GeForce GTX 980 vs Radeon R9 390

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 980 vs Radeon R9 390

Nu öppnar jag säkert pandoras box här.

Men inför min framtid av val av kort är jag intresserad av att köpa ett kraftigt kort istället för att gå på niten med sli eller crossfireX.

Så jag gick in på prisjakt och sökte på vilka kort som med bäst betyg ger mest Grafik minne och har resultatet:

RADEON R9 390 8Gb ca: 3800:-
GeForce GTX 980 6Gb ca: 7500:-

I jämförelse listan så skiljer sig Radeon och GeForce åt och jag kommer lista detta här:

Radeon Geforce
Unified shaders 2560 2816
HDMI version 1.4a 2.0
Minnesbrandbredd 384Mhz 336Mhz
Minnesgränssnitt 512 bit 384 bit
Minneshastighet 6000 mhz 7200 Mhz
Processor hastighet 1216 mhz 1010 mhz

Så ja Geforce har högre siffror på de mesta men inte Minnesbrandbredden, minnesgränsnittet och Radeon har 2 Gig mer i grafikminne.

Men sen skiljer det inte otroliga mängder så som priset skiljer sig åt.
GTX kortet e ju nästan dubbelt så dyrt!

Vad, konkret, får jag för det dubbla priset?
Är skillnaderna på dessa kort värt dubbla priset?

Jag är inte ute efter vem som tycker vilket kort som är bäst utan vad e det jag får för de extra 3700:- som skiljer dessa kort åt? Är de 3700:- extra ens värt det med skillnaderna som finns?

Jag har inte inkliderat drivrutiner, så belys gärna där för de kan jag inte så mycket om.

Permalänk
Medlem

Antar att du kollar på 980ti pga 6gb vram och prisskillnaden du anger?

Kort:

980ti - bättre.
390 - mer för pengarna.

Ska du köra med gsync/freesync skärm i framtiden bör det även spela in i valet? 390 duger för de flesta för spel i 1080p/1440p i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

Man kan inte jämföra "stats" rakt av sådär. 980ti är ett high-end kort och 390 är mid-class.
Om du kollar lite tester här på SweC så kommer du se vart dom extra pengarna går.

***bort/moderator***

Ohjälpsamt
Permalänk
Medlem

980 Ti är ett mycket starkare kort än R9 390, här finns en sammanfattning av prestandaskillnad: http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Samtidigt ligger R9 390 tillsammans med GTX 970 i något av en sweet spot prismässigt, givet att man kollar på versioner runt 3300:-. Här får man mest prestanda för pengarna, går man över så skalar inte prestanda lika bra med pris längre.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att ha koll på alla suffixer. Geforce GTX 980 motsvaras av Radeon R9 390X, men på dina siffror låter det som att du menar Geforce GTX 980 Ti, och den har ingen riktig motsvarighet på Radeon-sidan.

390 och 390X är de mest prisvärda korten, medan 980 Ti är ett värstingkort som är förhållandevis väldigt prisvärt för att vara ett sådant.

Glo inte på siffror som shaderprocessorer mellan Radeon och GTX, för det är olika arkitekturer som fungerar lite olika och är olika effektiva.

Om du inte vill ha något bums kan du vänta till sommaren, då kommer AMD släppa sin nya serie, vilket förväntas bli ett stort kliv framåt pga tillverkningskrympning.

Och innan "någon" kommer dragandes med "jamen det kommer alltid något nytt" så handlar detta nya om den största förändringen på grafikkortsmarknaden på 5 år, kanske t.o.m. på 10 år.

§1 /moderator
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@VV00d13 Ska du ha ett kraftfullt kort utan SLI och crossfire så är det R9 Fury X från AMD eller GTX980 TI från Nvidia som gäller båda är väldigt bra kort Nvidia har även ett GTX Titan X men det är enligt mig och de flesta inte värt de extra tusenlapparna.

Tagit bort citat (meningslöst/ohjälpsamt)
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ohjälpsamma inlägg, vänligen håll er till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Bäst prestanda 980ti och Nvidia har överlag bättre drivrutiner. Dom som rekommenderar att du väntar med osanningar om hur överlägsna dom nya grafikkorten från AMD och Nvidia kommer bli är allt annat än goda rådgivare.

