Internetåtkomst saknas, men jag har internet. W10

Permalänk
Medlem

Internetåtkomst saknas, men jag har internet. W10

Hej!
Har ett skumt problem som jag aldrig haft på någon tidigare dator.
Med jämna mellanrum får min dator för sig att jag inte har en internet anslutning. Den gula varningstriangeln tänds på nätverkssymbolen i aktivitetsfältet.

Det konstiga är att jag har internet, min router är nöjd och jag har en ip. Jag kan surfa, jag kan spela onlinespel osv osv.
Allt funkar utom att logga in på outlook mailen samt komma åt vissa microsoft funktioner.

Vad kan detta bero på? Vad är det w10 pingar för att kontrollera min internet anslutning och kan jag ändra så den pingar något annat?
Börjar bli störande.

Tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Prova att ställa in IP-uppgifter manuellt och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

När du pringar är det ipadresser eller dnsnamn du pingar? Skulle gissa på att Windows går på DNSen för att avgöra om det finns internet. Nästa gång det händer prova att pringa: www.google.se resp. 8.8.8.8 för att se, får du svar på båda så är det något som Windows inte tycker om. För skoj skull kan du även göra en skanning på datorn med malwarebytes. Har du använt något program för att förhindra Windows att "spionera" på dig? De programmen blockerar nämligen en del MS servrar, därav att du kanske inte kommer åt outlook osv.

Kan vara så att Windows även använder en del av sina egna servrar för att avgöra om du har internet. Vilket också kan leda till problem iom de programmen. Du kan kolla i "C:\windows\System32\drivers\etc" och sedan öppna upp "hosts" i en texteditor för att se om du har något där. Min ser ut såhär (Windows 7):

# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
# 127.0.0.1 localhost
# ::1 localhost

"här kan det finnas extra rader som gör att en del adresser blir omdirigerade/blockerade"

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Prova att ställa in IP-uppgifter manuellt och se om det hjälper.

Vart då?

Skrivet av fragwolf:

När du pringar är det ipadresser eller dnsnamn du pingar? Skulle gissa på att Windows går på DNSen för att avgöra om det finns internet. Nästa gång det händer prova att pringa: www.google.se resp. 8.8.8.8 för att se, får du svar på båda så är det något som Windows inte tycker om. För skoj skull kan du även göra en skanning på datorn med malwarebytes. Har du använt något program för att förhindra Windows att "spionera" på dig? De programmen blockerar nämligen en del MS servrar, därav att du kanske inte kommer åt outlook osv.

Har inte provat att pinga något tidigare. Men gjorde det nu, www.google.se, www.google.com och 8.8.8.8. Alla svarade fint på ping.
Körde nu en Malwarebytes scanning, hittade inget. Har kört SD Antibeacon för att inaktivera Microsoft spionage. Men har testat att öppna upp allt som den spärrar, utan skillnad.

----

Grejen är ju den att symbolen kan vara där några timmar för att sedan försvinna i några dagar till någon vecka och sedan kommer den tillbaka. Sitter på datorn nu och skriver detta, med symbolen framme. Så allt funkar.

Och btw, det är en trådad anslutning.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har kanske med IPV6 att göra? Stäng av det protokollet och se om det löser problemet...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Har kanske med IPV6 att göra? Stäng av det protokollet och se om det löser problemet...

Stängde av IPv6, ingen skillnad.

----

http://www.msftncsi.com verkar vara adressen som den söker emot. Kan ni nå denna vid ping?

Edit:
Hittade nu att www.msftncsi.com och msftncsi.com var redirectade till 0.0.0.0. Tog bort detta och gjorde en reboot och nu är nätverksikonen som den ska igen.

Frågan är ju dock om det verkligen kan ha varit detta som varit felet? Det funkade ju trots allt ibland ändå.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@depalma:
Ja det är troligen det som är felet. När du inaktiverade så tog den kanske inte bort raderna i hosts-filen. Eller så behövde den en omstart och lite tid på sig. Dock är ju inte det något fel bara för den visar ikonen. Kanske lite störande dock. Men nu vet du ju varför den är som den är.

Edit: Vad gäller ipv6 så tror jag du bör ha den på. Har för mig att W10 använder det till nått.

Visa signatur

.