Permalänk

Asus routrar och mobilt bredband?

Hej
Rent prestanda-/stabilitetsmässigt, hur bra är Asus routrar för mobilt bredband? Typ RT-N56u, N66u, etc. Är det stora skillnader?

I förhållande till t ex Dovados routrar.

Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den stora frågan är nog (om jag inte är helt ute och cyklar), finns det prestanda/stabiletet i mobilt bredband?

Sen det som delar ut nätet (routern) är ju absolut inte flaskhalsen.

// stay strong dales

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej
Rent prestanda-/stabilitetsmässigt, hur bra är Asus routrar för mobilt bredband? Typ RT-N56u, N66u, etc. Är det stora skillnader?

I förhållande till t ex Dovados routrar.

Mvh,

Det som brukar vara problemet är att få routern att komma överens med modemet. Ska man döma efter vad som skrivs i bl a detta forum är det inte lika lätt som reklambladen säger. Där tror jag Dovado leder. När det gäller routerdelen är väl Dovadon tillräckligt bra medan det trådlösa är mer tveksamt.

Jag kör med en liten Dovado bryggkopplad och ansluten till den riktiga routern med nätverkskabel. Det är ju att tänka på att den bästa placeringen av modemet oftast inte är den bästa placeringen av "den riktiga" routern. Om nu prestanda var viktigt...

Permalänk
Medlem

Finns annars ASUS-routers med slot för sim-kort.

http://www.webhallen.com/219622
http://www.webhallen.com/233628

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Då har du just frågan om du har bästa mottagning av det mobila bredbandet där du vill placera ASUS-routern?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det som brukar vara problemet är att få routern att komma överens med modemet. Ska man döma efter vad som skrivs i bl a detta forum är det inte lika lätt som reklambladen säger. Där tror jag Dovado leder. När det gäller routerdelen är väl Dovadon tillräckligt bra medan det trådlösa är mer tveksamt.

Jag kör med en liten Dovado bryggkopplad och ansluten till den riktiga routern med nätverkskabel. Det är ju att tänka på att den bästa placeringen av modemet oftast inte är den bästa placeringen av "den riktiga" routern. Om nu prestanda var viktigt...

Vad menas med "komma överens med modemet"? Wifi-prestanda bryr jag mig inte så mycket om. Däremot hur bra prestanda jag får trådat i förhållande till om jag stoppat modemet rätt in i datorn.

Jag hänger inte med på vad du menar med bryggkopplat. Vad gör man då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Jag hänger inte med på vad du menar med bryggkopplat. Vad gör man då?

Kopplar den ena enheten till den andra. Rent fysiskt, alltså.

Har ingen erfarenhet av just Asus och 3G-stickor, dock med andra tillverkare. Precis som flera ovan säger så är det i regel ett meck att få det att fungera. Dovado har fungerat bäst för mig också, men även där gäller det att själva modemet/stickan är kompatibel (vilket inte alltid är fallet).

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Kopplar den ena enheten till den andra. Rent fysiskt, alltså.

Har ingen erfarenhet av just Asus och 3G-stickor, dock med andra tillverkare. Precis som flera ovan säger så är det i regel ett meck att få det att fungera. Dovado har fungerat bäst för mig också, men även där gäller det att själva modemet/stickan är kompatibel (vilket inte alltid är fallet).

//Gorian

Jag kopplar alltså en ethernetkabel mellan en LAN-port på Dovado-routern och WAN-porten på en annan router och sedan ska det fungera att använda den andra routerns LAN-portar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad menas med "komma överens med modemet"? Wifi-prestanda bryr jag mig inte så mycket om. Däremot hur bra prestanda jag får trådat i förhållande till om jag stoppat modemet rätt in i datorn.

Jag hänger inte med på vad du menar med bryggkopplat. Vad gör man då?

Det finns otroligt många varianter av modem och det gäller att routern fungerar med just det modemet du har. På Dovados hemsida finns långa listor över modem som fungerar med deras routrar.

Om man har routern bryggkopplad har man kopplat bort själva routerfunktionen. Du kan om du vill dra en nätverkskabel från den bryggkopplade routern till datorn och köra. Finessen med att bryggkoppla är att du kan ansluta till WAN på valfri router. Du kan alltså placera modemet där du har bästa och stabilaste mottagningen. Jag vet ju inte hur det ser ut hemma hos dig men det kan hända att där du sitter med datorn inte är platsen med bästa mottagning.

