Permalänk

Problem med minnen

Hej!

Jag är ny här och även ny till att använda memtest86.
Efter 2-3 veckor med en ny ihopsatt dator så fick jag medelande att min överklockning failade, efter att ha ställt allt till default igen så har jag upplevt 2st BSOD: System_service_exception. Även att mitt ljud börjat krångla och nått spel varit svårt att starta. Så jag startade ett memtest.

Problemet: Memtest86 har nu snurrat i 13 timmar och är på pass 2/4. Ska det ta så här lång tid?
Det har även kommit över 28st fel hittils och de flesta vad jag kan se är i hammer test. (test 13) Betyder detta att RAMen har sagt upp sig?
Kan jag avbryta testet eller är det bara att vänta?

RAMen jag har är https://www.komplett.se/product/838119/datorutrustning/minne/...
moderkort : https://www.komplett.se/product/850565/datorutrustning/moderk...

Skriv gärna ifall ytterligare info behövs, jag är som sagt ny med detta!

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att dina minnen eller moderkort krånglar.
I enstaka fall CPU eller PSU men det är mer ovanligt.

Kör memtest i single-core läge och låt det tugga minst 1 pass. För ta ett bra tag med dina 32GB.

Tips:

Uppdatera BIOS/UEFI till senaste versionen.
Se till så du har rätt inställningar för minnena (hastighet & spänning)
Ibland kan man behöver öka spänningen till minnena minimalt för att fåp en stabil drift. Det hör inte till vanligheten men kan vara värt ett försök att höja ~0,5V för att se om det stabiliserar sig.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Hedersmedlem

Memtest86+ har hittat verkliga fel, så det är fel på ditt minne. Hammer testet simulerar dock ett användningsfall som uppträder väldigt sällan, för att inte säga aldrig, i normal användning. Googla på det om du vill ha mer info.

Jag tror inte att dina problem har med överklockningen att göra. Har du provat att installera om?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Jag har inte provat att installera om än, om det är en formatering du menar med fresh install på windows. Jag antar att man får köra varje minne för sig för att se vilka moduler som det är fel på eller hur ska man göra? Bör väll gå att skicka tillbaka felaktiga stickor?

@Nagrazol: Eftersom ljudet började strula direkt efter att jag fått medelenade om att överklockningen inte funkar så började även jag fundera ifall moderboarden har börjat krångla. Finns det något sätt att se detta på eller hur gör man i ett sådant läge?

Eftersom att min BSOD gav medelandet system_service_exception så tänkte jag kanske att det skulle vara nån drivrutin någonstans som krånglar till det? Kan det vara så?

Edit: PS. Jag har en msinfo logfil där det står lite vad som hände vid krashen. Kan det vara av nytta?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du kan reklamera minnena. Även om Hammer Test inte visar på fel som händer särskilt ofta så är det fortfarande ett fel. Har du köpt ett paket med fyra stickor bör du reklamera alla så att du får fyra nya matchade.

Kan mycket väl vara en drivrutin som spökar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Ok men oavsett om det är en drivrutin som spökar så är felet som visas på RAMen kvar va, drivrutinerna har väll inget med det att göra eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emillundgren:

@giplet: Jag har inte provat att installera om än, om det är en formatering du menar med fresh install på windows. Jag antar att man får köra varje minne för sig för att se vilka moduler som det är fel på eller hur ska man göra? Bör väll gå att skicka tillbaka felaktiga stickor?

@Nagrazol: Eftersom ljudet började strula direkt efter att jag fått medelenade om att överklockningen inte funkar så började även jag fundera ifall moderboarden har börjat krångla. Finns det något sätt att se detta på eller hur gör man i ett sådant läge?

Eftersom att min BSOD gav medelandet system_service_exception så tänkte jag kanske att det skulle vara nån drivrutin någonstans som krånglar till det? Kan det vara så?

Edit: PS. Jag har en msinfo logfil där det står lite vad som hände vid krashen. Kan det vara av nytta?

kör en BIOS/UEFI uppdatering och rensa inställningarna, se om det hjälper på något sätt.
Avinstallera även ljud-drivrutinerna (ta botrt ljudkortet ur enhetshanteraren) och installera dom på nytt.

Som sagt, uppdatera BIOS/UEFI, ställ in allt på nytt (enligt manual för moderkort & minnen) och kör memtest på nytt. Möjligt att BIOS/UEFI orsakar problemen du upplever.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk

@Nagrazol: Tack för tipset! Jag ska testa detta!

Jag avinstallerade Realtek ljuddrivrutinen och efter det började ljudet funka som det skulle igen iallafall. Tappade ju stödet för surround osv i lurarna. Efter det har datorn skött sig bra så frågan är om det var den drivrutinen som krånglade till allt?

mvh