Skolprojekt: Jacka med laddningsmöjligheter

Permalänk
Medlem

Skolprojekt: Jacka med laddningsmöjligheter

Hej allesammans. Jag går första året på tekniska gymnasieprogrammet, just nu har vi produktutveckling som en liten del i vår teknikkurs. I produktutvecklingen skall vi alltså utveckla en produkt rätt så grundligt, och sedan presentera den för en jury bestående av innovatörer. Vi skall bland annat ha etik och genus diskussioner kring produkter, göra ritningar och marknadsundersökningar.

Min kära grupp på fyra personer bestämde oss då för att utveckla jackor med inbyggda powerbanks, hörlursgångar samt spårning. Vi hade dels tänkt att utveckla ett "kit" med två powerbanks (eller andra batterier med möjlighet att ladda telefon), laddsladdar i en konstruktion som passar till de jackor vi tänkt utveckla som plattform för vår produkt. Dessa jackor skall ha innerfickor för batterier med kanaler för laddsladdar in till fickorna(där man då har telefonen), kanal för hörlurar från ficka till krage.

Enkel ritning

Anledningen att jag vänder mig till er kära sweclockare (självmyntat uttryck) är för den marknadsundersökning jag tidigare nämnde. Vår målgrupp är teknik intresserade individer, vilket bör hittas på detta forum. Respons, frågor, idéer samt en röst uppskattas verkligen.

Tack på förhand! /// Axel

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om Ravean?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Verkar intressant såvida batterierna inte är allför tunga och obekväma att ha på sig, jag skulle också vilja se trådlös laddning, exempelvis med en sånhär: https://www.adafruit.com/products/2162 . Ser även att omröstningen är avslutad, var det meningen? Inga röster?

Edit: Nu verkar omröstningen funka.

Permalänk
Medlem

@Casper: Jo, vi fick höra det från en klasskamrat, det vi försöker skilja från Ravean's jacka, är möjligheten att ha flera olika jackmodeller och ha möjlighet att flytta om "Laddkittet". Tack för ditt svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem

@SeeKer3Million: Tack för ditt svar! Komfort har vi självklart i åtanke, vi tänker att så länge vikten är balanserad bör vikten inte spela allt för stor roll på batterierna, självklart undviks allt för tunga batterier. Batteriets form och hur det ligger mot kroppen så att det inte är i vägen är ju självklart viktigt. Trådlös laddning kan definitivt övervägas, problemet är ju det att alla telefoner inte har möjlighet att använda denna teknik. Tack återigen!

Permalänk
Medlem

Detta skulle verkligen passa min kompis som alltid lyckas tappa bort sina telefonladdare. Dock är han lite utav en mode-snobb, så om det skulle gå att anpassa projektet så att det går att montera och ta ut hela riggen ur de jackor som folk redan äger och använder så skulle det vara riktigt nice.

Skulle själv älska att kunna ladda telefonen genom jackan. Långa buss/tågresor eller promenader in till byn drar en hel del batteri om man vill ha musik i lurarna eller dylikt under tiden. Dock gillar jag nog min egen vinterjacka lite för mycket för att byta ut den, haha!

Permalänk
Medlem

Laddning i foder, batterier (2 powerbanks) givetvis för att jämna ut vikten, men ändå nåt som går tvärt imot alla storstadsbors fjompiga drömmar.
Kör hellre på klädsnitt som kan "gömma" ev egna kablar som man vill ha på sig.
Alla tycker olika å moduler är bästa tänkbara på alla sätt.
Rent i vinst, men också för den personliga faktorn.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Tack för ditt svar och repons! Uppskattas innerligt. Tygsnitt låter väldigt väldigt bra faktiskt.

"Alla tycker olika å moduler är bästa tänkbara på alla sätt.
Rent i vinst, men också för den personliga faktorn."

Förstår dock inte vad du menar med detta. Tack igen!

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Tack för ditt svar! Jag tror tyvärr att möjligheten att föra över tekniken till andra jackor utan att kunden själv får klippa och klistra lite. Självklart så bör man hålla sig till sin egen jacka om man föredrar det (skulle själv försöka sy in något liknande i min kära vinterjacka om jag varit duktig nog för att inte misslyckas), dock vill vi se till att möjligheten finns att köpa olika modeller utav jackor med möjlighet att bära riggen. Tack hursomhelst för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waraxe:

"Alla tycker olika å moduler är bästa tänkbara på alla sätt.
Rent i vinst, men också för den personliga faktorn."

Förstår dock inte vad du menar med detta. Tack igen!

Modul = valfritt kablage/tillbehör
Ger mest i vinst då minst jobb behövs.
Samtidigt då valfriheten uppskattas.

Detta görs med lätt tydda namn.
ex: Jacket/T-shirt - one/two bar delivers the best feeling for TODAY modern people that dont want to show all the gadgets they are forcing to bring due to work. But this solution will get you look flashily ready.
Detsamma gäller vid försäljning av dessa moduler.
ex: PowerAudioLine for your OWN personal jacket with the integrated all in one solution you get the advance to freely move around in your own personal outfit designed for your needs.

Öppet sinne å lek med ord, sätt folk i stämning för att skapa en negativ känsla vilket leder dom till behov av förändring = köp

Det är helt upp till marknaden hur produkten tas imot ibörjan.
Några få kritiker kommer slå hål på alla slösaktiga försäljningsideér.
Därför ge aldrig möjlighet till öppet "proffesionell" utvärderingar.
Bättre å vagga folk i dum trygghet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.