Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Permalänk
Melding Plague

Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Wifi i 2,4 GHz-bandet har blivit mindre populärt på senare år, och nu slår företagen Apple och Cisco ytterligare en spik i kistan i en ny rapport som mer eller mindre dödförklarar frekvensbandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Permalänk
Medlem

Vad bra, då får man vara i fred på 2.4 och så slipper man tappa nätet när båtarna slår på sin radar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Fan, det var inte dumt

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Själv har jag en netgear 7000 och tucker 5ghz har väldigt dålig räckvidd i jämförelse med 2.4 sedan har jag inte mycket annat på 2.4ghz hittar bara ett till nätverk

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@TheBasicOne: Det finns gott om detaljer att ta upp runt 2,4 GHz kontra 5 GHz för trådlösa nätverk, men eftersom nyheten skulle bli ohanterligt stor om vi går in på sådana detaljer fick vi hålla oss till själva kärnan i nyheten

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Använder knappt inte 5GHz-bandet på grund av för dålig räckvidd. Prylar i samma rum funkar men inte mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Exakt. Det här är ett mindre problem för företag där det är lättare (men kostsamt) att sätta APs tätare, men för hemanvändare är det faktiskt skitjobbigt.

Men men, jag använder wifi till slösurf på mobila enheter. Allt seriöst behöver man fortfarande Cat6 till ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Själv har jag en netgear 7000 och tucker 5ghz har väldigt dålig räckvidd i jämförelse med 2.4 sedan har jag inte mycket annat på 2.4ghz hittar bara ett till nätverk

Ja, det är också det som är bra med 5GHz wifi, den sämre räckvidden tillsammans med att det inte tränger igenom väggar lika bra gör att det blir mindre störningar från andra när i lägenheterna runt omkring. Räckvidden fixar man med en extra AP eller repeater.

Då antar jag att du inte bor i ett särskillt tätbebyggt område, eller bor i en nyare fastighet som byggts som en faraday-bur. Det finns ett tiotal runt omkring mig här och i min förra lägenhet var det 25+. Där var det nästan omöjligt att använda 2.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Använder knappt inte 5GHz-bandet på grund av för dålig räckvidd. Prylar i samma rum funkar men inte mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med men kanske blir bättre med nyare routrar osv?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Känner också att det blir ett problem, man vill ju inte fler antenner än en spindel har ben bara för att kunna täcka sitt hus/lägenhet. Jag har turen att jag är den enda med 5Ghz nätverk i mitt område.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Äsch, de vill bara sälja dyr utrustning.
Trådlöst har vi ändå bara till löst kraffs som mobiler och surfplattor, då kvittar det om jag får ut 100mbit eller 15. Är man beroende av att få ut höga hastigheter och låga latenser så är det bättre att ploppa i kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Äsch, de vill bara sälja dyr utrustning.
Trådlöst har vi ändå bara till löst kraffs som mobiler och surfplattor, då kvittar det om jag får ut 100mbit eller 15. Är man beroende av att få ut höga hastigheter och låga latenser så är det bättre att ploppa i kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med dig, de flesta företag använder sig av trådlöst i stället för kabel. Dels för att installationen är enklare samt att du slipper en massa extra kablar. Problemet med 2,4GHz är inte hastigheten utan att det är så många enheter som samsas om samma frekvensband och få antal kanaler vilket leder till störningar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Håller med men kanske blir bättre med nyare routrar osv?

Ja ac har lite högre krav på kvalitén och det finns lite kul stöd för beam forming som ska kunna kompensera. Har inte testat ac men har kört en del n på 5 GHz och det har fungerat bra än så länge. Har ungefär samma räckvidd som 2,4 GHz med alla störningar runt omkring. Så lite gipsväggar är i alla fall inga större problem. Kör alla enheter som har stöd för 5 GHz på 5 GHz.

Jag ser iof inte problemet med att ha båda tillgängliga. Är det ena bättre än det andra kommer folk flytta över till det. Alla trådlösa routrar har ju fortfarande stöd för b och g men det är ingen människa som faktiskt använder det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bor i ett glest villområde och det bodde gamlingar på båda sidorna. Jag seglade i ensam majestät på mitt 2.4 ghz nät utan störning. Sen dog gamlingarna och yngre flyttade in, nu är det två andra nät som inkräktar på mitt luftrum. MYCKET KRÄNKANDE!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Känns som ett dilemma att banden mättas och att tillverkarnas svar på problemet bara är att saluföra routrar med starkare och starkare uteffekt, fler antenner osv. Lösningen är ju egenligen att sänka signalstyrkan på routrar i tätbebyggda områden. Då skulle allt fungera mycket bättre (?)...

Permalänk
Medlem

Är inte orsaken till "problemen" med 2.4GHz-bandet att det används på ett sätt det inte var framtaget för?
Jag tvivlar på att kommitten som tog fram standarden visste att de flesta företag skulle komma att använda nätet till att ersätta fysiska förbindelser i sina kontor.

Så, den bästa lösningen borde väl rimligen vara att ta fram en standard för det ändamålet?
Som 5Ghz?

2,4GHz utrustningen som finns kommer att finnas ett bra tag till.
Varför byta ut något som fungerar?

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan ta tid. Många AC-routrar har dual-radio med både 5GHz och 2.4GHz.

Men visst.. det är tydligt att det är trångt i 2.4GHz, bandet. Märks speciellt där jag bor.. Okunniga som bor i lägenhet och ändå riktar antennerna \ | / när den optimala täckningen för 1 våningslösningar uppnås genom | | | Men i och med att de slösar täckning uppåt och nedåt så stör det ju även andras nätverk. Jag blir så trött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För att en högre frekvens ska kunna nå lika långt som en lägre behövs starkare signal. Jo vi kan använda microvågor för wifi, men hur skulle vi må av det? Mängden data vore enorm.... och det är ju det viktigaste. Att folk blir kokta i husen och strömkostnaden är hög är av ringa betydelse.

Skämt och sido, 5ghz är ju bra, men det brukar mer ström än vad är önskvärt på batteridrivna apparater. Om inte jorden varit rund så hade man kunna nå hela mänskligheten med en enda 20mhz sändare på 12 GW. Jag gillar Ciscos nya prioritering på "range" och hoppas detta inte sabbar tidigare planer eller kräver mer ström. Vi får se, men oavsett så tror jag att det är bra i vilket fall som hellst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kan ta tid. Många AC-routrar har dual-radio med både 5GHz och 2.4GHz.

Men visst.. det är tydligt att det är trångt i 2.4GHz, bandet. Märks speciellt där jag bor.. Okunniga som bor i lägenhet och ändå riktar antennerna \ | / när den optimala täckningen för 1 våningslösningar uppnås genom | | | Men i och med att de slösar täckning uppåt och nedåt så stör det ju även andras nätverk. Jag blir så trött.

Tror det står \ | / i de flesta manualer, så det lär vara förklaringen till att många har det vinklat så.
Men tittar man på dessa bilder så ger det förståelse om hur antennerna skickar iväg signalerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

För att en högre frekvens ska kunna nå lika långt som en lägre behövs starkare signal. Jo vi kan använda microvågor för wifi, men hur skulle vi må av det? Mängden data vore enorm.... och det är ju det viktigaste. Att folk blir kokta i husen och strömkostnaden är hög är av ringa betydelse.

Skämt och sido, 5ghz är ju bra, men det brukar mer ström än vad är önskvärt på batteridrivna apparater. Om inte jorden varit rund så hade man kunna nå hela mänskligheten med en enda 20mhz sändare på 12 GW. Jag gillar Ciscos nya prioritering på "range" och hoppas detta inte sabbar tidigare planer eller kräver mer ström. Vi får se, men oavsett så tror jag att det är bra i vilket fall som hellst.

Vi använder redan mikrovågor för WiFi och det har vi gjort sedan första versionen av 802.11.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tala med dem, jag är inte rädd för mina grannar och vi gick ihop hela hused och använder en exit node som alla betalar för, sen har vi wifi extenders i alla lägenheter i huset (och en del hur runt om) som vi köpt billigt på kjell och company. Linan till huset är 1000/1000 så om vi delar på det så blir det ändå ingen hastighetskillnad om det går från en node eller flera nodes i huset.

Signalförstärkare på varje oanvänd kanal 1-200 har gjort det möjligt för alla i huset att ha perfekt internet anslutning långt utanför huset och vi kan stå ända nere vid affärn om det är kallt ute och ändå har täckning. Detta kanske bara var möjligt då jag bor på en ort där 3g och 4g täckning är sporadisk eller helt saknas.

Hyresvärden frågadevarför bara en i huset har internet abbonemang (de får ju % på kostnaden av företagen som säljer) och vi förklarade helt enkelt att mobilnätet suger balle och gav han en graf och ett diagram på hur allt funkar. Hans respons "så där ska jag banne mig göra i alla mina hus, trådlöst internet ska ingå i hyran)

Vi har även en isolerad "open access" med begränsad hastighet för folk som är i närheten för alla som behöver det. Norrbotten är ju inte direkt en önskväd marknad för 3 och 4g för de stora företagen då avstånden är stora och befolkningen påer kvm är liten.

Missade sista biten.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

@Ozzed: Tala med dem, jag är inte rädd för mina grannar och vi gick ihop hela hused och använder en exit node som alla betalar för, sen har vi wifi extenders i alla lägenheter i huset (och en del hur runt om) som vi köpt billigt på kjell och company. Linan till huset är 1000/1000 så om vi delar på det så blir det ändå ingen hastighetskillnad om det går från en node eller flera nodes i huset.

