Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

uppgradera minnen

blir det någon skillnad om jag uppgraderar mina minnen från 1600mhz till 2133 mhz? (DDR3)

I7 4820K
AMD FURY X
250/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Ja, men du kommer knappast märka av den.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, men du kommer knappast märka av den.

så varför har man olika hastigheter då? Kan man överklocka cpu bättre?

I7 4820K
AMD FURY X
250/10

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av SectionX2:

så varför har man olika hastigheter då? Kan man överklocka cpu bättre?

Att man har olika hastigheter är för att i vissa scenarier är snabbare minnen att föredra, dock inte så mycket i spel, men i det att du har inbyggt grafikkort som använder ditt ramminne, så är snabbare bättre, det är ett exempel.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2013

Jag har precis gjort det, från 16Gb 1333 till Vengeance 16Gb 2133.
Kan ärligt säga att jag blev besviken, kan inte märka någon skillnad alls, testat på flera olika pc´s men känner mig skapligt lurad på pengarna. Men nyfiken som man är så gör man sånt.
I tester så visar hastigheten en skillnad på mellan 1-5%, vilket inte är värt det, jag hade nog hellre lagt pengarna på en bättre SSD.
Så summa summarum, köp mer minne, eller en SSD. Inte alls värt att lägga pengarna på hastighetsminnen.

Intel i5 4670@4.5 kylt av 212 EVO, 16Gb Corsair Dominator 1833, Radeon 280x OC @1150-1600, Gigabyte Z97A Gaming 3, XFX 650W, Hemma byggt chassi i trä och glas, upphängt på väggen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av galin1978:

Jag har precis gjort det, från 16Gb 1333 till Vengeance 16Gb 2133.
Kan ärligt säga att jag blev besviken, kan inte märka någon skillnad alls, testat på flera olika pc´s men känner mig skapligt lurad på pengarna. Men nyfiken som man är så gör man sånt.
I tester så visar hastigheten en skillnad på mellan 1-5%, vilket inte är värt det, jag hade nog hellre lagt pengarna på en bättre SSD.
Så summa summarum, köp mer minne, eller en SSD. Inte alls värt att lägga pengarna på hastighetsminnen.

gjorde samma fel. märkte inte ett skit :/

I7 4820K
AMD FURY X
250/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

I det mesta är det inte märkbart alls.

Citera för svar! :)