Vill köpa Win10, vart kan man få tag på det?

Permalänk

Vill köpa Win10, vart kan man få tag på det?

Tjena!

Jag har gjort lite modifieringar på min dator (moderkort är ett av dem) så jag hade tänkt att skaffa ett nytt OS. Problemet ligger dock att jag bor emellan Eskilstuna och Västerås, men jag kan inte få reda på vilka affärer som finns som säljer Win10, jag har kollat pricerunner, men det är ofta i städer jag inte kan ta mig till, jag vill gärna också ha det på skiva så att jag kan ominstallera windows i framtiden

Tack på förhand!

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk

går ju att beställa hem från inet eller liknande sidor. http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp...

Sen tror jag inte windows 10 säljs på skiva längre utan bara på USB med det borde ju inte göra någon större skillnad.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

går ju att beställa hem från inet eller liknande sidor. http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp...

Sen tror jag inte windows 10 säljs på skiva längre utan bara på USB med det borde ju inte göra någon större skillnad.

Okej, tack för svaret! ^^

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Avstängd

Köper mina på http://www.g2play.net/category/19429/windows-10-professional-...

Behöver bara köpa ett usb-minne för under hundringen på 8gb till detta om du vill spara "skivan" till senare.

Permalänk

@cider123: Snabb fråga bara Jag har hittat att man kan "ladda ned" från sidan (microsoft), vet du hur det fungerar, isf ska man ladda ned allt på ett USB sedan formatera om C: eller?

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt på microsoft store. Laddade ner det på en usb sticka. Dessutom ligger den kvar på ditt konto hos dem om du skulle behöva installera om det eller bygger om datorn.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk

@sirfalk: Ah! Tack så mycket hehe, då är det dags att formatera om allt, hare!

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem

Det går att köpa på Microsoft hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Köper mina på http://www.g2play.net/category/19429/windows-10-professional-...

Behöver bara köpa ett usb-minne för under hundringen på 8gb till detta om du vill spara "skivan" till senare.

Vad är poängen med att betala för en licens du inte får använda? OEM-licenser säljs till datortillverkare och får enligt licensvillkoren bara användas på dessa tillverkares datorer. De får inte heller säljas vidare utan hårdvara så varför betala för den när det du får i princip är en piratlicens?

En licens blir inte legal bara för att den är äkta, man måste uppfylla alla villkor också.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Vad är poängen med att betala för en licens du inte får använda? OEM-licenser säljs till datortillverkare och får enligt licensvillkoren bara användas på dessa tillverkares datorer. De får inte heller säljas vidare utan hårdvara så varför betala för den när det du får i princip är en piratlicens?

En licens blir inte legal bara för att den är äkta, man måste uppfylla alla villkor också.

Alltså... nej.

OEM är inte endast för tillverkare.

OEM är däremot en nyckel som låser till hårdvaran den installeras på - och "kan inte" installeras om på annan hårdvara utan att aktiveras om - vilket man egentligen inte får då OEM-nyckeln är låst till hårdvaran den köpts med eller först blivit installerad till.

Exempel;
http://www.inet.se/produkt/9130018/windows-10-pro-svensk-64-b...

Windows 10 Pro OEM.
Det är ju inte direkt så att Inet bara skulle sälja denna nyckel till HP, Dell eller andra anställda till dessa företag..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattenmelon:

Tjena!

Jag har gjort lite modifieringar på min dator (moderkort är ett av dem) så jag hade tänkt att skaffa ett nytt OS. Problemet ligger dock att jag bor emellan Eskilstuna och Västerås, men jag kan inte få reda på vilka affärer som finns som säljer Win10, jag har kollat pricerunner, men det är ofta i städer jag inte kan ta mig till, jag vill gärna också ha det på skiva så att jag kan ominstallera windows i framtiden

Tack på förhand!

Som andra har sagt, du kan köpa det direkt från Microsoft om du vill.

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-1...

Men om du har en Windows 7 eller 8/8.1-nyckel så kan du använda den för att installera och aktivera Windows 10 gratis. Då kan du ladda hem Windows 10 här:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså... nej.

OEM är inte endast för tillverkare.