Permalänk
Medlem

Hejsan VV00d13,

En...skall vi säga lätt religiös titel på tråden....kommer säkert att bli många lååånga inlägg.
Som andra skriver stirra dig inte blid på teknisk data.
AMD och Nvidia har olika arkitekturer på sina GPUer så det går inte att jämföra dem på det sättet.
Bättre då att sätta en budget och välja det som passar budget och ändamål bäst.

Lite förenklat:
* Vill du ha det snabbaste skall du välja ett 980Ti. Supersnabbt och superdyrt.
* Vill du ha så mycket som möjligt för varje krona är det ett 970 från Nvidia eller ett 390/390X från AMD

Glöm inte att både Nvidia och AMD kommer att släppa nya generationer av GPUer i år.
Om det inte är bråttom att skaffa grafikkort gör du bäst i att vänta tills ett par månader efter att dessa nya GPUer släppts.

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar att "vänta till nästa generation som kommer i år", viktigt att tänka på är att det finns ju ingen garanti på att nya generation kort kommer om ett par månader eller om 10 månader. Sedan vet vi ju inte alls hur pass mycket bättre det kommer bli, kanske bara blir marginellt.

Permalänk
Medlem

10721a: Givetvis vet vi inte hur de nya grafikkorten kommer att vara men de kan ju faktiskt bli helt fantastiska i bästa fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

Nu öppnar jag säkert pandoras box här.

Men inför min framtid av val av kort är jag intresserad av att köpa ett kraftigt kort istället för att gå på niten med sli eller crossfireX.

Så jag gick in på prisjakt och sökte på vilka kort som med bäst betyg ger mest Grafik minne och har resultatet:

RADEON R9 390 8Gb ca: 3800:-
GeForce GTX 980 6Gb ca: 7500:-

I jämförelse listan så skiljer sig Radeon och GeForce åt och jag kommer lista detta här:

Radeon Geforce
Unified shaders 2560 2816
HDMI version 1.4a 2.0
Minnesbrandbredd 384Mhz 336Mhz
Minnesgränssnitt 512 bit 384 bit
Minneshastighet 6000 mhz 7200 Mhz
Processor hastighet 1216 mhz 1010 mhz

Så ja Geforce har högre siffror på de mesta men inte Minnesbrandbredden, minnesgränsnittet och Radeon har 2 Gig mer i grafikminne.

Men sen skiljer det inte otroliga mängder så som priset skiljer sig åt.
GTX kortet e ju nästan dubbelt så dyrt!

Vad, konkret, får jag för det dubbla priset?
Är skillnaderna på dessa kort värt dubbla priset?

Jag är inte ute efter vem som tycker vilket kort som är bäst utan vad e det jag får för de extra 3700:- som skiljer dessa kort åt? Är de 3700:- extra ens värt det med skillnaderna som finns?

Jag har inte inkliderat drivrutiner, så belys gärna där för de kan jag inte så mycket om.

Är noga med att du skriver rätt, du menar
GTX980ti men skriver GTX980, det är att öppna pandoras box

Sen så kan man inte jämföra siffror mellan olika typer av grafikkort, om det är samma GPU familj så går det i viss mån dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@010721: Givetvis vet vi inte hur de nya grafikkorten kommer att vara men de kan ju faktiskt bli helt fantastiska i bästa fall.

Jupp.

Jag tänker bara på HBM1 från AMD's Fury serie som sades vara "hur bra som helst", men som först fick skina i 4K, men då behöver man i regel ändå ha två Fury kort för att få spelbara FPS nivåer.

Det känns inte som att HBM2 kan bli så mycket bättre än HBM1, största skillnaden som jag fattat är att HBM2 kan ge 8GB eller mer i minne.

Jag minns när GDDR5 kom som AMD var först ut med, den "tog ju sönder" sin konkurrent som bara körde GDDR3 (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

10721a"]
Jupp.

Jag tänker bara på HBM1 från AMD's Fury serie som sades vara "hur bra som helst", men som först fick skina i 4K, men då behöver man i regel ändå ha två Fury kort för att få spelbara FPS nivåer.

Det känns inte som att HBM2 kan bli så mycket bättre än HBM1, största skillnaden som jag fattat är att HBM2 kan ge 8GB eller mer i minne.

Jag minns när GDDR5 kom som AMD var först ut med, den "tog ju sönder" sin konkurrent som bara körde GDDR3 (om jag minns rätt).
[/quote]
Men denna gången är det en krympning med i bilden.
Sist det var det var 2012, med 680.
Jämför 580 (40nm) med 680(28nm)
680 presterar klart bätrre än 580 till lägre effekt
https://www.youtube.com/watch?v=VH9Unmwglks

För Nvidia verkar det vara viktigare att ligga på den senaste generationen i vissa fall (Gameworks):
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s
Ett 780 presterar jämbördigt med ett 960(?)

Sist om syvende är det behovet som spelar roll, man skall köpa för att man behöver något, inte för att man vill

Permalänk
Medlem

10721a: Nu tänkte jag inte på minnestekniken utan på själva GPUn där man går från 28 nm tillverkningsteknik till 16 nm tillverkningsteknik. Eventuellt blir det även andra förbättringar av själva arkitekturen. Så det finns stora chanser för en betydlig förbättring av prestanda och prestanda/Watt. Själva GPUn i ett Fury bygger i stort sett på exakt samma arkitektur som i ett 7970 som kom för 4 år sedan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan VV00d13,

En...skall vi säga lätt religiös titel på tråden....kommer säkert att bli många lååånga inlägg.
Som andra skriver stirra dig inte blid på teknisk data.
AMD och Nvidia har olika arkitekturer på sina GPUer så det går inte att jämföra dem på det sättet.
Bättre då att sätta en budget och välja det som passar budget och ändamål bäst.

Lite förenklat:
* Vill du ha det snabbaste skall du välja ett 980Ti. Supersnabbt och superdyrt.
* Vill du ha så mycket som möjligt för varje krona är det ett 970 från Nvidia eller ett 390/390X från AMD

Glöm inte att både Nvidia och AMD kommer att släppa nya generationer av GPUer i år.
Om det inte är bråttom att skaffa grafikkort gör du bäst i att vänta tills ett par månader efter att dessa nya GPUer släppts.

Ja o jag har kanske fattat att jag har lite fel titel.

Nu citerar jag ditt för jag har en följdfråga annars börjar jag få klarhet i det mesta ändå.

MEN vill jag ha endast ett snabbt kort?

Jag baserar min fråga på spel som Assassins Creed syndicate, när jag maxar allt passerar ju grafikminnet 4 gig.
Jag förstår att ett snabbare kort gör att grafiken bearbetas snabbare helt enkelt så det är ingen oviktig funktion.
MEN samtidigt behövs ETT kort som täcker grafikminnet som krävs (eller kommer kanske krävas i framtida spel).

Låt oss leka med ett spel som inte existerar än men vi fantiserar att med full grafikinställningar på allt tar spelet 6.1 Gig grafikminne, det passerar alltså GTX 6 Gig. Däremot så täcker ju R9 390x detta som har 8 Gig.
VAD vinner jag på i detta fall att ha ett snabbare kort? kompenserar detta kortet för den del minne som saknas eller är det storleken som gäller?
Poängen e att GTX e ju dubbelt så dyrt men grafikminnet överskrids, vad får jag då för det dubbelt så dyra?

(Nu utesluts att man kan ställa ner grafiken så att minnet inte dras, uppenbarligen behöver man inte köra allt på full, jag leker bara med en fantasi tanke här baserat på att mitt minne idag ligger på 4 gig (radeon kort) o assassins creed fakiskt överskrider detta, genom att ställa ner ett steg på en shader så undkommer jag att minnet går över)

Frågan e kanske helt irrelevant eller inte går att svara på men det e detta jag funderar över.

Sen har jag inte bråttom att köpa kort alls, så alla som föreslår nästa generation! gotcha!

