Hyper-V Server Operativ Som NAS

Permalänk
Inaktiv

Hyper-V Server Operativ Som NAS

Hej!
Funderar på om någon här har snålat och använt gratisvarianten av hyper-v server som enkel smb nas?

Finns det några nackdelar med detta? Känns onödigt att lägga in hela windows samt betala för det när man bara ska dela ut en share.
Funderar på att göra detta med några HP Microservers och skulle gärna höra om erfarenheter.

Kommentarer om linux och andra OS undanbedes, jag vet att det är gratis men det är inte intressant för detta ändamål.

Permalänk

Testa? Ska du bara ha en share finns ju FreeNAS och NAS4Free.
Jag har satt upp shares på en HP Microserver G7 med en Windows Server-licens från Dreamspark. Funkar bra, men riktiga WS har ju GUI, vet inte hur det är med Hyper-V.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Testa? Ska du bara ha en share finns ju FreeNAS och NAS4Free.

Givetvis ska jag testa, men om man ska dunka up 5st åt ett företag vill man gärna höra lite om erfarenheter innan

Se sista meningen i mitt inlägg.

Permalänk

Ovan nämnda gratisgrejer funkar minst lika bra i företagsmiljö. Jag har kört FreeNAS som datastore till ESXi.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Ovan nämnda gratisgrejer funkar minst lika bra i företagsmiljö. Jag har kört FreeNAS som datastore till ESXi.

Jag vet, kör själv centos på min nas.. Men om ledningen vill ha Windows så tänkte jag att detta kunde vara ett alternativ. Vill helst diskutera erfarenheter att köra såhär, inte freenas. Det kan jag.

Permalänk

Kan inte ledningen punga ut för en licens om de måste ha Windows?
Enligt vad som står hos Microsoft är Hyper-V server just bara hypervisorn och drivers, det är nog en bitch att få igång SMB på det, även om man vill.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Kan inte ledningen punga ut för en licens om de måste ha Windows?
Enligt vad som står hos Microsoft är Hyper-V server just bara hypervisorn och drivers, det är nog en bitch att få igång SMB på det, även om man vill.

Man kan tycka det, men jag köper gärna en extra NAS istället för 5 licenser till varsin. Anledningen att de inte vill ha linux är för att alla admins på företaget endast kan Windows, så de vill helst spela på hemmaplan så att säga.

Jag testade att installera Hyper-V nu och de tillåter en att installera 3 tjänster (roles) gratis: Hyper-V, Remote Desktop Services och File and Storage Services vilket exakt det jag var ute efter. Så jag antar att det fungerar lika bra som vilken Windows server version som helst?

Permalänk

Då bör det ju funka. Hur går det med domän och typ DFS om de nu ska vara med i nåt sånt?
Minns inte om det krävs några fler roller för att det ska lira bra.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Då bör det ju funka. Hur går det med domän och typ DFS om de nu ska vara med i nåt sånt?
Minns inte om det krävs några fler roller för att det ska lira bra.

Domän är inga problem att ansluta en Hyper-V server till, det är våra andra hostar. DFS har jag faktiskt inte kollat upp!

Permalänk

DFS verkar vara en roll till, fast den ska ligga under File and Storage Services om den finns.
Finns den inte och ni inte kör det är det ju lugnt, men då är frågan; varför inte?
Riktigt bekvämt faktiskt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ska du ha den i företagsmiljö så kolla licensvilkoren.
Har en stark misstanke om att du inte får ansluta klienter mot den utan att ha client access licenses för klienterna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Ska du ha den i företagsmiljö så kolla licensvilkoren.
Har en stark misstanke om att du inte får ansluta klienter mot den utan att ha client access licenses för klienterna

Det anade jag också så jag skickade ett maill till microsoft och frågade. Fick svaret att inga roller Hyper-V Server (free) klarar kräver CAL:s. Vilket är mycket bra (Y), man kan alltså använda Hyper-V Server som en enkel nas med SMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det anade jag också så jag skickade ett maill till microsoft och frågade. Fick svaret att inga roller Hyper-V Server (free) klarar kräver CAL:s. Vilket är mycket bra (Y), man kan alltså använda Hyper-V Server som en enkel nas med SMB.

Spännande! Det öppnar ju upp en hel del!

Permalänk
Medlem

Har den någon limit på antal fysiska cpu:er?