Windows 7 ISO till bootable USB

Permalänk
Medlem

Windows 7 ISO till bootable USB

Hallå.

Jag vill kort och gott installera Windows 7 på en dator med Linux mint som inte har en cd-läsare. När jag startar datorn vill jag kunna klicka på F12 och installera Windows via ett USB-minne.

Det jag letar efter är alltså Linux motsvarighet till Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool.

Detta verkar svårare än jag någonsin kunna föreställa mig. Har försökt allt jag kunnat hitta med Google. Bland annat winusb, gpart, etc etc.

Kör senaste Linux mint x64 om det spelar någon roll.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Använd Rufus

Permalänk
Medlem

Tänk på om du vill installera win 7 med bootloader eller uefi. Google.
USB 3 finns inga drivrutiner installerade på win 7. Använd USB 2.0 så är det inga bekymmer

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta omvägen via en VirtualBox, installera Windows 7 via ISOn på den, sedan installera verktygen.

Som en sista utväg i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

UNetbootin finns för Linux http://unetbootin.github.io/

Ja har bara använt UNetbootin i Windows och då fungerade det bra att skapa ett bootbart USB minne med filerna från en Windows 7 ISO.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag var kanske lite otydlig. Vill alltså ta bort Linux helt och ersätta med w7. USB:n ska bara innehålla Windows installationen, inte hela OS.

Ska testa Rufus när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@kamoz: Både UNetbootin och Yumi skapar ett bootbart USB minne som man använder för att installera Windows 7 på en SSD eller HDD.

Det går även att skapa bootbart USB med Linux installation filer som man sedan kan köra Linux som Live CD direkt från USB minnet men detta använder man inte för Windows.

Edit: Men som jag skrev tidigare så har jag inte använt UNetbootin eller Yumi i Linux för att skapa ett bootbart installations USB minne för Windows 7 så jag kan inte lova dig att det fungerar i Linux Mint.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har testat UNetbootin och YUMI nu.

YUMI vägrar att köra igång formateringen och ger mig felmeddelandet:
win7.iso is not supported. Please e-mail ......@.....com

UNetbootin kör igenom hela sin process men när den är klar och ber att man ska reboota och välja USB så finns USB fortfarande inte med i boot-menyn.

Testade även några småsaker som att ändra mappen "BOOT" till små bokstäver och att sätta boot-flaggan i Gparted.
Filsystemet på USB:n efter jag kört UNetbootin är FAT32 om det spelar någon roll.

Skrivet av ronnylov:

Ska testa och rapportera tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Slå på uhxi och ehci (säkert felstavat) etc under usb i biosen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Slå på uhxi och ehci (säkert felstavat) etc under usb i biosen.

Har väldigt få och ytliga inställningar i mitt BIOS.
Det enda jag kan hitta som är relevant är "boot mode", där man kan välja "UEFI" eller "Legacy support", och "USB boot" som redan är satt på enable.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

dd if="sökväg/till/din/iso" of="sökväg/till/din/usb-sticka"

df visar var din usb är monterad. Annars funkar gparted eller fdisk också för att visa var den är monterad.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

dd if="sökväg/till/din/iso" of="sökväg/till/din/usb-sticka"

df visar var din usb är monterad. Annars funkar gparted eller fdisk också för att visa var den är monterad.

Funkade inte för mig när jag testat tidigare. Brukar funka med Linux-distar men antar windows iso-fil är gjord på något annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkade inte för mig när jag testat tidigare. Brukar funka med Linux-distar men antar windows iso-fil är gjord på något annat vis.

Ok, min funkade. Minns inte om jag hade "bs=4M" med eller inte.
Kanske råkade en partitionssiffra följa med? Det ska ju bara skrivas till enheten och inte till en partition på enheten. Exempelvis sdc och inte till sdc1.
dd bs=4M if=/home/johan/windows.iso of=/dev/sdc

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamoz:

Har väldigt få och ytliga inställningar i mitt BIOS.
Det enda jag kan hitta som är relevant är "boot mode", där man kan välja "UEFI" eller "Legacy support", och "USB boot" som redan är satt på enable.

OK, men hur är USB stickan skapad, med MBR eller UEFI?
Tex om bios är inställt på UHFI så kommer datorn inte vilja att ha att göra med en MBR skapad sticka, du behöver då ställa in Legasy först i bios....

Ska också nämnas att detta UHFI/Legasy även styr secure boot på/av på många datorer (märkesburkar)
SÅ du kan alltså behöva ha denna på legasy i bios och använda en MBR skapad USB sticka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag håller nu på att installera Windows.
Efter att ha satt på legacy support och stängt av safe booting så kunde jag se USB:n i boot-menyn. Testade sedan alla olika program igen och fick det att funka med WinUSB. UNetbootin funkar tydligen inte med Windows 7.

Fick även ladda ner USB 3.0 drivrutiner för att kunna starta setup.

Tack så mycket för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64