få se lite tidiga resultat.

Permalänk
Medlem

Har hittat en kommentar om just exakt samma fel, men hans verkar vara mer förvånande:

Detta är en 120GB SP550, som sitter på Sata 2. Dvs disken har tappat så den börjar nå 200MB/s efter en månad för denna användaren, något som lär ha påverkat en Sata 3 användare för länge sedan. Så dessa diskar verka ha antingen fått detta NAND byte som @Glaring_Mistake nämnde, och redan börjat påverkats, eller så är den sedan tidigare värre än testerna ovan i denna tråd visar.

Källan till denna är härifrån:
http://www.anandtech.com/show/10131/the-adata-premier-sp550-s...
Inte i testet, utan i kommentarerna efter av "zmeul"

"I have the 120GB version and I'm disapointed in it - after just one month it started showing cell voltage drift and on the 2nd month it gotten worse: https://i.imgur.com/l3zonQn.png
note: it's on a SATA2

A-Data offers no FW update for this drive"

Sidan 2 innehåller lite kommentarer från andra användare och deras åsikter.
Så jag hoppas att @Glaring_Mistake fortsätter med sina tester, för jag tror många av oss köper dessa enheter utan att veta vf det är vi köper, egentligen. Och en SSD som på en månad tappar 50% av sin läs-prestanda är inte bra. Diskarna har dessutom nog med P/E för att kunna skrivas om tom en gång i månaden, så detta är ju ett NAND problem som inte borde märkas med rätt FW.

Permalänk
Medlem

Ser inte bra ut för SP550, ser fram emot resultaten efter @Glaring_Mistake test.

Medans vi ändå håller på så gjorde jag ett snabbt test på min Trion 100 igen. Detta är efter jag fyllt upp den för 46 dagar sedan. Ca ~90gb ledigt som tidigare. Har inte lagt in några nya spel eller tagit bort något.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har hittat en kommentar om just exakt samma fel, men hans verkar vara mer förvånande
Detta är en 120GB SP550, som sitter på Sata 2. Dvs disken har tappat så den börjar nå 200MB/s efter en månad för denna användaren, något som lär ha påverkat en Sata 3 användare för länge sedan. Så dessa diskar verka ha antingen fått detta NAND byte som @Glaring_Mistake nämnde, och redan börjat påverkats, eller så är den sedan tidigare värre än testerna ovan i denna tråd visar.

Har sett den här kommentaren själv, men tänkte inte på möjligheten att det kan vaar så att de redan bytt NAND på den.
Men det ser ut att gå riktigt snabbt utför vilket får det att kännas mer logiskt om det inte är det SK Hynix NAND som satt i från början eftersom det enligt mina tester inte verkar lika illa påverkat som det NAND som sitter i en BX200.

Skrivet av Paddanx:

Källan till denna är härifrån:
http://www.anandtech.com/show/10131/the-adata-premier-sp550-s...
Inte i testet, utan i kommentarerna efter av "zmeul"

Det hade då varit riktigt illa om det hade märkts av under den tiden som Anandtech testade den.

Skrivet av Paddanx:

Sidan 2 innehåller lite kommentarer från andra användare och deras åsikter.
Så jag hoppas att @Glaring_Mistake fortsätter med sina tester, för jag tror många av oss köper dessa enheter utan att veta vf det är vi köper, egentligen. Och en SSD som på en månad tappar 50% av sin läs-prestanda är inte bra. Diskarna har dessutom nog med P/E för att kunna skrivas om tom en gång i månaden, så detta är ju ett NAND problem som inte borde märkas med rätt FW.

Än så länge planerar jag att fortsätta mina tester och redovisa hur snabbt läshastigheter sjunker för olika SSDer.

Själv hade jag också föredragit att den inte var så konservativ med skrivcykler, om som den SP550 jag testade hade läshastigheter som sjunkit under 10MB/s tycker jag att den borde för länge sedan ha skrivit om filer istället för att bara försöka fixa till dem med ECC.
Och även i regel ser jag att läshastigheter som utgör en ökad risk för minskad integritet för data borde prioriteras över att minimera antalet skrivcykler.

SP550 hade åtminstone med SK Hynix NAND runt tusen skrivcykler vilket är som en 840 EVO och borde vara tillräckligt för de flesta användningsområden.
Antalet skrivcykler en BX200 har vet jag däremot inte.

