Fundering energi server

Permalänk

Fundering energi server

Hej där jag har lite funderingar gällande uppgraderingar på servern. Idag har jag två stycken N54L hp microservers. Det jag främst tänker på är att få ner kostnader på elräkningen men också få ett system som är lättare att underhålla och kommer fungera länge och väl. System funderade jag på ESXI eller någon liknande virtualisering lösning.

Idag har jag
HP Microserver N54L
2GB ram
160GB 2.5" sata
2st intel PCI-e nätverkskort
Smoothwall som brandvägg.

HP Microserver N54L
8GB
Adaptec 5405 kontroller (har en extra)
4x3TB WD Red Raid5
1x6TB WD Red backups
1x96GB Kingston SSD System
1x250 + 1x500GB nätverksdump share.

Netgear Readynas duo
2x1TB Mirror för backups

Netgear GS108 samt GS105 switchar.

Förbrukning idag runt 200watt

Nu är det så här att elräkningarna kryper sakta uppåt igen så det börjar bli dags att göra något åt det innan man eldar för måsarna igen. Mycket av hårdvaran så som diskar hade jag tänkt använda vidare. Har lite funderingar på eventuellt försöka göra något bygge på en lådan och I7. Men osäker på hur man effektiviserar detta närmare.

För mig är prestanda det viktigaste. Där av anledningen till smoothwall körs på en egen maskin idag. Jag hade tidigare ESXI full versionen. Men fick aldrig någon direkt fart ur ESXI över nätverket det bottnade på 200mbits. När jag gick från virtualisering hoppade den upp på full prestanda men tror det är för maskinen inte orkade med det jag behövde gjort.

Nu till min fråga. Vad kan man sätta ihop som verkar vettigt?
Kriteriumerna så som jag ser det hela är följande.

1. Skall kunna köra passtrough på nätverkskort för smoothwall. (2st pci-e)

2. Skall kunna köra passtrough på Adaptec Raidkontrollerna till windwos (2st pci-e)

3. Chassi skall rymma 2x4 diskar 3.5" i fronten (8st diskar totalt då)
Samt två stycken interna diskar för ESXI.

4. Nätagg moderkort och liknande standard formfaktor. Gärna intel baserat.

5. Ram minst 8GB helst mera.

6. hårddiskar behöver inte köpas. Men det andra behövs köpas.

Vad tror ni går att sätta ihop som verkar rimligt? Som jag förstår det hela idag verkar ESXI eller någon virtualiserad värld vara det som används.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket input på hårdvaran tyvärr, men jag tror du kommer få svårt att spara pengar på en uppgradering.
Även om du lyckas halvera elförbrukningen (vilket känns svårt) så blir det bara runt 1500kr per år. Kommer ta rätt lång tid att få tillbaka investeringen.
Nöjet att få nya leksaker och möjlighet till enklare administration kan ju däremot lätt vara värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5