Nyligen fiber, men behöver jag köpa nytt trådlöst USB?

Permalänk

Nyligen fiber, men behöver jag köpa nytt trådlöst USB?

Hejsan allesammans!

Flyttade nu i veckan och med hjälp i min förra tråd angående vilken leverantör samt router jag skulle skaffa så är det valet gjort iaf.

Jag äger nu en Asus RT-AC66U och jag har Bahnhof som IP-leverantör. Kopplade upp datorn idag lite fort för jag var ivrig att prova fiber eftersom jag haft en ADSL-lina innan(24/1) men nu är det (100/100).

Speedtest-hemsidan samt bredbandskollen via telefonen ger mig 104/100, vilket är lite mer än vad jag betalar för. Men via datorn får jag endast ut 20/45.

De värden jag har skrivit är alltså hastigheten vid ner/uppladdning, i den ordningen.

Har två olika USB trådlösa stickor, den jag haft längst är en D-Link DWA-140, den andra är en ASUS USB N13.

Kan tillägga att jag mätt via 5g på mobilen men via datorn hittar jag endast den på 2-något. Kan detta vara anledningen?

Tacksam för svar, kan ge mer info imorgon ifall det behövs!

Permalänk
Avstängd

@DobbyMusic: så du kör trådlöst mellan router och dator?

Permalänk
Medlem

Köp ett riktigt trådlöst nätkort istället, usb varianter är oftast dåliga, men jag har förståelse om din dator är en laptop.

Permalänk
Skrivet av DobbyMusic:

Hejsan allesammans!

Flyttade nu i veckan och med hjälp i min förra tråd angående vilken leverantör samt router jag skulle skaffa så är det valet gjort iaf.

Jag äger nu en Asus RT-AC66U och jag har Bahnhof som IP-leverantör. Kopplade upp datorn idag lite fort för jag var ivrig att prova fiber eftersom jag haft en ADSL-lina innan(24/1) men nu är det (100/100).

Speedtest-hemsidan samt bredbandskollen via telefonen ger mig 104/100, vilket är lite mer än vad jag betalar för. Men via datorn får jag endast ut 20/45.

De värden jag har skrivit är alltså hastigheten vid ner/uppladdning, i den ordningen.

Har två olika USB trådlösa stickor, den jag haft längst är en D-Link DWA-140, den andra är en ASUS USB N13.

Kan tillägga att jag mätt via 5g på mobilen men via datorn hittar jag endast den på 2-något. Kan detta vara anledningen?

Tacksam för svar, kan ge mer info imorgon ifall det behövs!

Varken DWA-140 eller ASUS USB-N13 har 5Ghz (Dual-band) möjlighet. Jag tror dock att den största anledning till dålig hastighet, bemärk att jag ej har någon som helst aning om hur långt det är emellan dator och router, är att dessa båda stickor inte har speciellt stora antenner.

Är du ute efter mottagning, och då självklart också vettig hastighet så hade jag åtminstone kollat på en ASUS USB-N14 som har 2 rejäla antenner, men inget ac nätverk. Vill du ha det skulle jag kolla på ASUS USB-AC56, eller allra helst om du har stationär dator med kortplats ledig en ASUS PCE-AC56 eller PCE-AC68.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Nätverkskortet saknar stöd för duallink, d.v.s. den stödjer inte 5GHz-nätet. Du behöver köpa ny USB sticka.

Eftersom att din router stödjer 802.11ac anser jag att du ska ha ett nätverkskort som stödjer 802.11ac. Billigaste alternativet för dig något liknande är http://www.inet.se/produkt/5404519/zyxel-usb-nwd6505-ac600#/s...

Vill du gå upp ett steg ska du kolla efter N1200("data upp till 300 Mbps på 2.4 GHz eller 867 Mbps på 5 GHz-bandet") i produktnamnet istället för N600("dataöverföringshastigheter på upp till 150 Mbps på 2,4 GHz eller 433 Mbps 5 GHz-bandet"). Det har med standarder på överföringshastigheter att göra, men du får generellt sett också högre kvalitet.

EDIT: Franzenmannen har en mycket bra poäng med antennerna. Dock brukar 2.4GHz nätet ha mycket problem med störning, speciellt om man bor i lägenhet. Med tanke på din router vidhåller jag att du borde ha en sticka med stöd för 802.11ac. Jag gillar ASUS så jag hade köpt http://www.inet.se/produkt/5404568/asus-usb-ac56-ac1300#/spec...

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@DobbyMusic: så du kör trådlöst mellan router och dator?

Ja precis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Köp ett riktigt trådlöst nätkort istället, usb varianter är oftast dåliga, men jag har förståelse om din dator är en laptop.

Har en stationär så kanske är lika bra att köpa det istället då

@franzenmannen Ska kika på det du gav som förslag, är nog like bra att köra på ett kort istället

@l_aurell ska kika lite på dessa, men är det verkligen stor skillnad mellan ett USB och ett nätkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nätverkskort

Skrivet av DobbyMusic:

@l_aurell ska kika lite på dessa, men är det verkligen stor skillnad mellan ett USB och ett nätkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är 3st, högre intern överföringshastighet in i datorn. Bättre processorkraft samt klart större / bättre / fler antenner.
- Men om det går, kör alltid kabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DobbyMusic:

@l_aurell ska kika lite på dessa, men är det verkligen stor skillnad mellan ett USB och ett nätkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt har jag inte sett några tester eller själv använt något internt kort de senaste 7 åren.

Bandbredden på USB 3.0 är 5Gb/s vilket aldrig kommer vara en flaskhals med dagens wifi-standarder. Att det skulle vara bättre processorer i PCI-E-kort kan jag inte bekräfta, dock är det rimligt i.o.m. att du har utrymme för bättre kylning. Att du skulle märka skillnad på en bättre processor i dagligt användande ser jag som mindre troligt.

En stor fördel med USB-kort är att de är enkla att flytta och går att använda i andra datorer också. Detta har jag haft stor nytta av när jag har felsökt datorer. Man vet aldrig när man har nytta av ett bra WiFi-kort. Nackdelen är att de är dyrare. Min erfarenhet av alla trådlösa nätverksprodukter är att de har en tendens att ge upp efter ett par år, med ASUS har du 3 års garanti. Väljer du USB är det lättare att testa om det är kortet eller något annat som bråkar och dessutom väldigt lätt att byta ut.

Kvaliteten och prestandan i de lite bättre korten som ASUS ac56 räcker lång väg. Dessutom är skillnaderna i räckvidd mindre än vad man kan tro. Dock är det skönt att ha marginalen på sin sida, vilket du har med ac56 med en extern antenn.

Permalänk
Avstängd

Varför kör du inte kabel om du använder en stationär dator?

Skrivet av DobbyMusic:

Har en stationär så kanske är lika bra att köpa det istället då

@franzenmannen Ska kika på det du gav som förslag, är nog like bra att köra på ett kort istället

@l_aurell ska kika lite på dessa, men är det verkligen stor skillnad mellan ett USB och ett nätkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