Coaxial 3/4 uttag? (Roland UA-55)

Permalänk
Medlem

Coaxial 3/4 uttag? (Roland UA-55)

Har ett sådant 3/4 uttag på mitt ljudkort som är en Roland UA-55 och undrar lite vad en kan göra med det.
Skulle vilja koppla in en äldre förstärkare i ljudkortet för att via den köra ett par äldre studiohögtalare.

Jag använder redan L/R outputsen till hörlursförstärkaren så därför undrar jag om det finns en sådan sladd jag där jag koppla en äldre förstärkare i 3/4 uttagen som vad jag förstått är stereo?

Är en ruggig nybörjare.
BILD PÅ UTTAGET

Permalänk
Skrivet av kimdawg:

Har ett sådant 3/4 uttag på mitt ljudkort som är en Roland UA-55 och undrar lite vad en kan göra med det.

"3/4" är inte namnet på uttagstypen, utan vilka ljudkanaler (3 och 4) som tas ut via uttaget.

Skrivet av kimdawg:

Skulle vilja koppla in en äldre förstärkare i ljudkortet för att via den köra ett par äldre studiohögtalare.

Jag använder redan L/R outputsen till hörlursförstärkaren så därför undrar jag om det finns en sådan sladd jag där jag koppla en äldre förstärkare i 3/4 uttagen som vad jag förstått är stereo?

Utgången är digital (elektrisk S/PDIF närmare bestämt). Om din förstärkare inte har någon digital ingång behöver du en DAC (Digital/Analog Converter) för att omvandla den digitala signalen till analog, som förstärkaren kan hantera.
Om din förstärkare har en elektrisk digitalingång blir det enklare. Allt som behövs är en RCA-till-RCA-kabel av lämplig längd. Egentligen ska kabeln ha en karakteristisk impedans på 75 ohm, men för kortare avstånd brukar det inte vara så kinkigt.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:

Den är gammal som satan, närmare bestämt en sådan här:
BILD

Så det heter alltså coaxial-uttag? Och mitt ljudkort är väl en DAC?

Undrar alltså om det finns en sladd jag kan koppla via AUX på förstärkaren
till Coaxial-uttaget på DAC:en (ljudkortet) och få ut ljudet i stereo?

Blir det någon skillnad på ljudet beroende på om en kör via L/R eller coaxial-uttaget?

Baksidan på ljudkortet

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kimdawg:

@Hieronymus Bosch:

Den är gammal som satan, närmare bestämt en sådan här:
BILD

Så det heter alltså coaxial-uttag? Och mitt ljudkort är väl en DAC?

Undrar alltså om det finns en sladd jag kan koppla via AUX på förstärkaren
till Coaxial-uttaget på DAC:en (ljudkortet) och få ut ljudet i stereo?

Blir det någon skillnad på ljudet beroende på om en kör via L/R eller coaxial-uttaget?

Baksidan på ljudkortet

Tack!

Coaxial uttag är otroligt luddigt då det inte på nått sätt definierar vad du menar mer än att det är av coaxial typ.
Bilden du länkade på ljudkortet fungerar inte men det är rca kontakter avsedda för spdif signaler enligt Rolands hemsida.
Du behöver en dac emellan om du ska ansluta den förstärkaren du länkade eftersom den bara har analoga interface och ljudkvaliten bestäms av om dacen är bättre än den i ljudkortet eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.