Permalänk

Patchbox / Patchpanel, cat5e vs cat6

Kör nu det mesta i huset trådlöst, men vill gå över mer på trådat.
För att kunna vara lite flexibel, och även göra vettiga installationer så ser jag framför mig att jag använder solid kabel mellan fasta uttag och en patchbox/patchpanel i teknikskåpet.

När jag tittar på patchboxar, så ser jag dock exempelvis på Kjell&Co att de har olika varianter för cat5e-kabekl och cat6-kabel.
Hur mycket skiljer de två kabelvarianterna åt vad gäller inkoppling på plint?

Jag tänker mig nämligen av praktiska skäl köra med cat5e-kabel för första uttaget jag kommer göra.
Resten är i nuläget oklart.
Eller måste jag på grund av val av patchbox hålla mig till en variant?

/GC

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt föreslå en patchpanel med Keystone-uttag, så kan du själv välja CAT-standard från fall till fall. Men de verkar vara sällsynta nu för tiden.

Hur som, det bör gå att använda CAT5e i en CAT6-panel. Det som skiljer dem åt när det gäller UTP är att CAT6 har grövre kabel. men i en slitsplint så spelar det mindre roll.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

@Otur:
Sv
Jag kör med Kjells cat6 patchpanel, och har även plintat i cat5e kabel utan problem!

Permalänk
Skrivet av Gaist:

@Otur:
Sv
Jag kör med Kjells cat6 patchpanel, och har även plintat i cat5e kabel utan problem!

Ok, låter ju bra. Tänkte mig nog att det borde fungera.

/GC

Permalänk
Medlem

Cat6 och Cat5e passar hur som helst mellan varandra.
Men om du ändå gör jobbet så hade jag tagit Cat6.

Permalänk

Kör på CAT6, väldigt liten pris skilland.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Cat6 och Cat5e passar hur som helst mellan varandra.
Men om du ändå gör jobbet så hade jag tagit Cat6.

Skrivet av Rugbyspelaren:

Kör på CAT6, väldigt liten pris skilland.

Ja, prismässigt hade jag lika gärna kunnat välja cat6.
Nu gällde dock frågan huruvida det gick att blanda kabelsorter så att jag kan ansluta både cat6 och cat5e till en patchbox som enligt beskrivningen är till cat6.
Anledningen är helt enkelt att kabeldragningen till första stället jag kommer ansluta är lite bökigt, och då cat5e är smidigare vill jag nog använda det där.
När det gäller kommande anslutningar vet jag inte riktigt än hur jag kommer dra kabeln, och kommer kanske vilja använda cat6.

/GC

Permalänk
Medlem

Spelar som sagt ingen roll. En CAT 5e kabel går i ett CAT 6 panelurtag.
Vill du kan du ju allti köra en Keystone panel och blanda urtag hur du vill. Finns hos Kjell

EDIT: Kan ju dock fråga sig varför ett CAT6 kostar 34,90:- medans ett 5e kostar 19,90:- (?)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Får erkänna att jag inte är helt påläst på ämnet.
Vad innebär keystone-panel?
Är det bara en annan typ av infästning av kabeln, eller är det att man köper varje uttag separat och monterar i en panel?

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Får erkänna att jag inte är helt påläst på ämnet.
Vad innebär keystone-panel?
Är det bara en annan typ av infästning av kabeln, eller är det att man köper varje uttag separat och monterar i en panel?

/GC

Nån tjomme kom på ett fiffigt sätt att skapa en modulär panel där man kunde sätta dit vilka anslutningar som helst, i det här fallet en CAT5e alt 6 och tog patent på skiten.

Höftat till det lite men jag tror du förstår poängen.

Wiki

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Inkoppling av nätverksuttag och patchpanel

Hej, har flyttat in i hus med fiber men inga nätverksuttag och ingen patchpanel. Har införskaffat både och men får det inte att funka. Någon dom kan hjälpa till med lite tips. Har kronverktyg och följt inkoppling enligt schema B. Skalade ca 5 cm på installationskabeln och sedan nupit fast sladdarna. Vet inte om jag har för mycket sladd över och att man ska klippa mer?

