Höga tempraturer efter rengöring.

Permalänk

Höga tempraturer efter rengöring.

Hejsan! Bestämde mig för att öppna datorlådan idag för att lägga på lite ny kylpasta på processorn. Efter att ha gjort det och dammat ur lite så stängde jag lådan igen och även installerade om operativ systemet på datorn (tänkt göra det ett tag men fick inte tummen ur föräns idag).

Efter att ha installerat om operativ system, installerat drivrutiner osv. Så märkte jag att mitt 970 från EVGA låg på 60 grader i idle (hade fönstret öppet och rummet var iskallt dessutom). Undrar vad detta kan bero på, öppnade lådan igen och kollade på grafikkortet om det var något bränt, eller om det var någon kylpasta som hade droppat ner på den men jag hittade inget fel i huvudtaget.

PS: Grafikkortet är en månad gammal.

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte EVGAs modeller passiv kylning under låg belastning? Hur ser temperaturen ut under belastning i spel eller stresstest?

Permalänk
Medlem

Vad för program använder du för att mäta tempsen?

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Vad för program använder du för att mäta tempsen?

Hwmonitor och EVGA Precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Medlem

Vad hade du för temp innan? vad får du för temp när kortet belastas?

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Vad hade du för temp innan? vad får du för temp när kortet belastas?

Inte testat att belasta det än. Men brukade komma upp i 70 grader när jag belastade det innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Har inte EVGAs modeller passiv kylning under låg belastning? Hur ser temperaturen ut under belastning i spel eller stresstest?

Jo det har dom men det är meningen att korten ska hålla sig under 50 grader. Vid 60 drar fläkten igång. Brukade ligga på 40 grader innan detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk

Problemet borde ha att göra med ominstallation av operativsystemet, någon inställning eller liknande som du hade förut.
Vet dock inte hur det ser ut med EVGA och deras verktyg.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det intressanta är vad temperatur GPU har vid belastning. 60 grader i "idle" kan ju t.ex. bero på att du har igång ett webbläsare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Fixat!

Installerade om operativ systemet igen och fixade några grejer som inte nödvändigtvis behöver nämnas och grafikkortet gick ner 17 grader.. Tror att jag kan ha laddat ner något slags virus, eller så var det någon drivrutin som krånglade. 17 grader är ju rätt mycket. Tack som fan till alla som försökte hjälpa mig

EDIT: Problemet kom tillbaka efter att jag uppdaterade BIOS. Ingen aning vad jag ska göra för att fixa detta. Kontaktade EVGA, får la se vad dom säger.

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk

Testade att köra ett spel som alla rekommenderade och jag märkte att på idle låg gpun på 950 mhz ish och även när jag satte på spelet så låg den där. Tempraturen ändrades inte heller. Är det normalt att den är helt fast på 950-ish mhz?

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk