Samsung 850 EVO SSD updatering av FW

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO SSD updatering av FW

Hur gör ni för att uppdatera eran Samsung 850 EVO under Linux?
Har kollat på Samsungs hemsida men hittar bara firmware.iso till 840,830 men inget till 850. Men stoppar man in ssd i en windows dator så hittar ju Magician programvaran en ny firmware som man kan uppdatera till.

Permalänk
Skrivet av crash:

Hur gör ni för att uppdatera eran Samsung 850 EVO under Linux?
Har kollat på Samsungs hemsida men hittar bara firmware.iso till 840,830 men inget till 850. Men stoppar man in ssd i en windows dator så hittar ju Magician programvaran en ny firmware som man kan uppdatera till.

Vad har din 850 EVO för firmware just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Vad har din 850 EVO för firmware just nu?

EMT01B6Q har den just nu och EMT02B6Q är senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

EMT01B6Q har den just nu och EMT02B6Q är senaste?

EMT02B6Q följde med min 850 evo 500gb, vet inte vilken skillnad det gör dock

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Är ju inte direkt något svar på din fråga, men har du problem med din EVO eftersom du vill uppdatera den?

Hittar ingen officiell patchnote för denna firmware men detta är en quote från ett mail ifrån Samsung:
"The new firmware improve compatibility with motherboards and it might help improving performances with several Sata controllers.
If the SSD is working smoothly it is not necessary to update it."

Så om du inte har några bekymmer med den så kan du lika gärna sluta leta efter sätt att uppdatera den på

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är ju inte direkt något svar på din fråga, men har du problem med din EVO eftersom du vill uppdatera den?

Hittar ingen officiell patchnote för denna firmware men detta är en quote från ett mail ifrån Samsung:
"The new firmware improve compatibility with motherboards and it might help improving performances with several Sata controllers.
If the SSD is working smoothly it is not necessary to update it."

Så om du inte har några bekymmer med den så kan du lika gärna sluta leta efter sätt att uppdatera den på

Egentligen inte, men tänkte om det skulle uppstå problem i framtiden och dom släpper en firmware så kan det ju vara bra att veta hur man gör det när det väl gäller så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Egentligen inte, men tänkte om det skulle uppstå problem i framtiden och dom släpper en firmware så kan det ju vara bra att veta hur man gör det när det väl gäller så att säga.

De brukar släppa ISO fil du kan ladda ner. Så boota på det och sen uppdatera.

Permalänk
Medlem

Oj, hade ingen aning om att det fanns möjlighet att uppdatera FW på en SSD. Jag har en Samsung 840EVO 750GB som dock fungerat felfritt sedan inköp.

Permalänk
Skrivet av Cidane:

Oj, hade ingen aning om att det fanns möjlighet att uppdatera FW på en SSD. Jag har en Samsung 840EVO 750GB som dock fungerat felfritt sedan inköp.

Är du säker på att den fungerar felfritt?
840 EVO har ju problem med att läshastigheten sjunker för äldre filer.
Men med dess senaste firmware justerar den för det genom att skriva om filer innan det händer.

Om du har en tidigare firmware och tänker uppdatera den borde du komma ihåg att om man uppdaterar firmware ska man vara extra noggrann med att ha backup för även om den inte är en destruktiv firmware-uppdatering finns det risk för att någonting går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Är du säker på att den fungerar felfritt?
840 EVO har ju problem med att läshastigheten sjunker för äldre filer.
Men med dess senaste firmware justerar den för det genom att skriva om filer innan det händer.

Om du har en tidigare firmware och tänker uppdatera den borde du komma ihåg att om man uppdaterar firmware ska man vara extra noggrann med att ha backup för även om den inte är en destruktiv firmware-uppdatering finns det risk för att någonting går fel.

Intressant, jag har iaf inte regerat på trög läshastighet.

