Gtx Titan X Hög idle temp.

Permalänk

Gtx Titan X Hög idle temp.

Tjenare har en relativt ny dator cirka 1 månad gammal.

Men har problem med mitt Titan X, som ligger på 60-62 celsius på idle.

Vad kan vara felet ? Har 2st Corsair AF120 Performance fläktar i fronten som ska mata med kall luft.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vad kör du i för chassi. Och vart sitter grafikkortet. Vilket moderkort har du.
Lite lättare att hjälpa till när man vet mer.

Permalänk

Chassi: NZXT S340 Midi Tower
Moderkort: ASUS X99-A, Socket 2011-3

Grafikkortet sitter i första pciex slotet.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vad ligger din idle gb på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@iben301: Vad står gb för ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handiiman:

@iben301: Vad står gb för ?

vet ej men skulle tippa att han menade clock hastigheten när den är på 61grader

men jag skulle tro att detta är helt normalt, då fläkten går igång vid typ 60-65 grader på 900 serien?

om inte din fläkt nu är på högt varvtal och 61grader det är ju klart en annan femma

edit:

googlar man snabbt så har det med att göra om man kör flera skärmar så kör gpu högre clock än vad det egentligen kanske behövs?
därav högre idle tempen, men som sagt fläkten går inte igång förans vid typ 60 65 grader endå så

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Upplever ett liknande problem. Skaffade ett 970 för en månad sen och den ligger också på 60 grader. Går knappt upp något i grader när jag spelar och fps'n i spelen är skit. Dessutom ligger min clock på 950ish mhz HELA TIDEN, vet inte om det är normalt.

Visa signatur

Datorchassi: Phanteks Enthoo Pro M - Moderkort: Asus Z370-F - Processor: Intel 8700k - Processorkylare: Noctua NH-D15 - Grafikkort: GeForce GTX 970 EVGA - RAM: 16GB - Hårddisk: Samsung 960 EVO 500GB M.2 - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB - 1TB Mekanisk Hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handiiman:

@iben301: Vad står gb för ?

Menar idle på ram minerna när du är i idle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du 144hz display? Isåfall kan det vara problemet. Om du googlar de kommer Du hitta många med samma problem. Kortet klockar inte ner i idle och ligger därför på 60*C. Kan också vara nör du har flera displayer som nämns ovan.
Nvidia påstår Sig ha löst detta i någon av de senaste drivrutinerna, swec hade även en nyhet om de men detta hjälpte inte mig och många andra om man läste kommentarerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Har du 144hz display? Isåfall kan det vara problemet. Om du googlar de kommer Du hitta många med samma problem. Kortet klockar inte ner i idle och ligger därför på 60*C. Kan också vara nör du har flera displayer som nämns ovan.
Nvidia påstår Sig ha löst detta i någon av de senaste drivrutinerna, swec hade även en nyhet om de men detta hjälpte inte mig och många andra om man läste kommentarerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt och frugans Titan X klockar ner sig till ~100MHz i idle med dom nya drivrutinerna. Jag har en 165hz skärm och frugan har en 165hz och 2st 144hz, samtliga skärmar har 1440P och körs med DP.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

@iben301: Ram usage ligger på runt 3000 på idle.

Permalänk

Och ja, jag har en asus 144hz 1440p skärm.

Permalänk

Kan det vara skadligt att ha så hög temp på idle för kortet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handiiman:

Kan det vara skadligt att ha så hög temp på idle för kortet ?

Nej, är det bara 60-62c är det inget att grunna på. många grafikort är också designade så att idletemp håller ungefär den tempen med semipassiva fläktar osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla så du har senaste drivrutiner

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av hurrai:

men jag skulle tro att detta är helt normalt, då fläkten går igång vid typ 60-65 grader på 900 serien?

om inte din fläkt nu är på högt varvtal och 61grader det är ju klart en annan femma

edit:

googlar man snabbt så har det med att göra om man kör flera skärmar så kör gpu högre clock än vad det egentligen kanske behövs?
därav högre idle tempen, men som sagt fläkten går inte igång förans vid typ 60 65 grader endå så

Nej, De semipassiva fläktarna som stannar vi lägre belastning återfinns endast på eftermarknadskylare som MSI Gaming och Asus strix. Titan X kom mig veterligen endast med standardkylaren, den är inte semipassiv.

60-65 grader med den kylaren tyder på något fel iaf. Väsnas kortet mycket för dig, TS?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej, De semipassiva fläktarna som stannar vi lägre belastning återfinns endast på eftermarknadskylare som MSI Gaming och Asus strix. Titan X kom mig veterligen endast med standardkylaren, den är inte semipassiv.

60-65 grader med den kylaren tyder på något fel iaf. Väsnas kortet mycket för dig, TS?

OK om den inte är semipassiv är det lite mycket, men det räcker med att ställa ner skärmen till 120Hz och sjunker tempen då ganska mycket är det antagligen bara den vanliga buggen att kortet inte går ner i hastighet med 144Hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Handiiman:

Det är inget fel, helt normalt i stängda chassi.. Stäng av hårdvara rendering i din webbläsare så sjunker den säkert 10c direkt.
Men som sagt, tempen är inga problem

Titan x korten är ju inte direkt kända för att ha en bra kylare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@Xyborg: Nej kortet är tyst. Och presterar som det skall i 3dmark osv.

Har ett titan x till på ingång, skall se om det är någon skillnad i temp på den.

Permalänk

@ggustavsson: Kör den i 120hz nu men ingen skillnad :/

Permalänk

låter helt normalt

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Verkar inte som det, avinstallera alla drivrutiner och nu blev det bättre utan den senaste uppdateringen.

Sitter nu på 33-34 idle.

Märkligt.

Permalänk

Fan nu ligger den på 62 i idle igen