Har tagit bilder men vet inte hur man lägger in det så ni ser mina inkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimit:

Hej, har flyttat in i hus med fiber men inga nätverksuttag och ingen patchpanel. Har införskaffat både och men får det inte att funka. Någon dom kan hjälpa till med lite tips. Har kronverktyg och följt inkoppling enligt schema B. Skalade ca 5 cm på installationskabeln och sedan nupit fast sladdarna. Vet inte om jag har för mycket sladd över och att man ska klippa mer?

Har tagit bilder men vet inte hur man lägger in det så ni ser mina inkopplingar.

Det ska vara så lite "fria trådar" som möjligt. Alltså manteln på kabeln ska vara med så nära kopplingspunkten som möjligt.
Kopplar du enligt B-standard blå till blå och så vidare i båda ändar så ska det fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crimit:

Har tagit bilder men vet inte hur man lägger in det så ni ser mina inkopplingar.

Du laddar upp bilden på en bildsite och länkar in dess adress.
Tex på www.ladda-upp.se och sedan använder du "länka bild knappen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Ska lägger in bilder inom kort.
@mrqaffe:

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Då gör jag om det och flyttar fram den manglade kabeln så att det är så lite fria trådar så möjligt.
@kallabaz:

Permalänk
Medlem

Hej, så här har jag kopplat in det.
På routern så lyser uttaget (skickar signal) det när jag kopplar in kablarna till min apple tv.
Men den fungerar inte via ethernet.

Nätverksuttag: Cat6
http://www.ladda-upp.se/bilder/kwmhlmhungfbsx/

Patchboxen: Cat6
http://www.ladda-upp.se/bilder/nhfmvposenkjdi/

Fick tipset om att man ska ha så lite lösa trådar så möjligt.
Ska testa det när jag kommer hem.

Är det något annat jag ska tänka på?

@mrqaffe:

@kallabaz:

Tack för hjälpen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crimit:

Hej, så här har jag kopplat in det.
På routern så lyser uttaget (skickar signal) det när jag kopplar in kablarna till min apple tv.
Men den fungerar inte via ethernet.

Nätverksuttag: Cat6
http://www.ladda-upp.se/bilder/kwmhlmhungfbsx/

Patchboxen: Cat6
http://www.ladda-upp.se/bilder/nhfmvposenkjdi/

Fick tipset om att man ska ha så lite lösa trådar så möjligt.
Ska testa det när jag kommer hem.

Är det något annat jag ska tänka på?

@mrqaffe:

@kallabaz:

Tack för hjälpen.

Det var lite svårt att säga nått utifrån bilderna, kablarna är tvinnade men du har också några rätt skarpa böjar, det ser inte perfekt ut men det är inte heller nått uppenbart katastrofalt fel som direkt syns. Har du mätt nått på kopplingarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska iväg på lunchen och köpa mätverktyg.
Då kan jag mäta det och och göra kopplingarna snyggare när jag kommer hem.

Min koppling ser ut enligt nedan:

Fiber - Omvandlare - Nätverkskabel -Telia Router - Patchbox - Kabel till respektive rum - Nätverksuttag i rum - ATV.

@mrqaffe:

Permalänk
Medlem

Det där ska inte vara några problem. Du borde ju få länk i alla fall.
Det enklaste är att testa med en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Eller så kan du klippa av en nätverkskabel.

Ena delen skalar du upp och tvinnar ihop blå och blåvit, orange och orangevit osv. parvis. och sätter i uttaget i t ex patchpanelen.
Andra delen skalar du upp trådarna och sätter i motsvarande uttag. Sedan använder du summerläget på din multimeter och går igenom par för par och ser om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack. Skall testas när jag kommer hem.
@kallabaz:

Permalänk
Medlem

Nu funkar det. Tack för hjälpen!
@kallabaz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimit:

Nu funkar det. Tack för hjälpen!
@kallabaz:

Vad var problemet då?
Kan vara bra för andra som letar i forumet.