Logitech lanserar det mekaniska tangentbordet G810 Orion Spectrum

Permalänk
Medlem

Inte värt en spänn över 999 kr. Köpte mitt g710 som är har en simplare sämre bakgrundbelysning med bruna cherry brytare för 599 kr och det var bra nära smärtgränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Tänkte först att det här t-bordet är perfekt för mig. Många funktioner, kul med belysning och väldigt avskalat och utan all fånig blingbling. Sedan ser man priset på 2 000 kr och undrar hur fan Logitech tänkte där? Seriöst? 2 000 kr för ett t-bord? Finns det alltså folk som spenderar sådana pengar på t-bord? Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hm ja eller sen istället sätta något extra som har med medieteknik att göra?

T.ex på vissa radion så finns det ett runt hjul som man kan ändra på volymen, en sådan skulle man ju kunna sätta, antagligen skulle det bli mera oldschool feeling över det hela, typ en sådan här:

Jo, en vridpot vore nog allra bäst (då det är väldigt lätt att se vad volymen är inställd på och vad som är min och max). Fast frågan är om det är tekniskt möjligt, då jag misstänker att usb-tangentbordsstandarden inte kan skicka ett absolut värde utan bara enskilda knapptryck, dvs "ett snäpp högre" eller "ett snäpp lägre" (och i så fall är Logitechs "rulle" implementerad så att den skickar "ett snäpp högre"-knapptryck när man rullar uppåt och "ett snäpp lägre" när man rullar nedåt, med jämna tidsmellanrum)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

2000 spänn, och en hink med segt bloatware...b

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Gillade utseendet skarpt och jag gillar Logitech. Men tvåtusen kronor! Om det garanterar vinst i vilken E-sportstävling som helst du ställer upp i så visst. Då kanske jag skulle fundera på att köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Finns det alltså folk som spenderar sådana pengar på t-bord? Helt sjukt.

Hehum ... *räcker upp handen*

Det tangentbord jag skriver på just nu (CM NovaTouch) kostade visserligen "bara" ca 1600 men så tillkom PBT-tangenter för ca 400 och uppslagsdämpare för totalt ca 800, så 2800.

Så svaret är ja. Sjukt? Oja.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tänkte först att det här t-bordet är perfekt för mig. Många funktioner, kul med belysning och väldigt avskalat och utan all fånig blingbling. Sedan ser man priset på 2 000 kr och undrar hur fan Logitech tänkte där? Seriöst? 2 000 kr för ett t-bord? Finns det alltså folk som spenderar sådana pengar på t-bord? Helt sjukt.

Ja visst finns det folk som gör det.
Mitt Ducky G2pro kostade mig ca 1600 kr när jag köpte det, sen med div keycaps och annat så har jag nog iaf lagt runt 2500-3000 på det.

Ontopic:

Och ännu ett missfoster ifrån Logitech.
Dyrt och ser fruktansvärt ut.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig ett sånt här eller ett K70 RGB då de ser ut som jag vill och har dedikerade mediaknappar vilket jag helt klart saknar på mitt blackwidow, men båda är för dyra och mitt Blackwidow är inte nog "gammalt" för att jag ska kunna känna att jag vill uppgradera, speciellt inte när prislappen är vad den är som sagt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vilken bluff!
Tangentbordet har ju max 16 777 216 färger MACKS!!

Permalänk

Perfekt för mig undantaget prislappen.

Permalänk

Romer-G är betydligt skönare än något som Cherry har att erbjuda. Synd bara att Logitech är Logitech...

Permalänk
Medlem

Romer-G är riktigt sköna och jag diggar mitt G910 skarpt, förutom utseendet. Så G810 hade ju varit perfekt, om det inte kostade så jäkla mycket! Lyckades få mitt G910 för 990, något sådant skulle jag kunna tänka mig att ge.

Permalänk
Medlem

Min lillebror har ett tangentbord med individuella färger, hade inte en tanke på att jag ville ha det innan, men det är fan snyggt, kul och ganska användbart att kunna ställa in faktiskt, blir mer och mer sugen, men 2000 spänn känns så åt helvete för mycket för ett tangentbord haha. Jag gillar inte ens dom flesta mekaniska brytare, vill ha mjukt med låg slaglängd...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Varför kommer det sig att dessa dyra tangentbord nu sällan kommer med någon form av handledsstöd?

För att "Det är ju för dyrt ju".. Förstår inte heller varför ju dyrare tangentborden blir ju mindre antal av dessa har handledsstöd. De kan ju inte kosta många kronor att tillverka..

Sen börjar jag undra vem tusan är detta till för egentligen? Tangentbord som börjar kosta vad hyfsade grafikkort idag kostar. Ibland undrar jag om det inte är så att de medvetet höjer priserna bara för att de kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Herregud...för det priset kan man nästan köpa en Topre och DET är kvalitet.