Permalänk

@Xeno88:

Även om dipparna ser djupare ut jämfört med förra gången ligger de högre upp än tidigare.
Lägsta hastigheten har höjts lite samtidigt som den genomsnittliga läshastigheten gått upp ytterligare.
Ser ut som den kan ha kompensation av något slag för läshastigheter, även om läshastigheterna borde vara lite högre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Själv hade jag också föredragit att den inte var så konservativ med skrivcykler, om som den SP550 jag testade hade läshastigheter som sjunkit under 10MB/s tycker jag att den borde för länge sedan ha skrivit om filer istället för att bara försöka fixa till dem med ECC.
Och även i regel ser jag att läshastigheter som utgör en ökad risk för minskad integritet för data borde prioriteras över att minimera antalet skrivcykler.

Jag kanske missförstått något, men hur skulle disken kunna flytta runt data för att undvika degradering när den ligger strömlös?

Sedan är detta ett problem som alla former av nand lider av, strömmen i cellerna sjunker gradvis och om inte data flyttas/skrivs om så kommer det bli svårare och svårare att läsa. Så länge disken är igång så bör den kunna kompensera för detta, antigen genom att konstant kalibrera om avläsningsnivåer och/eller skriva om data. Om man då har disken strömlös under längre perioder så är det inte speciellt konstigt att prestandan sjunkit märkbart när den sedan testas. Det som egentligen är intressant är huruvida disken klarar av att återhämta sig från detta vilket var vad Samsung 840 evo inte klarade av innan firmwareuppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ser inte bra ut för SP550, ser fram emot resultaten efter @Glaring_Mistake test.

Medans vi ändå håller på så gjorde jag ett snabbt test på min Trion 100 igen. Detta är efter jag fyllt upp den för 46 dagar sedan. Ca ~90gb ledigt som tidigare. Har inte lagt in några nya spel eller tagit bort något.

http://i.imgur.com/VifT2xN.png

Just Trion diskarna verkar faktiskt ha en rätt bra mjukvaru-kompensation, vilket är vad man hoppas och förväntar sig. Om den dippar 50MB/s tänker jag inte direkt ligga sömnlös över, men från 450MB/s+ till 200-300MB/s är rätt kraftiga dippar, som tex SP550 verkar lida av.

Ska själv inhandla en Trion 150 och testa lite, även om jag tänkte använda disken, inte göra 100% forskningssyfte
Dessa diskar har nämligen rätt bra TBW, och jag tänkte använda en till att spela in video (inspelning med Raptr tex), och se hur den klarar sig.

Skrivet av Frispel:

Jag kanske missförstått något, men hur skulle disken kunna flytta runt data för att undvika degradering när den ligger strömlös?

Det var just därför jag uppmärksamma den kommentaren jag gjorde. För han ska vad jag har förstått, använt sin disk som normalt, och inte bara låtit den ligga. Därför är den intressant ur en annan vinkel än det test TS gör.

Skrivet av Frispel:

Sedan är detta ett problem som alla former av nand lider av, strömmen i cellerna sjunker gradvis och om inte data flyttas/skrivs om så kommer det bli svårare och svårare att läsa. Så länge disken är igång så bör den kunna kompensera för detta, antigen genom att konstant kalibrera om avläsningsnivåer och/eller skriva om data. Om man då har disken strömlös under längre perioder så är det inte speciellt konstigt att prestandan sjunkit märkbart när den sedan testas. Det som egentligen är intressant är huruvida disken klarar av att återhämta sig från detta vilket var vad Samsung 840 evo inte klarade av innan firmwareuppgraderingen.

Visst är det så, all NAND lider av detta, mer eller mindre, iaf med befintlig 2D NAND teknik. Huruvida de olika 3D NAND teknikerna lider av det eller inte har jag inte nog med data för att säga något om, men även om de skulle göra det, så bygger de på 30-40nm storlek, vilket tar år att visa dessa tecken vid normalt bruk.

Det som också är intressant är huruvida disken klarar av att återhämta sig själv, om den legat strömlös. Se det som att du är på semester i två veckor. När du kommer hem, startar burken, så har disken tappat lite prestanda (det är ju det som TS testar nu bla), och frågan är då hur bra den återhämtar sig själv.
För att sätta det i jämförelse så hade jag en kraftigt degraderad 840 EVO som återhämta sig själv på timmar, från att ha legat flera månader och nere på typ 100MB/s. Min 840 EVO tappar inte prestanda heller i märkbar nivå heller (håller koll på den), trots data som är ca 20-30 veckor gammal (ca 6 mån) enligt SSD Read Speed tester. Så deras FW gör det jobb den ska, trots att vi vet att diskens hårdvara har denna defekt.

Och just detta är vad jag förväntar mig från dessa modernare SSDer. Vi vet att de läcker. Vi vet att de måste skrivas om. Vi vet att det går att kompensera för, så då vill jag också se att dessa diskar gör just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska själv inhandla en Trion 150 och testa lite, även om jag tänkte använda disken, inte göra 100% forskningssyfte

Är också sugen på en Trion 150, min sunkiga laptop skulle behöva en. Tänk på att det nand som sitter i Trion 150 är 15nm jämfört med 19nm i Trion 100 så den bör lida mer av detta fenomen i teorin. Frågan är om Toshiba och OCZ lyckats lösa det lika bra som med Trion 100.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Jag kanske missförstått något, men hur skulle disken kunna flytta runt data för att undvika degradering när den ligger strömlös?

Sedan är detta ett problem som alla former av nand lider av, strömmen i cellerna sjunker gradvis och om inte data flyttas/skrivs om så kommer det bli svårare och svårare att läsa. Så länge disken är igång så bör den kunna kompensera för detta, antigen genom att konstant kalibrera om avläsningsnivåer och/eller skriva om data. Om man då har disken strömlös under längre perioder så är det inte speciellt konstigt att prestandan sjunkit märkbart när den sedan testas. Det som egentligen är intressant är huruvida disken klarar av att återhämta sig från detta vilket var vad Samsung 840 evo inte klarade av innan firmwareuppgraderingen.

Ska förklara vad jag menade.

Alltså det är att StaticDataRefresh inte verkar se det som nödvändigt att skriva om filer för att hålla de i bra skick även när läshastigheterna sjunkit så lågt.
Och mellan de flesta bilderna här i tråden är SSDen ikopplad och datorn igång så det är inte som att den saknat tid för att göra det.
Utan istället har den bara försökt anpassa läsalgoritmem.

Liksom: Exakt hur lågt måste de sjunka för att den ska tycka att det är dags att äntligen göra det?

Hur bra SSDerna återhämtar sig har jag tänkt testa mer utförligt den här gången än jag gjorde vid mitt första test av SP550.

Men om man jämför den näst sista bilden med den sista kan man se att läshastigheterna sjunkit trots att den fick sitta i en dator som var på och är också den gången som den fick vara det längst, sådär 14 timmar.

Från det ser det ut som att det kan göra större skillnad att man läser filer än att den får ström.
Och det ser också ut som att ECC angående läshastigheter är mer reaktiv än proaktiv, alltså den förbättrar läshastigheten för en fil som man precis läst men den letar inte reda på filer med låg läshastighet själv och fixar till det innan det börjar sjunka.

Med tanke på att ECC verkar reaktiv, att SSDen verkar vara rädd för att skriva om filer och det att 840 och 840 EVO båda lider/led av försämrade läshastigheter medan de fick ström så även om jag inte testat precis det ser jag än så länge ingen anledning varför SP550 skulle vara ett undantag.

Men en positiv sak är ju det att när man läser filer kan ECC förbättra läshastigheten om det behövs (även om den kanske inte återställer den till original) vilket är då en sak SSDer med SM2256 gör bättre än 840 EVO innan senaste firmware och som 840 fortfarande inte gör.
Även om jag hade föredragit att den helt enkelt hade skrivit om filer efter ett tag tycker jag att det är en bra funktion och om den får ström hela tiden och man läser hela SSDen varje vecka eller så borde den hålla läshastigheten rätt så hög (för den här SSDen i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Ska förklara vad jag menade.

Alltså det är att StaticDataRefresh inte verkar se det som nödvändigt att skriva om filer för att hålla de i bra skick även när läshastigheterna sjunkit så lågt.
Och mellan de flesta bilderna här i tråden är SSDen ikopplad och datorn igång så det är inte som att den saknat tid för att göra det.
Utan istället har den bara försökt anpassa läsalgoritmem.

