Dator till TV - HDMI (video hittas inte)

Permalänk
Medlem

Dator till TV - HDMI (video hittas inte)

När jag kopplar min Dator till TV via HDMI och startar min TV i förstahand och datorn i andrahand så funkar allt bra.

Men om jag råkar starta datorn först, och sedan sätter på min TV så står det bara att "video hittas inte". Händer varje gång. Vilket är lite jobbigt eftersom jag ofta glömmer bort att starta min TV innan jag sätter på datorn.

Finns det någon inställning man kan ändra så att min TV (eller dator) kan hitta signalerna från min dator (/TV) även om jag startar upp min Dator först så jag slipper detta problem.

Vad jag vill åstadkomma är att jag sätter på datorn >> sätter mig i soffan >> och sedan slår på min TV och allt ska funka.

Vet inte om detta är ett vanligt fel eller om det bara gäller mig. Alla tips är välkomna.

Mvh,

Visa signatur

OS: Windows 10 64 bitar| Model/Chassi: Asus GT10AC | Moderkort: | CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4430S @ 2.70GHz | Ram: 12GB | GPU: NVIDIA Geforce GTX 760 | HDD: 1TB | SSD: 128GB | [https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AC/overview/]

Permalänk
Medlem

@Kyonoki: jag har för mig att jag löste samma problem genom att trycka "disable" på skärmen jag inte ville ha igång.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator?

Farsan hade felet du har fast tvärt om. Han startade datorn men skärmen tändes inte från strömsparläget. Startade han sedan om skärmen så tändes den. Visade sig att hdmi-kabeln var trasig.

Hur ser det ut i datorn där du väljer skärmupplösningar? För jag antar att du har fler skärmar utöver tv:n?