ny router: pfsense/MikroTik/Ubiquiti eller annat

Permalänk
Medlem

ny router: pfsense/MikroTik/Ubiquiti eller annat

nu är det dags för lek igen! jag ska ersätta min asus rt-n56u router då jag vill leka med lite vlan och så, lånade hem en cisco asa från jobbet men vill ha något annat.
då det är lek så är jag inte beredd att lägga en massa pengar, utan jag försöker hitta ett billigare alternativ.

Jag funderar på att testa pfsense, något jag inte ha gjort förut, då kommer den hamna på en Intel NUC med ett extra usb NIC som tyvärr är ett realtek. jag tycker det verkar vara svårt att bygga router själv, för den ska vara liten och smidig och inte för dyr. ni får gärna komma med tips. jag sneglade lite på netgate, men det är för dyrt för lek. möjligt att det kan bli en sån om jag älskar pfsense.
jag har möjlighet att virtuallisera pfsense, men låter helst bli då jag har en massa annat som rullar på servern och jag ofta labbar med den, drygt om internet skulle dö för sambon bara för att jag sabbar nåt

Nästa grej som en vän hittade var MikroTik, något jag aldrig hört talats om förut, har ni nåt att säga om det? https://www.routerboard.se/prest/eternet-routrar/177-mikrotik...
vet ni om OS är licensbaserat? för jag såg att man kan köpa licenser till OS, men det kanske är för om man vill köra virtuellt

Nästa alternativ är att shoppa en Ubiquiti, något jag inte heller har någon erfarenhet av, typ en:
https://www.dustin.se/product/5010653285/edgerouter-lite

Men iaf, jag ska leka med vlan, har min server där jag vill dela upp maskinerna i lite olika vlan, labba lite med att ha transportnät på ett lan, storage (nas) på ett annant osv osv. om router skulle kunna köra link aggregation så skulle det vara kul, DPM suger en del av nätet när backuperna går.
tillsvidare kommer min asus få vara AP, men köper en riktigt AP sen om jag behåller den nya lekroutern.

Har ni några bra idéer?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Du får väldigt mycket router för pengarna med edgerouter lite

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Ja det känns som det, lutar åt att jag köper en sådan, eller storebror om jag blir galen, dubbla priset men fler portar och PoE PoE är nice när jag ska köpa AP

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min EdgeRouter Lite. Stött på två problem än så länge varav det ena snarare skulle klassas som en styrka för routern kanske.

Minnet som sitter i den är en vanlig USB-sticka som slits ut på ca 1,5 år. Dock utbytbar, tack och lov att de inte lött på ett så kasst flashminne. En vecka efter jag lagat detta hörde jag den högsta åsksmällen jag någonsin hört och så dog nätet omedelbart. Nu har jag konstant 10 Mbit/s uppkoppling på eth1 utan att en kabel sitter i ens Nåja, resten av routern överlevde i alla fall.

Bra throughput och konfigurationsmöjligheter har den i alla fall

Permalänk
Medlem

Den där edgerouter x4, vad vet ni om det? Billigare och fler portar.

Men det är ett helt vanligt usb minne i den? Ligger os på den? Hur får man in os igen om den behöver bytas?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Den där edgerouter x4, vad vet ni om det? Billigare och fler portar.

Men det är ett helt vanligt usb minne i den? Ligger os på den? Hur får man in os igen om den behöver bytas?

Visste inte ens att den fanns faktiskt, den existerade inte när jag köpte EdgeRouter Lite. Men i EdgeRouter lite är det väl typ 4 skruvar av men "locket" och byta USB-minne. Väldigt enkelt att ladda på firmwaren från vilken dator som på den nya stickan när den som sitter i från början ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@moron: Ja det känns som det, lutar åt att jag köper en sådan, eller storebror om jag blir galen, dubbla priset men fler portar och PoE PoE är nice när jag ska köpa AP

Fast om du ska ha ap's så lär du ha en switch emellan väl? Då är det bättre att ha en switch med POE

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Har en del erfarenhet av MikroTik. Presterar bra, men är lite halv-dryga att konfigurera. Men onekligen prisvärda, om man tar sig tid och konfigurerar den väl.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har använt Mikrotik en del. De är faktiskt lättare att konfigurera via kommandoraden än via det grafiska. Jag tycker det grafiska gränssnittet är obegripligt.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på en Ubiquiti, typ en edgerouter X, då har jag en port att peta in xboxen på, en poe för AP och sen link aggregation till switchen som server, lagring, speldatorer och larm går på!

Kikade på mikrotik ui demo, helt obegripligt:)

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att EdgeRouter X saknar en vad jag har för mig ganska viktig funktion, men jag kommer självklart inte ihåg vilken.
Så undersök skillnaderna noga innan köp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Hojta till om du kommer på vad, tycker inte att jag kan se nå speciellt när jag kollar product sheet

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

En intressant fråga som man kan ställa sig är just hur mycket den orkar med om man skyfflar trafik över IPSec, vare sig det är site to site eller remote access. Är det någon som har något hum om detta? Då det inte verkar stå något om att det kan accelereras i hårdvara så blir man ju lite försiktig utav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

En intressant fråga som man kan ställa sig är just hur mycket den orkar med om man skyfflar trafik över IPSec, vare sig det är site to site eller remote access. Är det någon som har något hum om detta? Då det inte verkar stå något om att det kan accelereras i hårdvara så blir man ju lite försiktig utav sig.

Du kan ha hw-offload på ipsec

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

En intressant fråga som man kan ställa sig är just hur mycket den orkar med om man skyfflar trafik över IPSec, vare sig det är site to site eller remote access. Är det någon som har något hum om detta? Då det inte verkar stå något om att det kan accelereras i hårdvara så blir man ju lite försiktig utav sig.

Det finns en ganska stor tråd här i forumet där mängder av dessa saker testats och den har pressats.