Jag vet inte om jag rört till det ännu mer...

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det finns otroligt många varianter av modem och det gäller att routern fungerar med just det modemet du har. På Dovados hemsida finns långa listor över modem som fungerar med deras routrar.

Om man har routern bryggkopplad har man kopplat bort själva routerfunktionen. Du kan om du vill dra en nätverkskabel från den bryggkopplade routern till datorn och köra. Finessen med att bryggkoppla är att du kan ansluta till WAN på valfri router. Du kan alltså placera modemet där du har bästa och stabilaste mottagningen. Jag vet ju inte hur det ser ut hemma hos dig men det kan hända att där du sitter med datorn inte är platsen med bästa mottagning.

Jag vet inte om jag rört till det ännu mer...

Tack, nu klarnade det något
Du skriver att man kopplar bort routerfunktionen när man bryggkopplar routrarna (och därmed blir Dovadons enda roll att agera modem -> ethernet-adapter?) Är det nåt man måste greja med, eller kopplar man automatiskt bort Dovadons routerfunktion när man bryggkopplar routrarna?

Min andra tanke var, kan man inte bara dra en lång USB-förlängningssladd från Dovadons bästa plats i huset till modemets bästa plats i huset och koppla samman dem på det viset? Eller finns det någon hake där?
Förlorar man nån prestanda i och med att man bryggkopplar routrar? Tänkte att det blev fler steg så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tack, nu klarnade det något
Du skriver att man kopplar bort routerfunktionen när man bryggkopplar routrarna (och därmed blir Dovadons enda roll att agera modem -> ethernet-adapter?) Är det nåt man måste greja med, eller kopplar man automatiskt bort Dovadons routerfunktion när man bryggkopplar routrarna?

Min andra tanke var, kan man inte bara dra en lång USB-förlängningssladd från Dovadons bästa plats i huset till modemets bästa plats i huset och koppla samman dem på det viset? Eller finns det någon hake där?
Förlorar man nån prestanda i och med att man bryggkopplar routrar? Tänkte att det blev fler steg så..

Jag har haft lite dåliga erfarenheter av långa USB-kablar i det här sammanhanget. Det går ju om det inte är alltför långt.

Jag tror inte man förlorar något på bryggkopplingen. Däremot kan man vinna en hel del på bättre mottagning. Det förutsätter ju att du provar olika placeringar och ser hur det blir.

När det gäller bryggkopplingen får du logga in på routern och ställa in det. Det står rätt bra i handboken.

För att det ska bli klart. Mitt resonemang om bryggkoppling bygger på att du vill ha en "vanlig" router som är mer centralt placerad. På det här sättet slipper du router på router.

Permalänk
Rekordmedlem

Usbkablar får vara max 5 meter. Att brygga innebär att routerdelen stängs av så man slipper dubbel NAT och DHCPserver, det skappar annars adressproblem som dödar lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo så här är det med ASUS routrar (körde flera år med Telenors eminenta 4G 2600Mhz)

ASUS lägger ner minimal möda på mjukvaran och klarar max 22,5 Mbits vilket är maximala hastigheten om inte speciella drivare finns i routermjukvaran inkl script.

Vill man köra mer än 22.5 Mbits så är billigaste lösningen en bryggad Dovado Tiny.

Om man är mer "fingerfärdig" med mjukvara så finns det aven andra lösningar.

Shibby har en fungerande Tomato-utgåva. (glöm dd-wrt!)
http://tomato.groov.pl/?page_id=78

Sen finns även ROOTer som är ett roligt projekt. (klon av OpenWRT) Inga firmware för ASUS och det är ett alternativ då om man vill ha en billig lösning.

http://ofmodemsandmen.com/downloadsp.html

Med riktiga skitroutrar från TP-Link så får man full fart men kräver också att man läser på samt vet lite vad man håller på med.

Sen tillkommer då utmaningen med vart man bor samt basstationers placeringar som kan göra att man behöver en antenn.

Hursomhelst så en bryggad Dovado Tiny plus en ASUS router funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y