Hjälp med att uppdatera BIOS på mitt ASUS moderkort.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppdatera BIOS på mitt ASUS moderkort.

Hej!
Jag har vid flera tillfällen försökt att uppdatera BIOS på mitt moderkort (ASUS p8z68 v-pro) men ledsnat, tänkte vända mig till er på forumet för kloka råd.
Jag har försökt att uppdatera från USB som ASUS rekommenderar (ladda ner det senaste biosen (v.3802N)) lägga det på en FAT32 formaterad USB-sticka, gå in i bios och -> tools -> Asus ez falsh
Därefter ser jag den uppzippade ROM-filen, och när jag försöker installera den så säger den "image itegrity check fail".
Jag har testat med olika USB portar, och USB stickor...

Jag vill göra uppdatera bios pga att jag har stabilitetsproblem, som kanske avhjälps av uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Har du klockat över?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niveus:

Hej!
Jag har vid flera tillfällen försökt att uppdatera BIOS på mitt moderkort (ASUS p8z68 v-pro) men ledsnat, tänkte vända mig till er på forumet för kloka råd.
Jag har försökt att uppdatera från USB som ASUS rekommenderar (ladda ner det senaste biosen (v.3802N)) lägga det på en FAT32 formaterad USB-sticka, gå in i bios och -> tools -> Asus ez falsh
Därefter ser jag den uppzippade ROM-filen, och när jag försöker installera den så säger den "image itegrity check fail".
Jag har testat med olika USB portar, och USB stickor...

Jag vill göra uppdatera bios pga att jag har stabilitetsproblem, som kanske avhjälps av uppdateringen.

Låter som du provat det mesta man kan göra.
Du kan ju alltid prova ställa allt i optimized defaults i Bios.
Ta av batteriet på moderkortet ett par minuter.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Har inte överklockat något, testar att peta batteriet och vi får hoppas att det tar skruv.
Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har du testat ett tidigare BIOS än det absolut senaste?

Ett alternativ kan vara att testa använda Asus Bupdater. Asus har en officiell instruktionsvideo här.
https://www.youtube.com/watch?v=6vr4y8rUNXA

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har testat med 4 olika BIOS versioner, och bupdater kommer jag inte in i DOS. (Jag har gjort som de rekommenderar i videon men då jag kör win7 så är jag osäker på om det finns ett rent DOS lager i win7?
Jag får frågan om jag vill boota från UEFI versionen eller utan UEFI version på USB-minnet men allt jag kommer till då är (oavsett vilken av versionerna jag använder mig av) till en svart skärm som inte tar emot något från tangentbordet eller mus, med antingen "coulden't find a bootable device..."

Finns det något mer jag kan göra, antingen genom att få bupdater att funka eller något jag inte testat ännu?

Permalänk
Medlem

Er du sikker på at du prøver å laste inn korrekt bios?
Her er biosene jeg får opp når jeg søker på Asus P8Z68 V Pro
https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO/HelpDesk_Downloa...

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem

"uppzippade ROM-filen" Menar du att den är i ett arkiv? I sådanafall så testa att extrahera den till "root" dvs inte i någon map.

Permalänk
Medlem

@Niveus: Jag har också haft problem med att uppdatera via USB med Asus moderkort.
Jag har då bara uppdaterat genom Windows, har funkat utmärkt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Som Nassuz säger.

Den bios-version du anger, stämmer inte med de som kan nedladdas från ASUS.

Observera också att det finns 2 olika bios-nedladdningar av Ver.3603 beroende på vilket OS man har.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Testa en runda memtest på datorn, om den är ostabil pga. dåliga minnen kan den även packa upp trasiga rom filer för bios.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

YES! funkade, tydligen så var "/" mellan versionen på mitt moderkort och det som kallas gen 3 olika i sina utföranden av bios!
Tack så mycket!!

Nu återstår det bara att försöka googla rätt på hur man tar bort skärmbilderna vid uppstart (asus).

Tydligen gör man det i bios också, klart! Tack för all hjälp!