Liksom: Exakt hur lågt måste de sjunka för att den ska tycka att det är dags att äntligen göra det?

Hur bra SSDerna återhämtar sig har jag tänkt testa mer utförligt den här gången än jag gjorde vid mitt första test av SP550.

Men om man jämför den näst sista bilden med den sista kan man se att läshastigheterna sjunkit trots att den fick sitta i en dator som var på och är också den gången som den fick vara det längst, sådär 14 timmar.

Från det ser det ut som att det kan göra större skillnad att man läser filer än att den får ström.
Och det ser också ut som att ECC angående läshastigheter är mer reaktiv än proaktiv, alltså den förbättrar läshastigheten för en fil som man precis läst men den letar inte reda på filer med låg läshastighet själv och fixar till det innan det börjar sjunka.

Med tanke på att ECC verkar reaktiv, att SSDen verkar vara rädd för att skriva om filer och det att 840 och 840 EVO båda lider/led av försämrade läshastigheter medan de fick ström så även om jag inte testat precis det ser jag än så länge ingen anledning varför SP550 skulle vara ett undantag.

Men en positiv sak är ju det att när man läser filer kan ECC förbättra läshastigheten om det behövs (även om den kanske inte återställer den till original) vilket är då en sak SSDer med SM2256 gör bättre än 840 EVO innan senaste firmware och som 840 fortfarande inte gör.
Även om jag hade föredragit att den helt enkelt hade skrivit om filer efter ett tag tycker jag att det är en bra funktion och om den får ström hela tiden och man läser hela SSDen varje vecka eller så borde den hålla läshastigheten rätt så hög (för den här SSDen i alla fall).

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår exakt vad problemet är? Uppenbarligen så återställer den prestandan rätt snabbt när den väl kopplats in och skillnaden mellan de två sista mätningarna beror knappast på läsproblem pga spänningsfall i cellerna då det tar tid för detta att ske. Jag förstod det i alla fall som att det inte var någon större tidsrymd mellan de testerna?

I slutändan så är det ändå en avvägning mellan slitage och prestanda när data ska skrivas om, är den för aggressiv så kommer disken att dö i förtid, är den för passiv så sjunker prestandan. Hur snabb och till vilken nivå ska prestandan upp för att du ska tycka att det är ok? Vad är normal nivå för dessa diskar om de inte legat strömlösa?

Permalänk

@Frispel:

Att den återställer prestanda snabbt bara man kopplat i den visar inte dessa tester alls.
Även om det inte är så lång tid mellan de två sista testerna skiljer det sådär fjorton timmar.
Vilket i alla fall jag tycker betyder att man borde se en förbättring i läshastigheter om den skannade igenom SSDen för att fixa sånt här när den får vila och när man inte kräver att den ska göra någonting.
Vad man ser är istället en försämring.

Där den däremot visar en förbättring i läshastigheter är efter att man läst hela SSDen.
Och även efter att ha läst hela den sådär 10-12 gånger var läshastigheterna inte nära till att bli återställda.

Det är ytterst få konsumenter som nu för tiden ens kommer i närheten av att slita ut sin SSD och enligt ADATA ska den ha lika många skrivcykler som en 840 EVO.
Och trots allt motstånd till att 840 EVO skriver om celler efter ett tag har väl inte många 840 EVOs blivit utslitna av det?

Hur snabbt den ska kunna återställa läshastigheter beror på hur låga läshastigheterna är, men några timmar kanske för att återställa läshastigheter till original.

Vad som är normal nivå beror på om du menar läshastigheter för en ny eller för en som blivit använd ett tag.

I det första fallet är det sådär 500MB/s.

I det andra fallet beror det på hur mycket man läser av filerna på SSDen och hur ofta man läser de.
Ett exempel har Paddanx tagit upp där det är en på Anandtech som har en SP550 och det ser ut som den visar tecken på att läshastigheten gått ned fastän den sitter i en SATA II port med 250MB/s som högsta resultat.