Signalförstärkare på varje oanvänd kanal 1-200 har gjort det möjligt för alla i huset att ha perfekt internet anslutning långt utanför huset och vi kan stå ända nere vid affärn om det är kallt ute och ändå har täckning. Detta kanske bara var möjligt då jag bor på en ort där 3g och 4g täckning är sporadisk eller helt saknas.

Hyresvärden frågadevarför bara en i huset har internet abbonemang (de får ju % på kostnaden av företagen som säljer) och vi förklarade helt enkelt att mobilnätet suger balle och gav han en graf och ett diagram på hur allt funkar. Hans respons "så där ska jag banne mig göra i alla mina hus, trådlöst internet ska ingå i hyran)

Vi har även en isolerad "open access" med begränsad hastighet för folk som är i närheten för alla som behöver det. Norrbotten är ju inte direkt en önskväd marknad för 3 och 4g för de stora företagen då avstånden är stora och befolkningen påer kvm är liten.

Den där lösning var ju riktigt häftig, kanske vi kommer se mer av sådana lösningar i #framtiden .

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Tänkte precis skriva det innan ja såg sin post.
Håller med om att 2.4ghz banden ibland är segt. Men samtidigt ser jag också fördelar med att få en ganska rejält ökad räckvidd för enheter.
Själv kunde man förut sitta ute i trädgården o surfa spela musik, m,m via wi-fi. Idag måste ja sätta upp mer sändare för att klara samma sak över 5ghz bandet.
Sedan vill ja hävda att till personerligt bruk hemma räcker också bandbredden 2.4ghz erbjuder ganska långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror det står \ | / i de flesta manualer, så det lär vara förklaringen till att många har det vinklat så.
Men tittar man på dessa bilder så ger det förståelse om hur antennerna skickar iväg signalerna.

http://countrymilewifi.com/Images/90-ant-ori.jpg
http://countrymilewifi.com/Images/45-ant-ori.jpg

Ja, och i flervåningshus är det ju vettigt, men de flesta bor inte så så jag tycker manualerna kan gott kompletteras.

Skrivet av danedi:

@Ozzed: Tala med dem, jag är inte rädd för mina grannar och vi gick ihop hela hused och använder en exit node som alla betalar för, sen har vi wifi extenders i alla lägenheter i huset (och en del hur runt om) som vi köpt billigt på kjell och company. Linan till huset är 1000/1000 så om vi delar på det så blir det ändå ingen hastighetskillnad om det går från en node eller flera nodes i huset.

Signalförstärkare på varje oanvänd kanal 1-200 har gjort det möjligt för alla i huset att ha perfekt internet anslutning långt utanför huset och vi kan stå ända nere vid affärn om det är kallt ute och ändå har täckning. Detta kanske bara var möjligt då jag bor på en ort där 3g och 4g täckning är sporadisk eller helt saknas.

Hyresvärden frågadevarför bara en i huset har internet abbonemang (de får ju % på kostnaden av företagen som säljer) och vi förklarade helt enkelt att mobilnätet suger balle och gav han en graf och ett diagram på hur allt funkar. Hans respons "så där ska jag banne mig göra i alla mina hus, trådlöst internet ska ingå i hyran)

Vi har även en isolerad "open access" med begränsad hastighet för folk som är i närheten för alla som behöver det. Norrbotten är ju inte direkt en önskväd marknad för 3 och 4g för de stora företagen då avstånden är stora och befolkningen påer kvm är liten.

Jag bor i jönköping och har Telia Öppen fiber.. Vet inte hur intresset skulle vara för en sådan lösning här men man kan ju höra efter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte ansluta till ett nätverk med 2.4Ghz och 5Ghz samtidigt?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Där har du också huvudskälet till att bandbredden blir totalkass på 2.4 GHz-bandet i valfritt hyreshus.

Permalänk
Medlem

Vad bra skrota 2,4Ghz bandet så kan alla trängas på 5GHz bandet istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror det står \ | / i de flesta manualer, så det lär vara förklaringen till att många har det vinklat så.
Men tittar man på dessa bilder så ger det förståelse om hur antennerna skickar iväg signalerna.

http://countrymilewifi.com/Images/90-ant-ori.jpg
http://countrymilewifi.com/Images/45-ant-ori.jpg

Jag har riktat mina antenner på så vis i hopp om att störa ut mina grannars nät.
Hue hue hue
Jag har problem med att en av antennerna på min Asus dark Knight fäller ner sig i liggande läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hur tänkte Apple nu? Apple Watch fungerar ju endast på 2.4ghz, men det är väl tänkt att man ska byta till en ny version om någon månad.