Tog och installerade Samsung Magician och det visade sig att jag inte hade senaste FW. Snabb i hågen utan att ha läst ditt inlägg uppdaterade jag. Än så länge verkar allt fungera! O_o

Permalänk
Skrivet av Cidane:

Intressant, jag har iaf inte regerat på trög läshastighet.

Tog och installerade Samsung Magician och det visade sig att jag inte hade senaste FW. Snabb i hågen utan att ha läst ditt inlägg uppdaterade jag. Än så länge verkar allt fungera! O_o

Lite enkelt förklarat handlar det om att den använder sig av TLC NAND på 19nm vilket gjorde att minnescellerna läckte ström snabbare än väntat och då fick ECC arbeta mer än vanligt för att rätta till läsfel vilket resulterade i att läshastigheten sänktes för gamla filer.

840 EVO är egentligen den enda SSD som lider av det, men det är den mest kända (och mest sålda) SSD som gör det.
På Sweclockers finns det ju en tråd där du kan läsa mer om det som heter: Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Skönt att höra att det gick bra med uppdateringen ändå.

Permalänk
Medlem

@crash Har själv inte heller lyckats hitta exakt vad skillnaden är, men det ska ha något att göra med optimeringar för Sata 2/3 läge. Samsung har tydligen inte bedömt firmwaren som kritiskt, och därför anser man inte att alla behöver göra den. Typ detta som @TiasE säger har jag också hittat på olika sidor med varierande svar.

Kan ha varit AMD moderkort som hade lite problem med dem tills man körde AMD drivarna. typ denna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413235-langsam-boot-me...

Alla nya 850 EVO levereras med den nya FW dock.
Och om hans har haft problem med den nya så är ju frågan om det blivit sämre eller bättre.

Jag själv har testat uppdatera min ena 850 EVO i helgen, vilket gick smärtfritt, trots att det var via Windows 10 (test datorn) och då med Samsung Magician 4.9.5

Har inte märkt någon skillnad dock, så du behöver inte bry dig om du inte vill, och där är alltid risk med FW uppgradering som kan gå fel.
Tidigare rev av detta hade tydligen skadat folks data på disken om de körde just Windows 10, eller ge dem micro stutter, därför gjorde jag också testat som jag gjorde. Detta var dock på 4.7 och 4.8 tiden. Inga fel har jag märkt än iaf, men jag har också bara testat ca 24 tim.

Med 4.9.5 verkar allt fungera som det ska än dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@crash Har själv inte heller lyckats hitta exakt vad skillnaden är, men det ska ha något att göra med optimeringar för Sata 2/3 läge. Samsung har tydligen inte bedömt firmwaren som kritiskt, och därför anser man inte att alla behöver göra den. Typ detta som @TiasE säger har jag också hittat på olika sidor med varierande svar.

Kan ha varit AMD moderkort som hade lite problem med dem tills man körde AMD drivarna. typ denna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413235-langsam-boot-me...

Alla nya 850 EVO levereras med den nya FW dock.
Och om hans har haft problem med den nya så är ju frågan om det blivit sämre eller bättre.

Jag själv har testat uppdatera min ena 850 EVO i helgen, vilket gick smärtfritt, trots att det var via Windows 10 (test datorn) och då med Samsung Magician 4.9.5

Har inte märkt någon skillnad dock, så du behöver inte bry dig om du inte vill, och där är alltid risk med FW uppgradering som kan gå fel.
Tidigare rev av detta hade tydligen skadat folks data på disken om de körde just Windows 10, eller ge dem micro stutter, därför gjorde jag också testat som jag gjorde. Detta var dock på 4.7 och 4.8 tiden. Inga fel har jag märkt än iaf, men jag har också bara testat ca 24 tim.

Med 4.9.5 verkar allt fungera som det ska än dock.

Tack så mycket för det utförliga svart Men då kan jag luta mig tillbaka och kolla samungs hemsida efter en iso till och från då dom släpper fw den vägen, när det behövs då