Permalänk
Medlem

Problem med stabilitet, felsökning?

Hej!
Nu har jag testat att överklocka min 2600K på ett msi p67a-c45 b3. Jag har haft problem med skumma omstarter som jag misstänkt orsakats av nätagget eller chassit. Alltså, när jag monterade ihop datorn så fick jag en loop med omstarter där jag misstänkte att det var fel på nätaggets "relä". Datorn startade och startade om i intervall om typ 5 sekunder. Det kunde räcka med att jag flyttade datorn, plockade av en sida av chassit eller dra ur och sätta i strömsladden för att det skulle upphöra. Men det har kommit tillbaka med jämna mellanrum. Ett annat fel som uppstått har varit instabilitet både vid stockhastigheter och överklockning. Från gång till gång har datorn varit stabil i 4,2ghz till att inte vara stabil i med turbo på 3,8ghz. Alltså, det här har varit mellan olika överklock-sessioner och med samma inställningar som tidigare. Så felen tycks komma helt inkonsekvent. Jag har testat minnena i den app som finns i UEFI utan att stöta på problem.
Instabiliteten har visat sig att datorn fryser helt, utan blåskärm.

Jag har några gånger stött på att jag fått fel i OCCT, men har svårt att tolka var i felet ligger. OCCT skapar ju en massa screenshots, men har haft svårt att tolka dessa. Temperatrurerna har hur som helst aldrig varit något problem.
Allt sitter i ett fractal Design R4 och nätagget är ett Corsair RM550 550W.
Jag vet att nätagget har använder billiga kondensatorer, men vet inte om det kan vara orsaken? Jag hade till en början missat att sätta i alla skruvar till moderkortet. (distanserna var på plats men inte alla skruvar). Det är nu åtgärdat men de här inkonsekventa stabilitetsproblemen kvarstår.
Var och hur borde jag börja felsöka anser ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...