OEM är däremot en nyckel som låser till hårdvaran den installeras på - och kan inte installeras om på annan hårdvara utan att aktiveras om - vilket man egentligen inte får då OEM-nyckeln är låst till hårdvaran den köpts med eller först blivit installerad till.

Exempel;
http://www.inet.se/produkt/9130018/windows-10-pro-svensk-64-b...

Windows 10 Pro OEM.
Det är ju inte direkt så att Inet bara skulle sälja denna nyckel till HP, Dell eller andra anställda till dessa företag..

Då har MS ändrat sina licensvillkor för tidigare fick en systembyggare inte ens installera OEM-licenser på en dator som han/hon byggt till sig själv utan bara på datorer för försäljning.

Jag är dock fortfarande tveksam till att licenserna man får från G2 mfl kommer direkt från MS, snarare handlar det om överblivna volymlicenser (MAK/MSDNAA/Dreamspark mfl) eller liknande. Tänk efter själva, varför skulle MS sälja samma licens för 1200 kr på ena stället (Inet, Dustin mfl) och för under 200 kr på ett annat?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Då har MS ändrat sina licensvillkor för tidigare fick en systembyggare inte ens installera OEM-licenser på en dator som han/hon byggt till sig själv utan bara på datorer för försäljning.

Jag är dock fortfarande tveksam till att licenserna man får från G2 mfl kommer direkt från MS, snarare handlar det om överblivna volymlicenser (MAK/MSDNAA/Dreamspark mfl) eller liknande. Tänk efter själva, varför skulle MS sälja samma licens för 1200 kr på ena stället (Inet, Dustin mfl) och för under 200 kr på ett annat?

Jag sa aldrig att licenserna från G2A/G2 skulle vara ok eller lagliga på något sätt... Det är de absolut inte för det priset. (Detta har jag sagt i otaliga trådar här på forumet tidigare, orkar inte upprepa mig snart..)

Det jag sa emot dig på var att OEM -licenser skulle vara något för systembyggare såsom leverantörer utav datorer, och inte något man som privatperson kan köpa löst - för det kan man.

Det G2A/G2 säljer är stulna/fota'de/MSDN/DreamSpark/MLOP -licenser.
Ja, det fungerar - men frågan är hur länge.
De kommer bli svartlistade hos Microsoft, och frågan är... vad gör ni som köpt licenser som dessa då ?
(Gå tillbaka till G2A och gnälla?.. ha.. haha... jo, visst. lycka till!)

Det kan ta en månad, eller ett år. Eller mer, eller mindre.
Aldrig att jag hade chansat på det.

Köp din licens och var säker.

Är det för bra för att vara sant, så är det nästan alltid det med.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

...
Det kan ta en månad, eller ett år. Eller mer, eller mindre.
Aldrig att jag hade chansat på det.
...

Samtidigt så är det inte som att Microsoft kommer skicka polisen på dig om nu eventuellt din gråmarknadslicens blir ogiltig i framtiden.

Antingen köper man en billig licens och lever med vetskapen att Windows kan börja klaga efter en Windows update session, eller så köper man en giltig för 10x pengarna. Valet är varje enskild persons att göra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Samtidigt så är det inte som att Microsoft kommer skicka polisen på dig om nu eventuellt din gråmarknadslicens blir ogiltig i framtiden.

Antingen köper man en billig licens och lever med vetskapen att Windows kan börja klaga efter en Windows update session, eller så köper man en giltig för 10x pengarna. Valet är varje enskild persons att göra.

Helt korrekt. Förövrigt så har g2play faktiskt garanti på att deras produkter skall fungera, iaf om man inte är så snål att man klickar bort det (kostar väl nån enstaka krona extra). Har själv utnyttjat denna garanti förut och det fungerar utmärkt. Men som sagt, precis som du säger så är det upp till var och en om man vill lägga 0kr, 150kr eller 1500kr på sin windows licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Vad är poängen med att betala för en licens du inte får använda? OEM-licenser säljs till datortillverkare och får enligt licensvillkoren bara användas på dessa tillverkares datorer. De får inte heller säljas vidare utan hårdvara så varför betala för den när det du får i princip är en piratlicens?