Permalänk

"förvånansvärt sobert yttre" = varje tangent har en annan färg.

Permalänk
Medlem

Tycker Logitechs mekaniska tangentbord är sköna att skriva på. Dock så är G910 lite för mycket lull lull för mig, det här verkar klockrent! Det har vad man behöver! Men inte en chans att jag betalar 2K för det! Väntar nog på en prissänkning om det ska vara intressant över huvud taget..

Visa signatur
Permalänk
Vägledare
Skrivet av MrTobbe:

Tesoron har inget hjul för volymcontroll eller enkla mediaknappar så nej tack. Om Logitech gjorde ett med volymscroll & media knappar utan numpad skulle jag beställa direkt och lägga Corsair k90 på hyllan.

Är du ironisk eller? :S

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Gnöddels:

Herregud...för det priset kan man nästan köpa en Topre och DET är kvalitet.

Köpte under julhandeln ett Novatouch och blev faktiskt lite besviken på hur det det kändes. Kanske hade jag för stora förväntningar eftersom jag hade kikat på Topre-tangentbord under en väldigt lång tid :/ Tar dock fram det ibland för att variera lite

Permalänk
Skrivet av Miikks:

Köpte under julhandeln ett Novatouch och blev faktiskt lite besviken på hur det det kändes. Kanske hade jag för stora förväntningar eftersom jag hade kikat på Topre-tangentbord under en väldigt lång tid :/ Tar dock fram det ibland för att variera lite

Har aldrig testat Novatouch så jag har inte kunnat jämföra med ett äkta Topre (Novatouch är Cooler Master) men de använder ju samma brytare så känslan borde vara liknande...men vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

Har aldrig testat Novatouch så jag har inte kunnat jämföra med ett äkta Topre (Novatouch är Cooler Master) men de använder ju samma brytare så känslan borde vara liknande...men vem vet

Samma brytare tyvärr inte samma känsla. Utöver brytare tillkommer det saker som
-material och tjocklek för keycap : påverkar ljudet när man slår ned tangenten
-tangentbordets konstruktion 2 lager med plåtfäste eller direkt fäste mot kretskortet : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern
-materialet som brytarna sitter emot (HHKB sitter emot plast, realforce sitter emot plåt) : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern
-materialet av plastdelen som sitter mellan keycap och fjärdern (är skillnad mellan novatouch och resten av topre tangentbord) : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern

Permalänk
Skrivet av mrwu:

Samma brytare tyvärr inte samma känsla. Utöver brytare tillkommer det saker som
-material och tjocklek för keycap : påverkar ljudet när man slår ned tangenten
-tangentbordets konstruktion 2 lager med plåtfäste eller direkt fäste mot kretskortet : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern
-materialet som brytarna sitter emot (HHKB sitter emot plast, realforce sitter emot plåt) : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern
-materialet av plastdelen som sitter mellan keycap och fjärdern (är skillnad mellan novatouch och resten av topre tangentbord) : påverkar hur det känns när man slår ned tangentern

Med andra ord går känslan nog inte ens att jämföra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Tesoron har inget hjul för volymcontroll eller enkla mediaknappar så nej tack.

Inte dedikerade, nej, men personligen föredrar jag att använda FN+F1-F6 istället för separata knappar. /Minimalist

Skrivet av mrwu:

http://webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209594-tesor...

350kr, TKL, har macro funktioner, 3 macro knappar och snabbkommando för ljud och media.

Frågan är nu ifall 1 G810 Orion Spectrum är 7 gånger bättre än detta ....

Köpte detta när det sänktes från 700:- i vintras, och även om jag kan hålla med somliga om att det inte är det mest estetiska tangentbordet så tycker jag personligen att det utseendemässigt slår samtliga bling-tangentbord med dioder och makroknappar och allt vad det är med hästlängder. Enda egentliga klagomålen är att FN-tangenten sitter för långt ifrån "mediaknapparna" samt att trycket på WASD, Tab, Shift och vänster Alt har börjat nötas bort redan efter några månader.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Köpte detta när det sänktes från 700:- i vintras, och även om jag kan hålla med somliga om att det inte är det mest estetiska tangentbordet så tycker jag personligen att det utseendemässigt slår samtliga bling-tangentbord med dioder och makroknappar och allt vad det är med hästlängder. Enda egentliga klagomålen är att FN-tangenten sitter för långt ifrån "mediaknapparna" samt att trycket på WASD, Tab, Shift och vänster Alt har börjat nötas bort redan efter några månader.

Priset sänktes för att det blev billigare för de att tillverka tangentbordet. Den äldre versionen använde sig av cherry mx brytare vilket kostar en del mer.

