Fungerar OCCT för att snabbt kolla stabilitet vid OC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Fungerar OCCT för att snabbt kolla stabilitet vid OC?

Hejsan!

Sitter just nu och klockar min 2600k. Jag använder OCCT för närvarande och har kört Stora Data paket i en timme för att se att systemet var stabilt innan jag påbörjade överklockningen.

Har testat lite att klocka tidigare och vet att jag fick blåskärm och att datorn hängde sig i lägre klock med "Stora Data Paket" (observera att det i OCCT står som särskrivet) än exempelvis Linpack.Så är "stora data paket" vägen att gå här? eller ska jag köra små/medium?
Och räcker det att köra 5 minuter per 100mhz överklock som jag stegvis kör fram till den slutgiltiga klock som jag sedan stresstestar i flera timmar?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hejsan!

Sitter just nu och klockar min 2600k. Jag använder OCCT för närvarande och har kört Stora Data paket i en timme för att se att systemet var stabilt innan jag påbörjade överklockningen.

Har testat lite att klocka tidigare och vet att jag fick blåskärm och att datorn hängde sig i lägre klock med "Stora Data Paket" (observera att det i OCCT står som särskrivet) än exempelvis Linpack.Så är "stora data paket" vägen att gå här? eller ska jag köra små/medium?
Och räcker det att köra 5 minuter per 100mhz överklock som jag stegvis kör fram till den slutgiltiga klock som jag sedan stresstestar i flera timmar?

om du kör Prime95 hur funkar det då ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

När jag testat har jag kört ~10 timmar blend i Prime 95 (27.9), några vändor IBT på very high, 50-80 pass x264, ett par vändor 3dmark och lite olika benchmarks i spel.

Läs här för lite mer info gällande olika stresstester: http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Öppna upp "Stress Testing (Temperature Chart, Quick Download Links, etc) (Click to show)"

För info gällande de små stegen innan "slutgiltiga stresstestet" så finns det ju en utförlig guide här på forumet för Sandy Bridge

Chassi: Hex Gear R80 CPU: Intel i7 6700K @ 4.7Ghz Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming Ram: 4x4GB Corsair Vengeance GPU: 2x ASUS 1080 STRIX (SLI) SSD: 120GB Intel 520 & 500GB Crucial BX100 PSU: EVGA G2 Supernova 850W Monitor: Acer Predator X34A | OS: Win 10 Pro x64

Kylning: EK XE480 & EK XE 360 - EK Supremacy EVO - EK Strix-block + Backplates - 8 EK Vardar-fläktar - EK-XRES 140 Revo D5 - Barrow fittings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Är det till spel?
Klocka till spel är det lättaste. Klocka. Några minuter prime95 för att kolla om det går bra och kontrollera värme.
Spela. Funkar det? Klart.

CPU= Core I7 2600k @ 4.4ghz med Corsair H100i @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU= 2X R9 290 med ARCTIC Accelero Xtreme 3/4 CF. MODERKORT= Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM= 16GB DDR3 2133MHz. HÅRDDISK= Samsung 850 EVO 250GB SSD, 4 Mekaniska. MONITOR=1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR=2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv=3 LG 47lv355n-ZB 47". LJUDKORT= Internt. Nätagg= Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.
Beyerdynamic DT990 (250 ohms) CM6206-LX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Jag har haft dåliga erfarenheter av OCCT, har varit enda saken som har gjort processorn ostabilt vid överklockning, känns inte som det har motsvarat rimlig belastning.

Har nog aldrig kört mer än en timma prime95 och vanligtvis några minuter, enligt mina erfarenheter så är det bara onödigt att köra länge.

Kör en stund, fungerar det så kommer datorn aldrig crasha.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Chris_Kadaver: Nu är jag ingen mästerklockare direkt, men jag brukar köra OCCT. Så länge du inte får blåskärm och tempen är i schack så är allt bra.
Säger den efter 15min testande att den gjorde en missberäkning anser jag det vara ok, så länge den inte kraschar.
Även om tempsen är något höga i OCCT kommer det vara ok i spel. Spel belastar väldigt sällan en CPU så hårt som benchmarks gör.

Lycka till.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator