Samsung 850 pro vs 950 pro

Permalänk
Inaktiv

Samsung 850 pro vs 950 pro

Ska köpa en SSD till min nya burk. Har lagringsenheterna i sign nedan för tillfället. Har alltid gillat Intels diskar men det verkar inte som att dom har släppt några vettiga det senaste. Om dom har länka gärna.

Kommer man märka någon större skillnad i det vardagliga mellan en 850 pro och en 950 pro eller är det bättre att spara dom 800:-?

Permalänk
Medlem

@anon172162:

Jag köpte en 950 pro i samband med uppgraderingen, dels för att jag hört mkt bra om den och för att man var lite nyfiken på det "nya" såklart. jag är väldigt nöjd än, det jag märker är ju laddningstider i spel och uppstart och nedstängning av Windows som förbättras.
Något annat har jag inte hunnit testa ännu.
Jag skulle absolut lagt 800 extra (som jag gjorde) för den nya tekniken om ditt moderkort stöder den=)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Entusiast

950 Pro är endast till för den som flyttar en jäkla massor data dagligen.
Om man bara spelar eller väldigt sällan flyttar filer så är det bara att köra på en vanlig SSD istället, det går i princip lika snabbt att komma in i spel och att boota upp ändå.

Visst, det är väl kul i teorin med så sjuka hastigheter men man blir ju gladare av en 500GB/1000GB-SSD istället för samma pengar om du frågar mig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du behöver en M.2 plats med stöd för NVMe för att kunna köra 950 pro annars är det lika bra att köra 850

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Du behöver en M.2 plats med stöd för NVMe för att kunna köra 950 pro annars är det lika bra att köra 850

Så mycket visste jag Har ett Asus Maximus VIII Hero + 6700K + RAM liggandes på posten. Är bara en extra SSD som behövs nu.

Kan tillägga att det enda jag kommer ha på denna SSDn är windows + program. Spel kommer husera på min gamla Intel 520 ssd. På pappret är ju 950 pro mycket snabbare men i praktiken kanske man inte märker någon större skillnad då.

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig märka en skillnad i praktiken. Köp den som är billigast.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Avstängd

Satt precis och läste recensioner av 950 pro där det sägs vara väldigt stor skillnad i boot-tid, från 20s till 5s. Kan väl dock tillägga att visst, även om datorn startar snabbt så är det ju inte så att man startar datorn hela tiden, och vid vanlig användning är det inte direkt någon gigantisk skillnad kan jag tänka mig.

https://www.komplett.se/product/857462/datorutrustning/haardd...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Satt precis och läste recensioner av 950 pro där det sägs vara väldigt stor skillnad i boot-tid, från 20s till 5s. Kan väl dock tillägga att visst, även om datorn startar snabbt så är det ju inte så att man startar datorn hela tiden, och vid vanlig användning är det inte direkt någon gigantisk skillnad kan jag tänka mig.

https://www.komplett.se/product/857462/datorutrustning/haardd...

Ja 512GB varianten är ju snäppet vassare än 256GB varianten. Märks dock mest på skrivhastighet snarare än läs. Fast 3000:- för en SSD känns lite väl när jag ändå inte behöver den mängden utrymme. Ser ut som att den blir en 850 pro för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ja 512GB varianten är ju snäppet vassare än 256GB varianten. Märks dock mest på skrivhastighet snarare än läs. Fast 3000:- för en SSD känns lite väl när jag ändå inte behöver den mängden utrymme. Ser ut som att den blir en 850 pro för min del.

Är som att jämföra två prestanda sportbilar... vilken är snabbast, ja.. 950 i ett dragrace. Vilken kommer du fortast till jobbet med... tja.. beror på trafiken, trafikljuset och allt annat. Mao. Om du inte specifikt måste ha 950s prestanda så är det typ mycket pengar för väldigt lite skillnad, då det kommer vara andra saker i ditt system som kommer flaska också, och 850 Pro är definitivt inte en dålig enhet, verken sett till prestanda eller skriv-tålighet.

Den typ maxar AHCI/Sata 3 kontroller och gränssnittet iaf
Finns endurance tester tex på 1TB versionen av dem, och de nådde 7PB, eller 40x garantinivån innan disken äntligen gav upp, så hållbar också.

Permalänk

Jag har en 950 pro 256gb och märket ingen större skillnad i windows/spel iaf
Gentemot min gamla 850pro.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Är som att jämföra två prestanda sportbilar... vilken är snabbast, ja.. 950 i ett dragrace. Vilken kommer du fortast till jobbet med... tja.. beror på trafiken, trafikljuset och allt annat. Mao. Om du inte specifikt måste ha 950s prestanda så är det typ mycket pengar för väldigt lite skillnad, då det kommer vara andra saker i ditt system som kommer flaska också, och 850 Pro är definitivt inte en dålig enhet, verken sett till prestanda eller skriv-tålighet.

Den typ maxar AHCI/Sata 3 kontroller och gränssnittet iaf
Finns endurance tester tex på 1TB versionen av dem, och de nådde 7PB, eller 40x garantinivån innan disken äntligen gav upp, så hållbar också.

Skrivet av bjornsson:

Jag har en 950 pro 256gb och märket ingen större skillnad i windows/spel iaf
Gentemot min gamla 850pro.

Jag misstänkte att för mina användningsområden så kommer en 850pro räcka alldeles ypperligt så jag slog till på en. Tror inte jag kommer bli besviken