Dator crashade - Kommer inte in i bios..

Permalänk
Medlem

Dator crashade - Kommer inte in i bios..

Hej!

Idag när jag startade upp burken, visades en klassisk bluescreen och datorn dog någon sekund därefter. Startar upp igen, skärmen är numera helt svart och det står "B2" nere i höger hörn i ungefär 1min. Efter det, windows "starthanterare" visas och jag försöker med återställningsalternativet utan framgång, då den gång på gång leder till en felkod. Datorn startas om och B2-sekvensen återigen..

Läste någonting om en s.k "CMOS"-reset med batteriet i moderkortet och har nu gjort detta. Datorn startar "normalt" bortsett från B2-skiten vid boot. Dock är datumet numera 2011-08-01 och sidor som google och liknande fungerar inte, därför skriver jag denna tråd från mobilen.

Jag vill ju formatera allt och installera windows 7 på nytt, men jag kommer inte in i BIOS! Spammar F2 från det att datorn startar upp, men istället för att B2-sidan visas, står där istället "92" i höger hörn som följs upp utav "Entering setup..." i vänster hörn. Ingenting mer händer, ingenting som påvisar någon sorts loading överhuvudtaget. Senaste försöket lät jag den "ladda" i ungefär 35min, hände dock ingenting

Hur kan jag formatera om min SSD med windows 7 på och min andra mekaniska hårddisk, om jag inte ens kan komma in i bios.

Jag tänkte uppdatera mitt bios, men efter cmos-grejjen så kommer jag knappt åt någon sida..

Spec:
GPU - EVGA GTX 980ti
CPU - MSI Intel i5-2500K 3.3GHz (Kuhler Antec Vattenkylning)
RAM - 16gb
Moderkort - MSI Z68A-GD55 (G3) MS 7681 VER: 4.00
Nätagg - FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold
Hårddiskar -
KINGSTON SV30037A120G ATA DEVICE - 120GB
WDC WD10EZEX-00BN5A0 ATA DEVICE - 1TB

Jag kan inte påstå att jag är något proffs när det gäller datorer. Min kunskap täcker byggning utav PC och omformatering, men inte mycket mer ☺. Förlåt för wall of text!

Så förklara gärna utförligt om någon har en lösning!

TL;DR : Omformatering efter PC-crash, kommer dock inte in i BIOS!

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Är det inte DEL man ska spamma? Vet att vissa tillverkare har F2 med, men prova DEL knappen.

Permalänk
Medlem

Har provat F1 - F12, DEL, HOME etc etc. Alltid samma visa dock.. Finns det inget annat sätt att tvinga in datorn i BIOS? Jag ska ju ändå formatera om allt så bryr mig inte direkt om hur det går till.

Skrivet av elixyr:

Är det inte DEL man ska spamma? Vet att vissa tillverkare har F2 med, men prova DEL knappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Ta bort batteriet i ca 15 min. Det bör nollställa allt, och förmodligen ge dig ett meddelande att alla inställningar är nollade.

Permalänk
Medlem

Det som kallas CMOS-reset? Har gjort det, kommer dock inte in i BIOS. Den hänger sig bara vid Entering Setup...

Skrivet av elixyr:

Ta bort batteriet i ca 15 min. Det bör nollställa allt, och förmodligen ge dig ett meddelande att alla inställningar är nollade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ald90:

Det som kallas CMOS-reset? Har gjort det, kommer dock inte in i BIOS. Den hänger sig bara vid Entering Setup...

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt tangenbord kanske inte får någon ström. Har du inte MSI fast boot?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Testade ett annat tagentbord med sån gammal rund kontakt med pins i, ingen skillnad.

Kan mycket väl ha Fast Boot på, var ser jag det? Jag har ju 3 knappar på moderkortet med, OC - Av/På - Reset.

Skrivet av Storage Jar:

Ditt tangenbord kanske inte får någon ström. Har du inte MSI fast boot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Ska testa och uppdatera/uppgradera windows via skivan för att sedan komma in på msi.com så jag kan försöka uppdatera BIOS. Hoppas den vägen funkar.

Tack för svar so far!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ald90:

Testade ett annat tagentbord med sån gammal rund kontakt med pins i, ingen skillnad.

Kan mycket väl ha Fast Boot på, var ser jag det? Jag har ju 3 knappar på moderkortet med, OC - Av/På - Reset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett program. Antar att du inte installerat MSIs mjukvara som följer med moderkortet. Med fast boot kommer du från windows till bios på ett klick. Smidigt litet program. Om du vill ha det får det det genom live updater eller deras hemsida.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Åh tack, låter perfekt!
Håller just nu på att köra nån uppgradering så jag kan få fullstänsig uppkoppling.

Skrivet av Storage Jar:

Det är ett program. Antar att du inte installerat MSIs mjukvara som följer med moderkortet. Med fast boot kommer du från windows till bios på ett klick. Smidigt litet program. Om du vill ha det får det det genom live updater eller deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man bäst nollar en SSD? Läste någonstans att det inte är så bra att göra en klassisk formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Ok jag lyckades till slut! Tog bara 8 timmar totalt haha.

Tog ut batteriet, uppgraderade windows, fixade click bios via Live updater, startade om 10 gånger efter jag valde cd-boot i click bios, lyckades få den att boota efter ytterliggare 5 omstarter.
Nu återstår bara ett par timmars installationer utav spel och program...

#HärligLördag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

SKönt att det löste sig!

Permalänk
Skrivet av ald90:

Ok jag lyckades till slut! Tog bara 8 timmar totalt haha.

Tog ut batteriet, uppgraderade windows, fixade click bios via Live updater, startade om 10 gånger efter jag valde cd-boot i click bios, lyckades få den att boota efter ytterliggare 5 omstarter.
Nu återstår bara ett par timmars installationer utav spel och program...

#HärligLördag

Skickades från m.sweclockers.com

Vart finns batterier i en laptop ?
Livrädd testa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Månkan81:

Vart finns batterier i en laptop ?
Livrädd testa själv

Kan sitta under nån lucka, kanske där RAM sitter?

Vilken modell i fråga?

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Kan sitta under nån lucka, kanske där RAM sitter?

Vilken modell i fråga?

Tack
Asus laptop
2011.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tippar på att den sitter ett litet batteri där eller på nått annat lätt åt kommligt ställe.