Permalänk

Bahnhofs router Tilgin HG2381

Hejsan.
Nu har det äntligen blivit dags för fiber och jag kommer välja Bahnhof 100/10.
Min fråga är om jag ska köpa till deras router Tilgin HG2381 eller inte. Finns ju mer kända märken för samma pris
Har 2 datorer, 2 mobiltelefoner och en surfplatta som oftast är uppkopplade via wifi. Kanske kopplar datorerna med sladd sen. Spelar mycke online med.

MVH

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

Hejsan.
Nu har det äntligen blivit dags för fiber och jag kommer välja Bahnhof 100/10.
Min fråga är om jag ska köpa till deras router Tilgin HG2381 eller inte. Finns ju mer kända märken för samma pris
Har 2 datorer, 2 mobiltelefoner och en surfplatta som oftast är uppkopplade via wifi. Kanske kopplar datorerna med sladd sen. Spelar mycke online med.

MVH

Asus routrar är populära. Du kan testa sökfunktionen så kommer du att hitta tips på vad du ska välja.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@BrusE: ja dom verkar bra! Leverantörerna skickar väl oftast med halvkassa prylar?

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

har aldrig ens hört talas om den routern. men ja, generellt skickar dom med lite sämre prylar för de är billigt men fungerar.

jag har haft 2 asus routers, en rt-n66 och en rt-ac66 och rekommenderar dom varmt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hur stor yta ska du täcka med Wifi?

Permalänk

@kallabaz:
150 kvadratmeter men jag har en repeater på övervåningen som funkar bra nu med adsl.
Routern jag har nu är en d-link dir 600 och funkar okej på nerevåningen. Men jag köper mej en asus med 2 eller 3 antenner för runt 1000 kr

http://www.inet.se/produkt/5404613/asus-rt-n66u-n900?utm_sour...

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk

Fick fiber installerat i slutet av förra året och köpte Bahnhofs router Tilgin 2332. Haft Bahnhof som leverantör sedan länge och allt har fungerat perfekt via ADSL. Nu beställde jag även IP-telefoni och det fungerar fint via routern. WiFi kan ibland störas och gäller framförallt funktionen Air Play via min nätverksstereo. Lösningen blev att ansluta min gamla D-Link 600 direkt i Tilgin-routern och köra Air Play och internetradio via den i stället och det har funkat perfekt. Tilgin har tydligen kompatibilitetsproblem med min kompaktstereo. Nu kan jag välja att köra internet via antingen Tilgin eller D-Link router. Bahnhof hävdar att de inte hört någon annan ha problem med Air Play via deras router.

Permalänk
Medlem

Om du måste KÖPA till deras router så skulle jag absolut rekommendera något annat. Asus N66U/AC66U är väldigt trevliga och prisvärda, har bra erfarenheter av båda.

Permalänk

Det blev en Asus RT N66U

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk

Själv är man också i situationen med att skaffa fiber Det lutar ju mot Asus RT N66U men funka det för dig med iptelefon med den routern? (Jag ska med 90% säkerhet skaffa bahnhof). Samt var denna router lätt att komma igång med?

Permalänk

@TempramentAB: Routern var väldigt lätt att komma igång med!
Ip-telefoni ska jag inte ha så det vet ja inget om..

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Så ingen har testat HG2381 ifrån Bahnhof ?
Jag är ute efter en router då min gamla stannar lite då och då och utnämner mig själv till försökskanin annars.

Stat-sen ser ju helt okej ut och bilderna på webui'n ser också helt okej ut men det finns ju inte en enda review på den någonstans ;O

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Denna router är låst av operatören, som inte lämnar ut adminitratörsinloggningsuppgifter.
Bra och enkelt för de flesta surf/telefonikonsumenter, men ingenting för kunniga finlirare.
Den har också skamligt dålig räckvidd på Wifi. Det räcker att jag går till ett annat rum 8-10m bort för att uppkopplingen ska dö totalt. Jag använder den endast till telefoni, medan jag har en Asus rt-ac68u med fast ip ansluten till en switch. Med Asusen kan jag göra vad jag önskar in i minsta detalj. Den har också full räckvidd och kvalitét i hela lägenheten.

Permalänk
Medlem

Jag står också i begrepp att bli med ip-telefoni via fiber och Bahnhof levererar bredbandet idag. Jag har min egen router som jag inte vill kasta ut och det verkar som att Bahnhofs Tilgin HG2381 är ett krav för att få telefoni numera. Att sätta denna i en port bredvid nuvarande router i fiberswitchen och koppla in en SIP-port till befintlig analoginstallation kan vara ett alternativ.

Jag är dock nyfiken på vad SIP-portarna klarar, vilket inte framgår någonstans.
- Maximal kabellängd?
- Maximalt antal anslutna telefoner?

Gissningar har jag fått från några håll redan så nu är jag ute efter fakta eller praktiska erfarenheter från verkligheten.

Permalänk
Medlem

jag kör deras föregående Tilgin.

har en 15m kabel ansluten via SIP porten, inga problem.
Dock kör jag bara en telefon då vi har trådlösa telefoner så det behövs bara 1 bas-station ansluten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

Hejsan.
Nu har det äntligen blivit dags för fiber och jag kommer välja Bahnhof 100/10.
Min fråga är om jag ska köpa till deras router Tilgin HG2381 eller inte. Finns ju mer kända märken för samma pris
Har 2 datorer, 2 mobiltelefoner och en surfplatta som oftast är uppkopplade via wifi. Kanske kopplar datorerna med sladd sen. Spelar mycke online med.

