Permalänk
Medlem

Ny dator och massa problem.

Hej!

Har massa problem med min nya dumburk och har inget aning om vad felet är men börjar fundera på SSD:n.

Datorn kan krascha lite då och då med olika fel meddelanden (blue screen) typ "DPS_watchdog_violation" "manager_nånting" och det senaste meddelandet jag fick var "CRITICAL_PROCESS_DIED" och efter den kraschen så kom jag bara till bios, men upptäckte rätt fort att SSD inte syndes längre? stängde av och slog av och på strömen och då hitta den hårdisken igen.

Datorn hänger sig väldigt lätt ibland om man gör saker lite för fort.
Tänkte även börja köra Xcom 2 idag men det gick ju skit. spelet frös flera gånger och om det inte frös så fick jag röd skärm efter ca 10-15 min.. aldrig vart med om röd skärm förut?!

Grafikkortet kan man typ utesluta med tanke på att den funkade utan problem i gamla datorn.
jag har installerat om windows 2 ggr. kollat igenom de mesta drivrutinerna.

Delarna är:
Crucial BX100 250GB SSD
Intel Core i7-6700K 4,0GHz, LGA1151, 8MB Cache, Quad Core
EVGA Supernova G2 750W
Kingston HyperX 16GB (2-KIT) 2666MHz DDR4 CL15 Fury Black
ASUS MAXIMUS VIII HERO ATX, Z170, 1151
Windows 10 Home
6950 twinfrozr

Permalänk
Hedersmedlem

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade och konstaterat oskadade?

Kan vi få lite bilder på bygget? Kylaren kanske inte är korrekt monterad. Det ger inte blåskärmar normalt sett men du kan ju ha flera fel på samma gång.

Använde du ESD-skydd vid byggnationen?

Kört Memtest86 för att testa minnena?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: menar du att jag ska plocka bort CPU och kolla pinnarna under? får testa det sen isf. borde inte det göra betydligt mer problem om den är skadad?

Fixar bilder om nån timme

Yes

aldrig hört om det programet men kan testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade och konstaterat oskadade?

Kan vi få lite bilder på bygget? Kylaren kanske inte är korrekt monterad. Det ger inte blåskärmar normalt sett men du kan ju ha flera fel på samma gång.

Använde du ESD-skydd vid byggnationen?

Kört Memtest86 för att testa minnena?

Hej!

sorry att det tog tid men det där memtest tog tid

Körde memtest86 och fick över 20k error och då körde jag inte klart "hammer" (1 pass)
Tog ur processor och kollade och pinnarna i moderkortet, såg okej ut kan lägga upp bild om du vill?
Skifta plats på RAM samtidigt för o se om det blev nån skillnad. koppla in dator och körde testet igen och fick då cirka 600 error på 1 pass.

Testade sedan med ett minne i taget och körde 3 pass på båda och ett av dom fick 0 medan andra fick runt 6000 error och på "hammer" testet fick det nått error med notering att den inte klarar av hastigheten eller nått sånt.
Så jag antar att man kan va säker på att ett av RAM är def?

MEN! en sak förstår jag inte står så här om minnena i memtest86

"8GB DDR4 XMP PC4-21300
Kingston / KHX2666C15D4/8G / A0141E37
15-17-17-35 / 1333 MHz / 1.200V"

Varför står det 1333MHz? dom ska ju va på 2666MHz.

Kan det va så att det kan orsakat alla fel? och när man byter RAM eller minskar bör man installera om windows då?