Microsoft vill använda Hololens för att förändra åskådarsport

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill använda Hololens för att förändra åskådarsport

Virtuell och förstärkt verklighet har hittills handlat mest om spel, men Microsoft siar om en framtid där Hololens ska förändra hur åskådare upplever sport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tror på deras framtidsvision. Man kan ju inte spela fotboll med händerna! knäppskallar

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan bli väldigt coolt iallafall!

Tror nästan mer på att detta kommer bli större än VR om man tänker att båda är fungerande och finns ute för en överkommlig summa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av magzflip:

Jag vet inte om jag tror på deras framtidsvision. Man kan ju inte spela fotboll med händerna! knäppskallar

pfff... Socker.

Permalänk
Medlem

3000 USD för ett devkit? Vad är den byggd utav?!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Folk kommer se ut så här när de tittar på nästa säsong av Game of Thrones. Syrgasen för att det är så spännande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Då skulle jag vilja ha hela spelfältet i 3d på mitt bord. Skulle vara som att ha en miniatyr av arenan på bordet. As Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Låter som att det kan bli väldigt coolt iallafall!

Tror nästan mer på att detta kommer bli större än VR om man tänker att båda är fungerande och finns ute för en överkommlig summa.

Det tror jag med. Jag tänker att i #framtiden kan man växla mellan helt innesluten VR, AR och endast verkligheten med ett par glasögon. Kanske sker det automatiskt också, exempelvis om du är nära att gå in i en vägg när du kör innesluten VR men glasögonen känner av det och visar dig väggen innan du krockar

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Det här blir ju bara mindre och mindre intressant.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill spela Pokémon med HoloLens. Använder telefonen som Pokédex och GPS så man kan se Pokémon på kartan i realtid, skulle ju nästan kunna tänka mig att gå ut och gå då. Mer avancerad version av Pokémon GO som kommer.

Går man efter vad de visade med Minecraft och HoloLens är det ju som gjort för Pokémon.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av hololens, men det där ser inte så spännande ut. Varför skulle jag kolla ner på bordet för att se den där informationen när de lika gärna kan visa den på TVn mellan spelen? Lite samma problem som med Wii U som dragit det problemet extremt långt genom att ge en en lite skärm med väldigt dålig kvalitet att kolla på. Hololens ger åtminstånde något extra i att den kan visa saker i 3d.

För att det ska bli intressant för mig så måste den kunna göra nya saker. Inte bara göra samma saker fast på en annan skärm, vilket är vad de visade där

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

I princip allt Microsoft tog upp i konceptfilmen visas ju redan i matcherna och statistiken kollar dom flesta direkt i sina mobiler. Är Microsofts plan att Hololens ska ersätta funktioner som vi använder mobiler till idag?

Koncept i all ära men dom får gärna vara realistiska och något som man jobbar för. I slutet är det ju bara en person i hela rummet med Hololens tom.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant detta.
Ser gärna att detta utvidgas till mer sporter som riktig fotboll, ishockey, bandy, skidsport, motorsport samt filmer och tv-serier där du med hjälp av glasögonen kan få upp statistik eller information om utövaren/skådespelaren, tex vilka andra filmer/tv-serier den varit med i.

Sedan skulle man kunna synca denna info med sin dator/platta/mobil.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag är intresserad av hololens, men det där ser inte så spännande ut. Varför skulle jag kolla ner på bordet för att se den där informationen när de lika gärna kan visa den på TVn mellan spelen? Lite samma problem som med Wii U som dragit det problemet extremt långt genom att ge en en lite skärm med väldigt dålig kvalitet att kolla på. Hololens ger åtminstånde något extra i att den kan visa saker i 3d.

För att det ska bli intressant för mig så måste den kunna göra nya saker. Inte bara göra samma saker fast på en annan skärm, vilket är vad de visade där

En dator gör samma sak som en miniräknare fast på en annan skärm. Båda beräknar saker...

Det är väl jättebra att kunna se matchdata när man vill utan att det skyler matchen. Hololens i sig är väl inget fel, däremot vad man programmerar den att göra/visa kan man väl önska mer av:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

pfff... Socker.

Jupp, det är vad jag har i kaffet.