En licens blir inte legal bara för att den är äkta, man måste uppfylla alla villkor också.

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Helt korrekt. Förövrigt så har g2play faktiskt garanti på att deras produkter skall fungera, iaf om man inte är så snål att man klickar bort det (kostar väl nån enstaka krona extra). Har själv utnyttjat denna garanti förut och det fungerar utmärkt. Men som sagt, precis som du säger så är det upp till var och en om man vill lägga 0kr, 150kr eller 1500kr på sin windows licens.

Och om man skulle åka på att sin licens blir ogiltlig är det ju bara att köpa en ny. Kan ju köpa närmare 10 stycken till priset av "riktig".

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1)*

Tagit bort helt irrelevant trams, vänligen håll er till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Då har MS ändrat sina licensvillkor för tidigare fick en systembyggare inte ens installera OEM-licenser på en dator som han/hon byggt till sig själv utan bara på datorer för försäljning.

Jag är dock fortfarande tveksam till att licenserna man får från G2 mfl kommer direkt från MS, snarare handlar det om överblivna volymlicenser (MAK/MSDNAA/Dreamspark mfl) eller liknande. Tänk efter själva, varför skulle MS sälja samma licens för 1200 kr på ena stället (Inet, Dustin mfl) och för under 200 kr på ett annat?

För att 200 kr är bättre än inget alls? För att Microsoft hellre vill att man installerar en inte helt legal licens (som fortfarande kommer att ge dem information om dig) än att man installerar ett annat os eller håller kvar vid Windows 7 eller 8.1?
(Nu tror jag ju inte riktigt på det här, men att stänga ner dessa licenser är ju inte något som är högprioriterat hos Microsoft.)

En annan fråga är varför någon frivilligt skulle kunna tänka sig att betala 2300:- för spionerande malware (dvs en icke OEM Win 10 Pro licens från MS)...

Permalänk
Medlem

Köpte min licens ifrån G2A för cirka 150kr, det har funkat hur bra som helst och inte varit några problem med den. Jag skulle aldrig köpa en licens för 1200kr..

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Då har MS ändrat sina licensvillkor för tidigare fick en systembyggare inte ens installera OEM-licenser på en dator som han/hon byggt till sig själv utan bara på datorer för försäljning.

De har ändrat fram och tillbaka. Med Windows XP så fick man definitivt göra just det (installera en OEM licens på en dator man byggt till sig själv), men jag vet att senare Windows versioner har haft andra licensvillkor.

Permalänk
Medlem

G2A fungerar bra

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

För att 200 kr är bättre än inget alls? För att Microsoft hellre vill att man installerar en inte helt legal licens (som fortfarande kommer att ge dem information om dig) än att man installerar ett annat os eller håller kvar vid Windows 7 eller 8.1?
(Nu tror jag ju inte riktigt på det här, men att stänga ner dessa licenser är ju inte något som är högprioriterat hos Microsoft.)

En annan fråga är varför någon frivilligt skulle kunna tänka sig att betala 2300:- för spionerande malware (dvs en icke OEM Win 10 Pro licens från MS)...

Nja, nu hade du nog lite otur när du tänkte. MS har sålt dessa licenser under specifika villkor till studenter, utvecklare, volymanvändare mfl för kraftigt rabatterade priser. Dessa licenser var aldrig tänkta att komma ut på öppna marknaden utan all användning utanför de kretsar de var tänkta för är i strid med licensavtalen. Det står garanterat i villkoren för MSDNAA, Dreamspark mfl att de inte får säljas vidare, alltså begår både säljaren och kunden ett brott mot villkoren.

MS har visserligen fått betalt för licensen vid utfärdandet men eftersom licenser av det här slaget är så kraftigt rabatterade förlorar de naturligtvis pengar på att folk köper dem av oauktoriserade försäljare på nätet istället för att köpa legala licenser hos auktoriserade återförsäljare. Däremot vill de naturligtvis att folk använder Windows istället för alternativa operativsystem så det är en balansgång mellan att prissättning, intjäning och antipirat-åtgärder.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.