MVH

Min SIP-box pajade och Bahnhof hade ingen ren SIP-box de kunde sälja till mig. Enda sättet att få tillbaka IP-telefonin var att skaffa deras Tilgin. Jag fick en Tilgin HG2381_EU_Bahnhof.

När Tilgin startas hämtar den eventuella programuppdateringar och sina inställningar från Bahnhofs server. Jag har kopplat in min Tilgin efter min D-Link-router. Den ligger som DMZ och får all trafik som inte är intresserad av att få till mina enheter. Telefonin fungerar bra då.

Jag har inte hittat något fungerande lösenord till Tilgin men jag har bett Bahnhof att stänga av wifin i den eftersom jag föredrar att använda Tilgin som en ren SIP-box och i stället använda wifin i min D-link som jag har 100% kontroll över.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har inte låst routern. Man hittar admin-lösenordet (som är olika för alla kunder) till den i dokumentet som heter Kundspec.pdf som man får på mail när man beställer.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Hittar endast inloggningsuppgifter till "Mina sidor" på Bahnhof.se i det mejlet.

Permalänk
Medlem

@Cruentuz: Jag beställde routern samtidigt som uppkopplingen. Kanske du har fått en separat orderbekräftelse eller så från beställningen på routern?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

@osiris8: Beställde samtidigt. Gjorde ett byte från Telia som trädde ikraft igår. Fiber + bredbandstelefoni. Behöver alltså ha deras Tilgin. Verkar ju finnas en hel del möjligheter i den routern, men kan som sagt inte ens logga in i den. Suger b*** e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

@osiris8: Beställde samtidigt. Gjorde ett byte från Telia som trädde ikraft igår. Fiber + bredbandstelefoni. Behöver alltså ha deras Tilgin. Verkar ju finnas en hel del möjligheter i den routern, men kan som sagt inte ens logga in i den. Suger b*** e.

Är det inte bara att logga in på dhcp.bahnhof.se och ange kundnummer + lösenord?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är det inte bara att logga in på dhcp.bahnhof.se och ange kundnummer + lösenord?

Nej, det vi pratar om här är inloggning i själva routern så att man kan sätta upp brandväggsregler, byt IP-range, ändra namn på trådlösa nät osv.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Fått inloggningsuppgifter av suporten nu. Tog ca en halv arbetsdag. Loggade in på "mina sidor" och la en fråga där. Är på jobbet nu så kan inte kontrollera att det funkar dock. Tummen upp Bahnhof. Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Jag har fått allt att funka nu utom en grej: sen jag beställde en fast ip så visar alla requests till port 80 på den externa porten routerns webbgränssnitt. Utifrån så funkar port forward på 80 som det ska. Resultatet är att jag inte kan komma åt mina egna siter hemifrån :-).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Kör den som main router nu med min Linksys E8350 cascaded. Allt verkar funka med samma ssid och lösen på 2,4 och 5Ghz banden men olika channels. Så långt allt bra.
Stött på en konstig grej dock: går utmärkt att byta login-namn och lösen till routerns gränssnitt, men dagen efter har lösenordet återställts till det jag fick av Bahnhof.
Användarnamnet är dock inte återställt. Ren tur att jag provade nya användarnamnet med gamla lösenordet. Testat detta 3 gånger nu och klickat både "verkställ" samt "spara inställningar" varje gång. Superskumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Kör den som main router nu med min Linksys E8350 cascaded. Allt verkar funka med samma ssid och lösen på 2,4 och 5Ghz banden men olika channels. Så långt allt bra.
Stött på en konstig grej dock: går utmärkt att byta login-namn och lösen till routerns gränssnitt, men dagen efter har lösenordet återställts till det jag fick av Bahnhof.
Användarnamnet är dock inte återställt. Ren tur att jag provade nya användarnamnet med gamla lösenordet. Testat detta 3 gånger nu och klickat både "verkställ" samt "spara inställningar" varje gång. Superskumt.

Lösenordet återställs av deras provisioning. Du kan stänga av det i inställningarna (den pekar på en url som standard) men då kan de inte fjärrändra inställningar om du behöver hjälp (du kan dock reseta routern så återställs provisioning också).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Jag fick nyss hem den här routern och kör den som andra router + telefondosa bakom min ordinarie router. Hur stänger jag av DHCP-servern i HG2381? Jag har fått lösenord till administrationsgränssnittet av Bahnhof, men jag kan inte hitta någonting om att stänga av DHCP i menyerna.

Permalänk
Medlem

@triplea: Gå till Setup -> LAN Configuration och klicka sen på View/edit all parameters under Available LAN groups. Där kan du sätta DHCP provider till none.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Fullösning på port forward och web ui på port 80

Problemet är alltså att all access på port 80 inifrån LAN:et (även på externa WAN-IPn) visar routerns webbgränssnitt istället för att göra port forward till en bakomliggande LAN-IP.

Fullösning:

- Neka tillgång till routerns web ui över http
- Lägg in undantag (d.v.s.) tillåta för en fast LAN-ip utanför dhcp-rangen (gör detta först!)
- Sätta den fasta LAN-ip:n på datorn manuellt när man behöver tillgång till routerns gränssnitt.

Jag har gjort ett undantag för ip på en av mina linuxservrar också så att jag kan ssh-tunnla via den utan att ändra ip på min dator.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

försöker sätta upp L2TP/IPsec server (finns under WAN SETUP) i denna router. Någon som har en bra guide för detta eller ngn länk ? Tack på förhand