Håller med om att FN- sitter för långt bort, men det känns inte som en storsak då man kan binda det man använder mycket till de 3 tummknapparna under mellanslag. Plus att det blev så för att tangentbordet ska hålla samma standard ISO layout som andra tangentbord.

Trycket har börjat nötas bort efter några månader? Trycket på K L Ö (används i spel) börjades att bleknas bort drygt efter 4 dagar för mig haha. Faktiskt så föredrar jag billiga tangentbord med keycaps av lägre kvalitet då man troligen ändå byter ut keycaps mot såna som tillverkats utav PBT vilket både håller bättre och inte blir "shine" lika lätt. Då får man också keycaps i de färger som man vill ha.

Tog isär tangentbordet tidigare för att fylla i lufthål under kretskortet med lite filt för att dämpa eko/ljud. Måste säga att konstruktionen av tangentbordet för i övrigt är ganska bra. Ytterkanten må se fult ut med hur den sticker ut men det stärker plastramen på typ liknade sätt som I-balkar av stål funkar.

Permalänk
Medlem

@mrwu

Ah, visste inte att det brukade sitta mx-brytare i. Har inte använt cherrys brytare själv men är nöjd med kailh-brytarna än så länge iaf.

Sant, men lite synd att de inte satte media-funktionerna längre till höger. Programmera om? Hur går du tillväga då? Eller är det i gaming-läget du syftar på? Småstörande när man råkar starta upp Windows mail-app då man inte har det aktiverat.

Plockade också isär mitt, men för att dämpa styrkan på dioderna lite. Förlorade "klicket" i de två högra makroknapparna på köpet, antar att du inte råkade ut för zdt och hittade en lösning? Håller med om att byggkvalitén känns gedigen, om än lite väl omständigt att få isär med clips och dylikt. Tog faktiskt bort plastkanten på "baksidans" insida för lättare åtkomst i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

@Insio:
Kailh tillverkade riktigt dåliga cherry kopior innan Cherrys period for exclusivitet på brytarpatent gick ut. Dessa dåliga kopior hade pinnar av blå och gul färg.

De som tillverkas av Kailh just nu är i princip av lika hög kvalitet som Cherrys. Skillnaden är att de använder sig av silverbelägg vid vissa delar på insidan av brytaren när Cherry använder sig av guldbelägg. De använder sig också av andra fjädrar så vissa av deras brytare behöver mer vikt för att aktiveras jämnfört med de Cherrys motsvarighet av samma färger.

Clickar macroknapparna fortfarande ifall du tar bort ram+knappar och trycker direkt på brytardelen? Ifall ja så har du antagligen monterat ramen fel på något sätt.

Clipsen på den toppre högra delen som håller ihop toppen och botten delen av ramen var ett helvete att få bort...

Har för mig att det går att stänga av 3 tummknapparna helt med FN + END. I gaming läge så ska de bli / * - som du kan mappa till annat med program.

Permalänk
Medlem

@mrwu

Ah, I see...
Jo, har hört att bland annat röda Kailh ska ha aningen mer motstånd än röda cherry. Fortfarande lite för lite motstånd för min smak dock.

Jo, de klickar som de ska när ramen är borta. Har också kommit fram till att det är i kontakten med ramen det har hänt nåt, men går ju liksom inte att montera dit den på mer än ett sätt. Får bli nytt försök att åtgärda när jag är på humör för det.

Hade också hyfsat mycket svårigheter med just de delarna, framför allt delen som håller ihop tangentbordet. Det var clipsen på insidan av den som jag skar bort med en kniv för att slippa bända loss den med mejsel nästa gång. Sitter inte lika tight utan, men det är inte så den glappar heller. Hålls ju dessutom på plats av en ynklig liten skruv på baksidan.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Priset kanske är/var lite högt, men är ett sjukt trevligt keyboard.
Äger nog alla Corsair keyboard sedan många år, och har testat Logitech men inte gillat deras design.

Detta är första keyboard som fick mig lägga Corsair åt sidan och just nu är g810 det jag kör. Just för att det ser enkelt och rent ut, och sen gillar jag Romer-G på detta. Normalt kör jag Mx Brown, men byter till Röd och blå ibland.

Men dessa känns sjukt trevliga att skriva på, enda man kan sakna är något för handleden som dom inte skickar med...men kan ju inte få allt.

Och som sagt priset kanske en del tycker är dyrt, men det är ju dock individuellt.
Själv kanske jag skulle säga det ligger något högt, Ja...
Men köpte ändå ett för att testa, sen ett till för andra datorn när jag insåg hur bra det fungerade.

Permalänk
Medlem

Köpte ett sånt här idag på webhallen för 1,199 för att ha på jobbet. Föredömligt tyst och skönt att författa på. Har såklart stängt av discot, så det ser sobert ut. Rekommenderas!

Visa signatur

Gammal gubbe