Permalänk
Medlem

Du får mer prestanda om du väljer det dyrare 980 Ti. Prestanda är mycket viktigare än storleken på grafikminnet när man jämför dessa två kort. Om du i framtiden vill spela ett spel på sådana inställningar som kräver mer än 6 GB grafikminne så räcker förmodligen inte prestandan i ett 390 till för att få njutbar fps. Minnet i ett 8 GB 390 är helt enkelt överdimensionerat i förhållande till prestandan på GPU. Så vad spelar det för roll om ett 390 har 8GB grafikminne när du i praktiken förmodligen aldrig kommer att ha någon nytta av det? Finns dock en lite större chans att du skulle ha någon nytta av det om du kör crossfire men förmodligen aldrig med ett kort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är det där för konstig lista? GTX 970 skulle t.ex. ligga i topp enligt siffrorna men av någon konstig anledning har man inte räknat ut prestanda/pris för det kortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@VV00d13:

Varken crossfire eller SLI är 100% optimalt.
Har du pengarna köp 980 TI

Väljer du 2x 390 så visst får du extrem prestanda men din rigg kommer äta ström och du får vänta på crossfire profiler på varje nytt spel då dom brukar trilla in en månad efter release typ men då får o andra sidan 8GB Vram (Overkill kanske men 4k lär bli en "breez").

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@VV00d13:

Varken crossfire eller SLI är 100% optimalt.
Har du pengarna köp 980 TI

Väljer du 2x 390 så visst får du extrem prestanda men din rigg kommer äta ström och du får vänta på crossfire profiler på varje nytt spel då dom brukar trilla in en månad efter release typ men då får o andra sidan 8GB Vram (Overkill kanske men 4k lär bli en "breez").

Tror knappast att 4K blir en breeze för 2x 390 så kraftfull är inte den GPU'n.

Permalänk
Medlem

@MarkSix:

två 390 presterar bättre än ett 980 TI

Notera att testet är 390x (i snitt 5 - 7% snabbare än 390 så räkna bort dom procenten bara):
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/91/amd-radeon-r9-390x-cr...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skulle välja 980 Ti alla dagar i veckan om alternativet var 390 i crossfire. En GPU är alltid att föredra jämfört med flera. Betydligt mindre risk för värmeproblem och andra problem. Betydligt lägre värmeutveckling och strömförbrukning. Betydligt tystare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@MarkSix:

två 390 presterar bättre än ett 980 TI

Notera att testet är 390x (i snitt 5 - 7% snabbare än 390 så räkna bort dom procenten bara):
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/91/amd-radeon-r9-390x-cr...

Min personliga uppfattning är att det inte finns någon hårdvara på marknaden idag för seriös 4K gaming inte ens 980 Ti.
Att snacka om att spel i 4K med 2x 390 är en breeze det tror jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Men denna gången är det en krympning med i bilden.
Sist det var det var 2012, med 680.
Jämför 580 (40nm) med 680(28nm)
680 presterar klart bätrre än 580 till lägre effekt
https://www.youtube.com/watch?v=VH9Unmwglks

För Nvidia verkar det vara viktigare att ligga på den senaste generationen i vissa fall (Gameworks):
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s
Ett 780 presterar jämbördigt med ett 960(?)

Sist om syvende är det behovet som spelar roll, man skall köpa för att man behöver något, inte för att man vill

Skrivet av fantomsmurfen:

@010721: Nu tänkte jag inte på minnestekniken utan på själva GPUn där man går från 28 nm tillverkningsteknik till 16 nm tillverkningsteknik. Eventuellt blir det även andra förbättringar av själva arkitekturen. Så det finns stora chanser för en betydlig förbättring av prestanda och prestanda/Watt. Själva GPUn i ett Fury bygger i stort sett på exakt samma arkitektur som i ett 7970 som kom för 4 år sedan.

Åh fan, det jag har missat. Kan ju faktiskt bli bra då, intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är det där för konstig lista? GTX 970 skulle t.ex. ligga i topp enligt siffrorna men av någon konstig anledning har man inte räknat ut prestanda/pris för det kortet.

http://www.futuremark.com/hardware/gpu kan vara så att Futuremark inte har ett pris på exakt det kortet som är med. Detta är bara en fingervisning inte ett faktum.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090