Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, sista koll

Hade tänkt uppgradera min burk med att köpa detta nytt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9127900/2016-02-08

Har inget gpu kort just nu, kommer invänta årets modeller, då jag anser att det inte finns något som lockar på marknaden för tillfället.

Kommer återanvända det som jag inte köper nytt.

Nätagget, ssd, hårddisk, samt fläktar.

Har också inskaffat två st samsung ssd 850 Pro, som jag tänkte använda till det nya.

Resten hade jag tänkt sälja som står i sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Hade tänkt uppgradera min burk med att köpa detta nytt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9127900/2016-02-08

Har inget gpu kort just nu, kommer invänta årets modeller, då jag anser att det inte finns något som lockar på marknaden för tillfället.

Kommer återanvända det som jag inte köper nytt.

Nätagget, ssd, hårddisk, samt fläktar.

Har också inskaffat två st samsung ssd 850 Pro, som jag tänkte använda till det nya.

Resten hade jag tänkt sälja som står i sign.

Ser väl bra ut. Har en fråga bara, varför köpa Mitx moderkort och ett Matx chassi?

Permalänk
Medlem

Trött på otympliga chassin, mer sugen på cube nu. Roliga är att detta har fler fläktplatser än mitt nuvarande midtower

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Trött på otympliga chassin, mer sugen på cube nu. Roliga är att detta har fler fläktplatser än mitt nuvarande midtower

Ja men jag personligen hade köpt ett Matx moderkort för dessa har oftast fler funktioner än Mitx som du har valt nu. Eller köpt ett Mitx chassi som är mindre än det du har valt om det är storleken du vill få ner. För nu har du tagit ett Matx chassi och ett Mitx moderkort. Visst det funkar men jag bara undrade varför.

Permalänk
Medlem

Har samma chassi som du valt för min media dator. Bra tips är att det är större än det ser ut på bilderna så tips är ju att kolla måtten och stämma av mot vad du tänkt dig.

Tror inte att det är några problemet med kylaren, men kan även där vara bra att kolla så den får plats på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Ja men jag personligen hade köpt ett Matx moderkort för dessa har oftast fler funktioner än Mitx som du har valt nu. Eller köpt ett Mitx chassi som är mindre än det du har valt om det är storleken du vill få ner. För nu har du tagit ett Matx chassi och ett Mitx moderkort. Visst det funkar men jag bara undrade varför.

Tänkte också på ett matx kort, men hittar inget vettigt för den prisklassen med dom utgångarna och det som ligger i min kundvagn.

Hittar du nåt så länka gärna, kanske missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har samma chassi som du valt för min media dator. Bra tips är att det är större än det ser ut på bilderna så tips är ju att kolla måtten och stämma av mot vad du tänkt dig.

Tror inte att det är några problemet med kylaren, men kan även där vara bra att kolla så den får plats på höjden.

Kollade med inet, de svarade såhär:

Hej Magnus!

Tack för ditt mail.

Noctua NH-U12S kommer att passa med 2 mm i marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Hade tänkt uppgradera min burk med att köpa detta nytt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9127900/2016-02-08

Har inget gpu kort just nu, kommer invänta årets modeller, då jag anser att det inte finns något som lockar på marknaden för tillfället.

Kommer återanvända det som jag inte köper nytt.

Nätagget, ssd, hårddisk, samt fläktar.

Har också inskaffat två st samsung ssd 850 Pro, som jag tänkte använda till det nya.

Resten hade jag tänkt sälja som står i sign.

Behåll din kylare också då den är bättre och får plats på det moderkortet utan att blockera pci-e porten, du kan byta till ett par bättre fläktar på kylaren om du vill.
Byt chassit till ett mITX med moderkortet du valt eller byt moderkortet till mATX med chassit du valt.
Jag rekommenderar Phanteks Evolv mITX, det har stöd för 3 alternativt 4st 2,5" ssder och stora kylare.
En nackdel med kub-chassin är att det kan bli rätt mycket dödutrymme i kammaren med nätagg och lagring gentemot chassit jag tog till detta mITX paket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9128459/2016-02-08

Fläktarna är inte nödvändiga, chassit kommer med en 200mm i fronten men bör kompletteras med en 140mm baktill.
Tänkte 1st hf 140mm baktill i chassi, 2st hp 140mm i fronten istället för 200mm och 2st hp 140mm till din kylare.

EDIT: med ett mAtx moderkort kan du utnyttja ditt ljudkort samtidigt som du använder ett grafikkort
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9128543/2016-02-08

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Det där chassit ska jag ta och kika närmare på, återkommer snart igen.

Men det får bli Mitx, det sistnämnda blir för stort, vill helst inte ha något chassit som är högre än 40 cm på höjden.

En av anledningarna till varför jag är trött på mitt gamla, tar för stor plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Kollade med inet, de svarade såhär:

Hej Magnus!

Tack för ditt mail.

Noctua NH-U12S kommer att passa med 2 mm i marginal.

All marginal man behöver ^_^

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Asus Z170i Pro och Enthoo Evolv ITX, riktigt trevliga båda två!

Ända "jobbiga" med Asus brädan är en röd LED som lyser hela tiden så länge man har nätagget på. Inte något lite eltejp inte fixar dock.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Kan varmt rekommendera Asus Z170i Pro och Enthoo Evolv ITX, riktigt trevliga båda två!

Ända "jobbiga" med Asus brädan är en röd LED som lyser hela tiden så länge man har nätagget på. Inte något lite eltejp inte fixar dock.

Fast fönstret är ju såpass tonat på phanteks chassit? Tror du verkligen det stör?

Permalänk
Medlem

@mapo: Nä inte riktigt, därför jag satt " runt jobbigt. Har man andra ljus i datorn så märker man det dock.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

@mapo: chassit finns även utan fönster, dock något lång preliminär leveranstid hos inet http://www.inet.se/produkt/6911918/phanteks-evolv-mitx-svart#...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@mapo: då du ska köpa en 6700k så bör du köpa ett moderkort med z170 chip

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Okej tack!! Då beställer jag allt ikväll, har beställt chassit och ram minnen på webhallen, då det var slut i lager på inet

Permalänk
Medlem

Är det bara en fläkt som följer med chassit?

Har två st 120 mm hemma också liggandes. Ska man beställa två till för att fylla hela luftflödet, eller räcker det med 3 st? Plus att man har cpu kylaren också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Är det bara en fläkt som följer med chassit?

Har två st 120 mm hemma också liggandes. Ska man beställa två till för att fylla hela luftflödet, eller räcker det med 3 st? Plus att man har cpu kylaren också

Chassit har bara en 200mm fläkt i fronten, du kan montera en av dina 120mm fläktar bak i chassit och en i taket samt köra med din nuvarande processorkylare och dess fläktar

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Chassit har bara en 200mm fläkt i fronten, du kan montera en av dina 120mm fläktar bak i chassit och en i taket samt köra med din nuvarande processorkylare och dess fläktar

Perfekt, är det stor skillnad på 120mm mot 140mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Perfekt, är det stor skillnad på 120mm mot 140mm?

det beror på vad det är för modell på fläktarna, 140mm fläktar av bra modell är generellt tystare än likvärdiga 120mm med samma flöde och tryck då de snurrar långsammare.

En bra 120mm fläkt är bättre än en dålig 140mm fläkt, om dina 120mm fläktar är av en bra modell så skulle jag rekommendera att testa dem först innan du köper några andra fläktar

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk