Fick återköp utan betalning?

Permalänk
Medlem

Fick återköp utan betalning?

Jag köpte ett par skor på nätet (Klarna Faktura). Jag har alltså inte betalat för skorna. Detta betalar man inom 14 dagar eller liknande. Men jag bestämde mig för att lämna tillbaks skorna. Jag bad de skulle makulera fakturan. Men idag när jag skulle logga in på banken så har jag fått pengarna insatt på kontot. (priset på dessa skor).

Vad är det som händer? Varför gjorde de så? Jag har ju inte betalat.

Permalänk
Medlem

I och med att du handlade på faktura borde dom inte ha dina kontouppgifter (som behövs för att ge tillbaka pengarna). Något annat kanske?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Du har inte betalat för skorna, nej.
Men skoaffären har redan fått betalt för skorna från Klarna, och det är sen Klarna som kommer skicka en räkning hem till dig.

När du nu har lämnat tillbaka skorna så är det tydligen enklare för skoaffären att skicka tillbaka pengarna direkt till dig så att du kan använda dessa pengar att betala Klarnas kommande faktura, än att skicka dessa pengar direkt till Klarna.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte - hur kan de ge dig pengarna om du inte angivit bankkonto?

Permalänk

Dåligt upplägg av skobutiken (eller bara nån som gjort fel på företaget) - vanligtvis på klarna så sköter affären återbetalningen via klarna, inte själv.

Permalänk
Klarna

@Superlight: Hej!

När du gör ett köp via oss och väljer att returnera varorna så stryker butiken vanligtvis fakturan när de får tillbaka dina produkter. Om något annat gäller ska självklart butiken berätta det.

Jag rekommenderar dig att du hör av dig till butiken för att höra varför du har fått pengarna insatta på kontot. Jag förlänger gärna betaltiden på din faktura i väntan på att du fått ett svar. Mejla mig gärna på hello@klarna.se så hjälper jag dig med det.

Ha en fin dag!

Mvh, Elin

Permalänk
Medlem

@Klarna:

Hej Klarna! Butiken ville att jag betalar fakturan ändå. Det var därför jag fick pengarna insatta på mitt konto. Har nu betalat det.

Dålig lösning. Fick också betala frakt och dylikt.

Permalänk
Klarna

@Superlight: Hej!

Jag förstår, det är butiken som avgör hur det går till vid returer och det är även de som hanterar fraktavgifter. Jag kommer däremot ta vidare dina synpunkter på det.

Har du någon annan fundering kan du alltid mejla mig på mejladressen jag skrev här ovan.

Ha en trevlig dag!

Mvh, Elin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

@Klarna:

Hej Klarna! Butiken ville att jag betalar fakturan ändå. Det var därför jag fick pengarna insatta på mitt konto. Har nu betalat det.

Dålig lösning. Fick också betala frakt och dylikt.

Fick du betala frakten för skorna från säljaren till dig eller endast returfrakten? Vid utnyttjande av ångerrätten är du endast skyldig att stå för returfrakten, inte frakten från säljaren till dig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD