Nya hörlurar, DAC/Ljudkort eller Förstärkare?

Permalänk

Nya hörlurar, DAC/Ljudkort eller Förstärkare?

Tjena!

Jag har tänkt införskaffa mig ett par nya hörlurar (QPAD QH-90 eller QPAD QH-1339). Jag har dock blivit tipsad om att ha någon form av förstärkare/ljudkort till hörlurarna.

Jag har en gammal "NAD 3020i" förstärkare som jag använder till högtalarna, räcker den till att försörja lurarna eller behöver jag köpa en form av DAC eller ljudkort till datorn för att få bästa ljudet av lurarna?

Tack//

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumspwns:

Tjena!

Jag har tänkt införskaffa mig ett par nya hörlurar (QPAD QH-90 eller QPAD QH-1339). Jag har dock blivit tipsad om att ha någon form av förstärkare/ljudkort till hörlurarna.

Jag har en gammal "NAD 3020i" förstärkare som jag använder till högtalarna, räcker den till att försörja lurarna eller behöver jag köpa en form av DAC eller ljudkort till datorn för att få bästa ljudet av lurarna?

Tack//

Förstärkare behöver du nog inte fundera på då båda är lättdrivna. Om du funderar på något skulle det ju vara en extern DAC kanske - men du torde få bra uppsving på ljudet oavsett, särskilt med QH-1339.

Permalänk

@Foolwolf: Så du menar att det räcker att köra lurarna direkt i datorn eller via min förstärkare? (blir nog QPAD QH-1339)

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumspwns:

@Foolwolf: Så du menar att det räcker att köra lurarna direkt i datorn eller via min förstärkare? (blir nog QPAD QH-1339)

Om du inte själv vet att du behöver en eller varför du behöver en DAC eller stärkare behöver du antagligen ingen.
Har du ens en bra anledning till att punga ut över 2k för ett par lurar (med intregerad mic... wut?)?

Om du verkligen vill ha bra ljud bör du nog kolla till andra tillverkare än Qpad.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

@Läkarn: Jag är ej jätteinsatt i ljudvärlden, därför frågade jag.. Jag vill självklart få ut maximalt ljud ur lurarna och har hört att någon form av förstärkare (DAC,Ljudkort...) gör en märkbar skillnad. Du tror då alltså inte att jag kommer märka skillnad? är det vad du menar?

Jag behöver mic eftersom att jag ofta snackar med andra i skype/ts, då är det enligt mig lättare med ett headset som har integrerad mic. Att jag väljer att punga ut 2k+ för headset är ju för att det är nåt jag använder varje dag.

Har du något annat förslag på lurar med mic som är av samma komfort, ljudkvalité och byggkvalité så kom gärna med förslag.

P.S
Du kanske inte visste att QPAD QH-1339 är gjord i samarbete med Beyerdynamic? QPAD QH-1339 är Beyerdynamic MMX 300 med ett annat märke.

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumspwns:

@Foolwolf: Så du menar att det räcker att köra lurarna direkt i datorn eller via min förstärkare? (blir nog QPAD QH-1339)

Japp, precis så menar jag. Jag menar också att du kan om du vill testa med förstärkare/DAC etc - men med dessa hörlurar är det inget krav.
Om du tycker att ljudet får sig en bra skjuts så kan det vara tanke på att kanske titta på något mer för att få ut mer av detta - men i dagsläget torde du inte behöva mer än hörlurar - de gör stor skillnad i sig

Permalänk
Skrivet av Drumspwns:

@Läkarn: Jag är ej jätteinsatt i ljudvärlden, därför frågade jag.. Jag vill självklart få ut maximalt ljud ur lurarna och har hört att någon form av förstärkare (DAC,Ljudkort...) gör en märkbar skillnad. Du tror då alltså inte att jag kommer märka skillnad? är det vad du menar?

Jag behöver mic eftersom att jag ofta snackar med andra i skype/ts, då är det enligt mig lättare med ett headset som har integrerad mic. Att jag väljer att punga ut 2k+ för headset är ju för att det är nåt jag använder varje dag.

Har du något annat förslag på lurar med mic som är av samma komfort, ljudkvalité och byggkvalité så kom gärna med förslag.

P.S
Du kanske inte visste att QPAD QH-1339 är gjord i samarbete med Beyerdynamic? QPAD QH-1339 är Beyerdynamic MMX 300 med ett annat märke.

När det kommer till förstärkare och DAC så är jag inte rätt person att prata med, när det kommer till hörlurarna så skulle jag rekommendera Antlion MOD MIC samt ett par hörlurar, kör själv med ett par audio technica ATH-M50. Funkar hur bra som helst, micen kan man ta loss ifall man ska ta med sig hörlurarna, går också att flippa upp micen så den inte sitter i ansiktet.

Kan också tillägga att ljudet i micen är sjukt bra! ljudkort kan också vara att rekommendera, blir dock lite dyrare då men är lätt värt i slutänden

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com