Permalänk
Medlem

Gigabit Lan men svajande hastigheter

Flyttar ifrån w10 (SSD, minst 300MB/s skriv/läs)
Till Lubuntu (HDD, minst 100MB/s skriv/läs)

Samtliga datorer är bakom en gigabit switch och båda ser nätverket som gigabit.

Ändå Svajar hastigheterna ifrån 50MB/s ända ner till 3MB/s !!!
Det är samma "vågor" även med FTP protokollet och det är enbart "stora filer" på minst 25GB åt gången så jag skickar alltså inte extreme mängder av "små-filer" utan enbart stora enstaka.

Några teorier om varför ?

BTW, jag var splittrad om jag skulle lägga denna i Linux eller nätverk

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Upp till dessa hastigheter är det. Sen beror det på hälsan på diskarna, cachestorlek osv.
Nån bättre får ge ett mer utförligt svar:)

Hur ser nätverket ut?

Permalänk
Medlem

Utan att ha mer detaljerad koll på exakt vad som händer i ditt nätverk så känns de första 5 "kullarna" som standard TCP congestion-avoidance problematik.

Mer information om vad detta är finns t.ex. på Wikipedia: TCP congestion-avoidance

Andra påverkande faktorer kan ju vara vad de båda parterna gör i övrigt (mitt antagande är att de inte är 100% idle i övrigt, vilket självklart kan vara ett felaktigt antagande.) Det behövs ju t.ex. inte så mycket annan läsning (eller skrivning för den delen) för att en hårddisks söktid ska kunna påverka resultatet (detta då söktiden för en normal hårddisk idag mäts i millisekunder).

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

En mekanisk disks faktiska läs och skrivhastigheter skall inte förväxlas med de teoretiska. Lite fragmentering och övriga operationer mot disk får det att rasa rätt fort.

Det finns en anledning till att diskar för serverbruk låg på 15krpm långt innan konsumentdiskar fick 10krpm, dessutom med mindre fysiska skivor för lägre latens vilket är avgörande för faktisk prestanda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Disken jag flyttar till är en NTFS disk btw, dock så går CPU usage aldrig över 20% på HTPC'n så det inte där flaskhalsen är heller.

Skrivet av tcntad:

Upp till dessa hastigheter är det. Sen beror det på hälsan på diskarna, cachestorlek osv.
Nån bättre får ge ett mer utförligt svar:)

Hur ser nätverket ut?

Det är ironiskt nog bara min w10 dator och HTPC'n bakom gigabit switchen

Skrivet av dopedog:

Utan att ha mer detaljerad koll på exakt vad som händer i ditt nätverk så känns de första 5 "kullarna" som standard TCP congestion-avoidance problematik.

Mer information om vad detta är finns t.ex. på Wikipedia: TCP congestion-avoidance

Andra påverkande faktorer kan ju vara vad de båda parterna gör i övrigt (mitt antagande är att de inte är 100% idle i övrigt, vilket självklart kan vara ett felaktigt antagande.) Det behövs ju t.ex. inte så mycket annan läsning (eller skrivning för den delen) för att en hårddisks söktid ska kunna påverka resultatet (detta då söktiden för en normal hårddisk idag mäts i millisekunder).

Båda ska vara 100% idle, diskar som flyttas till är inte systemdiskar utan separata lagringsdiskar. (write disk cache är på)
Disken jag flyttar ifrån är SSD och Gäspar på kanske 10% av prestandan.

Lite vågor är ju normalt men dessa vågor är ganska enorma även om grafen kanske inte visar det.

Skrivet av Karaff:

En mekanisk disks faktiska läs och skrivhastigheter skall inte förväxlas med de teoretiska. Lite fragmentering och övriga operationer mot disk får det att rasa rätt fort.

Det finns en anledning till att diskar för serverbruk låg på 15krpm långt innan konsumentdiskar fick 10krpm, dessutom med mindre fysiska skivor för lägre latens vilket är avgörande för faktisk prestanda.

Jo men dipp ner till 3MB/s är ju sjukt, jag flyttar filer betydligt jämnare hastighet till min mobil som är på 72Mbit trådlöst

4TB WD RED disk, en benchmark på den datorn lokalt visar mellan 85-130MB/s på testfiler

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Disken jag flyttar till är en NTFS disk btw, dock så går CPU usage aldrig över 20% på HTPC'n så det inte där flaskhalsen är heller.

Jag misstänker att detta är oberoende av filsystem på disken/diskarna.

Skrivet av hakd:

Det är ironiskt nog bara min w10 dator och HTPC'n bakom gigabit switchen

Jag misstänker dock att du har switchen kopplad till någon annan switch/nätverksutrustning? Är det möjligtvis så att du har kopplat enligt nedan:

Router (Internet?) -> Switch -> Dator A/B

Där då dator A och B är de två som ingår i överföringen? För om det är enligt ovan kan ju både dator A och B få annan trafik i form av andra datorers broadcast-paket samt att switchen kan vara upptagen med att skicka vidare paket från dator A eller B till routern / ut på Internet.