Såklart kan man inte säga säkert om den använder sig av samma SK Hynix NAND som sitter i den jag använder eller om de hunnit byta till NAND från IMFT som de tänkt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är också sugen på en Trion 150, min sunkiga laptop skulle behöva en. Tänk på att det nand som sitter i Trion 150 är 15nm jämfört med 19nm i Trion 100 så den bör lida mer av detta fenomen i teorin. Frågan är om Toshiba och OCZ lyckats lösa det lika bra som med Trion 100.

Jo, det är frågan.

Rent accessmässigt och skrivhastigets-mässigt så är Trion 150 >> Trion 100.

Ser man till volt-drift så lär fysikaliska problemet finnas mer tydligt i Trion 150, men med tanke på att 840 EVO disken behövde ny FW för att hantera det på sitt 19nm TLC, så har OCZ iaf gjort ett bra jobb med Trion 100. Så där finns lite hopp om att de ska ha tagit samma teknik vidare till Trion 150. Vi får se antar jag. För det jag tänkte använda disken till så gör det inget så länge den kan hålla prestandan iaf en månad.

Problemet med många andra tillverkare, tex Adata, Crucial, Corsair är ju att de har gått från 2D MLC, till TLC med samma eller mindre nod, utan att förstå problemen det skapar. Crucial har ju visat att 16nm MLC NAND fungerar alldeles utmärkt, men deras BX200 är en mindre katastrof.

Både Samsung och OCZ är nu inne på tredje/andra resp gen TLC av 2D NAND och de har fått lite erfarenhet. Därför har jag också lite tillit till att de lärt sig av sina misstag. Det var ju inte att tex 840 disken inte byggdes för volt-drift. Utan problemet var ju att de hade underskattat hur mycket det skulle ske och påverka.

Det som skrämmer mig lite är... diskarna som @Glaring_Mistake testar är relativt nya. De har mao friska NAND celler och när 840 EVO hade det så hade den också väldigt lite problem. Men när dessa celler fick lite slitage, ålder och microskopiska skador på sin cell isolering (som är normalt när man använder dem), och kanske 50-100 P/E så började problemen bli betydligt mer påtagliga.

Så om nu dessa SP550/BX200 har dessa problem, nu, som nya enheter. Hur illa kommer de bli när de har skrivit säg... 100 P/E? De har ju inte direkt snålat med TBW värdena på diskarna heller, så det är inga orimliga krav att de ska fungera då heller. 90TB/75TB för 240GB modeller, så är 100 P/E väl inom garantinivån tom.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake
@Paddanx

Lever era diskar fortfarande? Inet ska få ett paket av mig snart

Märkte att spel betedde sig väldigt konstigt, laddade väldigt länge och så.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88:

Ok, det ser inte alltför bra ut (för din Trion 100) får jag väl lov att säga.

Kan du testa den med benchmark i HD Tune Pro med inställningarna Full Test, Accurate och Block size 8MB?
Och med SSDReadSpeedTester.
Länk till det programmet här: http://www.techspot.com/downloads/6712-ssd-read-speed-tester....
Vill gärna att förutom att du visar grafen från SSDReadSpeedTester att du laddar upp den tsvfil utan namn på filerna som du får då så att man kan gå igenom resultaten lite mer noggrant.

Vad berör de SSDer jag själv testar har ingen dött än och de rapporterar själva att de är vid full vigör.
En del visar tecken på voltdrift dock oavsett vad hälsostatusen i övrigt är för SSDen.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake
Falskt alarm!

Bestämde mig för att testa disken i en annan dator. Där fungerade den som normalt. Bestämde mig för att uppdatera AHCI drivrutinen på den felande datorn och nu fungerar den bra där med. Kan vara så att det blev något konstig då jag uppdaterade till den nya Windows 10 builden.

Märkligt att bara Trion disken fick problem.

Har inte möjlighet att utföra testen som du vill då jag redan formaterat om disken. Testet nedan gjordes dock innan formateringen med 8mb block size, fast inställning. Som du ser var det bara slumpmässig skrivning/läsning som presterade dåligt. Sekventiell skrivning/läsning var ok.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88:

Ja, det kan hända att man får falska positiva resultat sådär.
Inte haft det specifika problemet du hade men har fått några falska positiva resultat själv där man kunde tro att SSDen hade problem med voltdrift.

Men du behöver inte tänka på att testa den när filerna är helt nya och vi etablerat att det var ett falskt positivt resultat