Vad tror ni om nästa generations kort? dubbelt så bra?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om nästa generations kort? dubbelt så bra?

Hej

Jag är väldigt sugen på att köpa ett EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC för ca 4000kr
Men vad tror ni om nästa generations kort? hur mycket bättre kommer dom vara tror/vet ni?
om man tex lägger ca 4000kr på ett kort idag så får man tex ett EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC. Men om jag lägger 4000kr på ett kort när dom nya kommit ut, tror ni man får ett dubbelt så bra kort då eller kommer dom vara snarlika endå?

Vill helst ha ett nytt kort tills the Division kommer ut i mars, men skulle vara trist om man bara några månader senare får ett mycket bättre kort för samma peng.

MVH

Permalänk
Medlem

Det var dyrt. Enligt prisjakt kan man köpa ett sådant 970 för 3490 kr. Ingen här vet väl hur bra nästa generations grafikkort blir eller hur dyra de blir. Men förmodligen kommer man att få mer prestanda/kr när nya generationen grafikkort kommer för så hart det alltid varit. Finns en stor chans att prestanda förbättras avsevärt med den nya generationen men å andra sidan så kanske man planerar att släppa två serier med Pascal och släpper då de stora/bästa Pascal först nästa år eller så.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det var dyrt. Enligt prisjakt kan man köpa ett sådant 970 för 3490 kr. Ingen här vet väl hur bra nästa generations grafikkort blir eller hur dyra de blir. Men förmodligen kommer man att få mer prestanda/kr när nya generationen grafikkort kommer för så hart det alltid varit. Finns en stor chans att prestanda förbättras avsevärt med den nya generationen men å andra sidan så kanske man planerar att släppa två serier med Pascal och släpper då de stora/bästa Pascal först nästa år eller så.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Hmm ok tack. Ja då kanske det dröjer betydligt längre innan det kommer ut ett kort i min prisklass endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej

Jag är väldigt sugen på att köpa ett EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC för ca 4000kr
Men vad tror ni om nästa generations kort? hur mycket bättre kommer dom vara tror/vet ni?
om man tex lägger ca 4000kr på ett kort idag så får man tex ett EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC. Men om jag lägger 4000kr på ett kort när dom nya kommit ut, tror ni man får ett dubbelt så bra kort då eller kommer dom vara snarlika endå?

Vill helst ha ett nytt kort tills the Division kommer ut i mars, men skulle vara trist om man bara några månader senare får ett mycket bättre kort för samma peng.

MVH

Själv tänker jag som så, att för varje gen tillkommer det ett nytt värstingkort och alla andra hoppar då ett snäpp ner:
780->870->960
Inte helt 100% men lite grovt sådär mellan tummen och luggen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att dom nya korten kommer vara dubbelt så bra, dvs. leverera 200% FPS av dagens kort, utan möjligtvis 25-50%, däremot kommer dom dra ännu mindre ström.

Nvidia släpper normalt "sämre" kort först, sedan efter 6-12 månader släpper dom det "bästa" Titan och Ti, för att verkligen krama ur varenda krona ur sina trogna kunder, på så vis så tvingas indirekt kunderna uppgradera om dom vill ha det bästa.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Själv tänker jag som så, att för varje gen tillkommer det ett nytt värstingkort och alla andra hoppar då ett snäpp ner:
780->870->960
Inte helt 100% men lite grovt sådär mellan tummen och luggen..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår din poäng! Men om man ska vara riktig så tycker jag att man ska jämföra de "stationära" grafikkorten så det blir mer som
780->970 så nästa "1060" borde i alla fall prestera som ett nuvarande 970. Men man kan aldrig veta

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Avstängd

Polaris kommer att vara dubbelt så snabb ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Polaris kommer att vara dubbelt så snabb ja.

Mot vad?

Permalänk
Inaktiv

Denna typ av frågor borde förbjudas. Alla vill alltid ha ett bättre kort. Frågan är när du vill ha det. Väntar du får du ett bättre kort, eller samma kort till lägre pris.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DWDW:

Ett kort som är hälften så snabbt som Polaris kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

det går inte att jämföra som med keppler mot maxwell som är på samma nod storlek när både pascal å polarsi är på ny mindre nod storlek.
du bör kolla på 580 vs 680 för att försöka få dig en hum om eventuella prestandaskillnader.

å redan nu är 980ti typ dubbelt så snabbt som 970

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Dubbelt så snabbt för samma peng lär inte hända. Däremot tror jag att de lär dra betydligt mindre ström så att de är nästan dubbelt så energieffektiva.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får ta mig en funderare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

problemet e att så många redan har kort som presterar runt 960-970-980 så för att sälja nya produkter så måste de placera dem i typ det prissegmentet fast med råare prestanda. räcker inte att släppa samma prestanda till liknande pris, ingen kommer att ersätta sina kort med nya.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av imthatbeatz:

Jag förstår din poäng! Men om man ska vara riktig så tycker jag att man ska jämföra de "stationära" grafikkorten så det blir mer som
780->970 så nästa "1060" borde i alla fall prestera som ett nuvarande 970. Men man kan aldrig veta

Sant, man får ju hoppa över 800 såklart. Fel av mig, tänkte inte på att dom slängde bort en hel gen på mobila kretsar.
780-> 970->1060(?)
Tack för korrigeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”