Menade du soccer kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det tror jag med. Jag tänker att i #framtiden kan man växla mellan helt innesluten VR, AR och endast verkligheten med ett par glasögon. Kanske sker det automatiskt också, exempelvis om du är nära att gå in i en vägg när du kör innesluten VR men glasögonen känner av det och visar dig väggen innan du krockar

Som htc vive visade för några månader sen menar du? Framtiden 2015!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magzflip:

Som htc vive visade för några månader sen menar du? Framtiden 2015!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte se att det är alls likt det jag beskrev?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magzflip:

Jag vet inte om jag tror på deras framtidsvision. Man kan ju inte spela fotboll med händerna! knäppskallar

OnT: En kul grej ser hololens ut att kunna bli iallafall. Till skillnad från vanliga VR så ser det inte heller lika osocialt ut.

Permalänk
Hjälpsam

Tror på detta, ligger lite längre bort än VR, men jag tror att detta kommer att slå betydligt mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En match ligger i snitt på lite över 3 timmar och batteritiden för en hololens är 2,5 timmar - kommer behövas en hel del vägguttag i närheten av soffan om släkten ska kolla fotboll i jänkeland

När man snabbt känner in hololens så känns det spontant som en skithäftig ide som skulle kunna bli den där innovationen som tar nästa steg i den teknologiska utvecklingen, eller man önskar iallafall att det skulle vara så. Men när man börjar granska produkten och tänker efter så är begränsningarna för stora för att det ska bli något genombrott. Den ser skitful ut, är så begränsad i synfältet och har kort batteritid. De skulle nog väntat med hypen och inväntat tills teknologin är i det läge som behövs för att produkten ska bli överväldigande.

Hoppas jag har fel men känslan säger flopp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker MS ligger lite väl långt in i framtiden tänket.

Hololens känns inte mogen än (allt för liten skärmyta). Vr kommer troligen slå först eller ja kommer sälja i alla fall. Hololens kommer inte vara aktuellt på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag hade en dröm i natt som upplevdes som något konstig. Men när jag vaknade kom jag att tänka på att jag kanske hade en Hololens på mig i drömmen.

Jag drömde att jag befann mig i ett klassrum. Det slog mig att en av eleverna och läraren var ganska lika varandra, de hade liknande ansikten men eleven hade blont hår och läraren mörkbrunt hår och polisonger. Hade en dator framför mig och jag hittade ett program där jag kunde ändra utseendet på olika personer. Tänkte undrar hur det ser ut om jag byter hårfärg på eleven och ger honom polisonger? Sagt och gjort och poff så bytte eleven hårfärg och fick polisonger i verkligheten samtidigt som jag ändrade detta i datorn. Jag hade svårt att hålla mig för skratt, de är ju som dubbelgångare! Gissa om han blir förvånad när han ser sig i spegeln! Men hur tusan gick detta till tänkte jag? Sedan vaknade jag.

När jag vaknade tänkte jag att kanske hade jag Hololens på mig i drömmen. Kanske kan man likt i sims 4 ändra utseendet på alla närvarande personer. Kanske finns det ett antal standardansikten och frisyrer att välja mellan om man inte vill se ut som man normalt gör. Kanske är det bara jag som ser dessa ändringar. De andra personerna kanske har ändrat på mitt utseende också utan att jag vet om det?

Sedan kom jag att tänka på när jag köpte en webbkamera för några år sedan. Det var någon webbkamera i HD tillverkad av Microsoft. I drivrutinen till denna fanns det ett "skojläge" där man kunde förvränga sitt eget ansikte, få clownperuk och liknande. Klart att Microsoft vidareutvecklar denna drivrutin till sin Hololens så att man kan byta hårfärg o.s.v. på sitt virtuella jag. Precis som i datorspel kan man ha olika skins. Man kan kanske få jättestora muskler. Kvinnor kanske förstorar sina bröst, ger sig smalare midja och så vidare. De slipper byta hårfärg i verkligheten (som ju många redan gör idag med andra konstgjorda medel) och kan nöja sig med att göra det virtuellt.

Först känner jag lite skräck inför en sådan framtid. Men man kan ju bara ta av sig glasögonen om man vill se den verkliga verkligheten. Kanske går det så långt att folk kommer anse att den "verklighet" de ser genom sina glasögon är den verkliga verkligheten eftersom människorna då kan få framstå som de själva vill. Jag vet inte.

