Uppdatera BIOS på ett GA-N3050N-D3H (utan Windows)

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på ett GA-N3050N-D3H (utan Windows)

Hej

Är det någon som vet hur man uppdaterar BIOS på ett GA-N3050N-D3H moderkort? Det finns ingen meny i BIOS som möjliggör uppdateringen. Bios-chippet är dessutom fastlött på moderkortet dvs ej socklat, jag har annars en BIOS-prommer vilket skulle varit praktiskt här. Det enda sättet jag hittat är att man får ladda hem ett program som kräver Windows. Denna dator är en server som kör Linux. Men kan det vara så korkat att men endast kan uppgradera BIOS från Windows? Jag kan boota upp DOS på denna dator i så fall och uppgradera så som man gjorde förr men vet ej vilken mjukvara jag ska använda, awdflash.exe vill jag minnas var en klassiker.

Förslag på hur jag ska lyckas uppgradera? Jag har som sagt inte Windows. Uppdateringen ger "improved system compability" vilket låter trevligt.

Moderkortet är för övrigt mycket trevligt och täcker alla mina tänkbara behov och drar lite ström.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt om allt fungerar som det ska, du sätter din dator i risk.

Kör vidare som vanligt om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

För övrigt har jag problem med vissa USB-enheter vilket kanske skulle kunna lösas med denna uppdatering, Gigabyte har ej specificerat vad uppdateringen egentligen gör förutom "improved system compatibility" Skulle vara intressant att se uppdateringen skulle avhjälpa de problem som finns.

§1
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det följer ju med ett DOS-verktyg i zip-filen när man laddar ner BIOS:et, samt en autoexec.bat som automatiskt drar igång BIOS-uppdateringen. Så det är bara att boota upp DOS på valfritt sätt och använda det verktyget.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@perost Tack, Bra info.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.