Skrivet av hakd:

Båda ska vara 100% idle, diskar som flyttas till är inte systemdiskar utan separata lagringsdiskar. (write disk cache är på)
Disken jag flyttar ifrån är SSD och Gäspar på kanske 10% av prestandan.

En processor kommer i princip aldrig att flaska p.g.a. lagringen, den är så otroligt mycket snabbare än vad lagringen kan vara. Så den kommer i princip alltid vänta på att lagringen återkommer med hämtad data.

Skrivet av hakd:

Lite vågor är ju normalt men dessa vågor är ganska enorma även om grafen kanske inte visar det.

Jo men dipp ner till 3MB/s är ju sjukt, jag flyttar filer betydligt jämnare hastighet till min mobil som är på 72Mbit trådlöst

Jag håller med, det verkar otroligt konstigt och jag har ingen bra förklaring på varför det sker.

Skrivet av hakd:

4TB WD RED disk, en benchmark på den datorn lokalt visar mellan 85-130MB/s på testfiler

Ett syntetiskt test visar bara på hur disken borde bete sig vid sekventiell läsning (något som inte alltid är fallet i praktiken: p.g.a. fragmentering.) Som @Karaff nämnde tidigare så skulle det kunna vara problem med att disken är fragmenterad, vilket resulterar i många sök-operation för hårddisken (något som spelar mindre roll för en SSD om än det självklart spelar roll även för en SSD i förhållande till processorn.)

Om du kör Windows kan du ju alltid starta aktivitetshanteraren och kolla hur överföringen från disken ser ut medans du flyttar filer. Då får du ju en graf över hur snabbt och i vilken hastighet data levererats från disken.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk efter vad du mäter och klaga på rätt saker, vill du veta hur nätverket presterar mät då det och inget annat.
Iperf är gratis och det finns även interface att ladda hem, annars kanske http://www.totusoft.com/compareLST.html vilket också är trevligt men inte gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bra kvalité på kablarna?

Värt att prova att slå på jumboframes på nätverkskorten med

Får du liknande resultat om du för över i andra riktningen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Jag misstänker att detta är oberoende av filsystem på disken/diskarna.

Linux använder endel CPU för att skriva/läsa till NTFS diskar

Skrivet av dopedog:

Jag misstänker dock att du har switchen kopplad till någon annan switch/nätverksutrustning? Är det möjligtvis så att du har kopplat enligt nedan:

Router (Internet?) -> Switch -> Dator A/B

Väggroutern som följde med mitt fibrer -> Switch -> Dator A/B

Skrivet av dopedog:

En processor kommer i princip aldrig att flaska p.g.a. lagringen, den är så otroligt mycket snabbare än vad lagringen kan vara. Så den kommer i princip alltid vänta på att lagringen återkommer med hämtad data.

Tog med cpu användningen enbart för att det tar ca 20% cpu för både NTFS och SMB på linux vid överföring

Skrivet av dopedog:

Om du kör Windows kan du ju alltid starta aktivitetshanteraren och kolla hur överföringen från disken ser ut medans du flyttar filer. Då får du ju en graf över hur snabbt och i vilken hastighet data levererats från disken.

Läsningen ifrån min SSD följer hastigheten över nätverket exakt så den verkar inte bromsa utan mera vänta

Skrivet av mrqaffe:

Tänk efter vad du mäter och klaga på rätt saker, vill du veta hur nätverket presterar mät då det och inget annat.
Iperf är gratis och det finns även interface att ladda hem, annars kanske http://www.totusoft.com/compareLST.html vilket också är trevligt men inte gratis.

Jag mäter hastigheten mellan två datorer bakom en switch, försöker få med alla faktorer så tog upp allt jag kunde.
Ska testa och se vad dessa säger

Skrivet av jocke92:

Är det bra kvalité på kablarna?
Värt att prova att slå på jumboframes på nätverkskorten med
Får du liknande resultat om du för över i andra riktningen med?

Ja nya cat6 skärmare kablar
ska testa det
Vid hämtning så är hastigheten nästan perfekt stabil, 55 - 60MB/s utan några dropp alls vilket är konstigt

EDIT: känns som droppsen beror på att disken inte lyckas skriva ut det fort nog

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

4TB WD RED disk, en benchmark på den datorn lokalt visar mellan 85-130MB/s på testfiler

Ligger inte de där 4TB WD Red diskarna för NAS på 5400RPM? I sådant fall har du nog svaret. Jag tvivlar på att det skulle dippa ned till 3MB/s i ett trådat gigabit nätverk. Sedan så är det inte ovanligt att en mekanisk disk bara skriver typ 60MB/s. beror helt på disk hälsan och fragmentering som andra redan har nämnt.