Men så fick jag en annan vision. Allting kan missbrukas likaväl som det kan användas vettigt. Jag tänker mig att detta skulle kunna bli ett bra hjälpmedel vid distansundervisning och jobbmöten på distans. Om man upplever det som att man sitter i en verklig lektionssal fast man egentligen sitter hemma så kanske man tar till sig distansundervisning på ett bättre sätt? Sedan blir det väl i praktiken svårt att ersätta "the real thing", det kommer alltid upplevas starkare i verkligheten. Men så småningom kanske det blir svårt att skilja den konstgjorda världen från den verkliga, precis som i min dröm. Mardröm eller inte, det beror väl på hur man använder det.

Sorry för lite off-topic då det inte handlade om sport. Men lite lustigt sammanträffande ändå hur min dröm skulle kunna bli verklighet. På gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jupp, det är vad jag har i kaffet.

Menade du soccer kanske?

Njae...

Du skrev fotboll, de säger football... så jag försvenskade Soccer till Socker
Låter likt med en amerikansk dialekt så

Permalänk
Medlem

Jag ser snarare verklighetens framtid framför mig, då hela väggytan i klippet istället upptas av "Reklam skräddarsydd av Microsofts samarbetspartners". Windows 10 har ju redan visat att Microsofts vision av intäkter inte längre ligger i att sälja hård/mjuk-vara, utan mer folks identiteter i reklamsyfte.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Dream on Microsoft. Skräp för 30 papp (låg FOV, låg upplösning)...

Varför skulle jag vilja ha upp en fotbollsspelare i rummet? Dekoration? Hur skulle jag kunna vrida runt spelplanen i tre dimensioner - skulle Microsofts Xbox-moln stå för de beräkningarna? Varför skulle jag vilja ha en blek videobild på väggen där tavlor "lyser igenom"? Får Hololens-användare en annan sändning än de med vanlig TV (eftersom bara en bråkdel av hela fotbollsbilden visas på själva TV:n)?

Och om man betänker tidigare konceptvideos... varför skulle jag vilja ta på mig ett AR-headset bara för att se min kalender eller to-do lista?

Coolt, men likväl skräp (och då pratar jag om 20 år, idag är Hololens dynga).

Ser några få icke-professionella användningsområden, som ex. Pokémon.
Och ja, AR och VR kommer växa samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Dream on Microsoft. Skräp för 30 papp (låg FOV, låg upplösning)...

Apple lyckas ju kränga sina grejer, så nog finns det folk som är villiga att slänga betydligt större summor pengar på produkter än vad andra anser att de är värda.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Dream on Microsoft. Skräp för 30 papp (låg FOV, låg upplösning)...

FOV-begränsningen beror endast p.g.a batteritid enligt utsaga från MS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför dem inriktar sig på just sport, dem som är intresserade av t.e.x fotboll kommer ju att kolla på just det, och dem som inte är det, kommer fortfarande inte att titta på det, och samma teknik kommer ju att användas för att sända allt annat på TV så det är ju inte så att det är exklusivt för just 1 sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan inte se att det är alls likt det jag beskrev?

Engadget testar Vive:
"The 'Chaperone' Breen's referring to is HTC's novel VR safety mechanism designed to make the Vive "more user friendly in a home environment." Or, to put it more plainly, it's a means of keeping users from helplessly slamming into their couches and coffee tables while their sense of sight and sound are occluded.

Chaperone is what generated a flat, inky overlay of the physical world into my VR experience anytime I double-tapped the controller's menu button, or simply came close to walking into a wall or nearby object.

If you want to exit the VR experience, you can do it without taking the headset off.​"

källa:http://www.engadget.com/2016/01/05/htc-vive-virtual-reality-chaperone/

Det du skrev låter rätt likt eller missförstod jag dig helt?

Skrivet av strejf:

Jag tänker att i #framtiden kan man växla mellan helt innesluten VR, AR och endast verkligheten med ett par glasögon. Kanske sker det automatiskt också, exempelvis om du är nära att gå in i en vägg när du kör innesluten VR men glasögonen känner av det och visar dig väggen innan du krockar