Permalänk
Medlem

Säkring går

Hallå.

Byggde ny dator för ett par veckor sen och har märkt att säkringen går ibland när jag trycker igång strömmen på dosan.
Det är alltså INTE när jag startar datorn det sker, utan när jag sätter igång strömknappen på dosan.

Vet inte om det har med saken att göra, men efter att jag byggde nya datorn så har jag ganska mycket saker inkopplade på samma uttag: Dator, 2xskärmar, Reciever, Subwoofer och Router + en lampa.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vilken "dosa"? Låter inte som du har för mycket elektronik inkopplat om det är allt för en säkring i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Friterad:

Ja det var lite luddigt kanske, men med "Dosa" menar jag

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Har du provat med ett annat grenuttag? Om inte det hjälper så prova att ha enbart datorn inkopplad och slå på, och fortsätt sedan koppla in grejerna tills du hittar vad det är som gör att säkringen går.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Vad är det för säkring? Är det en "vanlig 10 A automatsäkring" eller kan det vara så att det är en jordfelsbrytare som slår ifrån?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

prova koppla grenuttaget i en annan eluttag i rummet (om du har det) och se så att det inte belastar den du använder just nu.

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem

@cyzed:

Jadu, nu blev det frågor över min förmåga.

Men såhär ser det ut vid säkringarna:

Och någon av dom, minns inte vilken, får jag då dra upp igen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Antingen för mycket prylar på samma säkring eller så är det jordfel på någon av prylarna som är kopplade till den grenkontakten. Kan vara en kombo av de bägge också.
Ta bort allt och koppla sen in de en och en så ser du ungefär vad som får säkringen att lösa ut.

Permalänk
Medlem

@swink:

Saken är ju den att det inte alltid händer. Det händer kanske var femte start. Har provat dra ut sladden från nätagget 4-5ggr och så har det inte hänt hitills. Men som sagt det händer bara ibland...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Mieriola:

Saken är ju den att det inte alltid händer. Det händer kanske var femte start..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Antingen för mycket prylar på samma säkring eller så är det jordfel på någon av prylarna som är kopplade till den grenkontakten. Kan vara en kombo av de bägge också.
Ta bort allt och koppla sen in de en och en så ser du ungefär vad som får säkringen att lösa ut.

Kan vara internt fel på något utav elektroniken, vem vet, bara att testa sig fram som du beskrev.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerban:

@swink:

Saken är ju den att det inte alltid händer. Det händer kanske var femte start. Har provat dra ut sladden från nätagget 4-5ggr och så har det inte hänt hitills. Men som sagt det händer bara ibland...

Det låter som det blir för hög startström snarare än att något egentligen är trasigt, många apparater drar oerhört mycket ström just när de spänningssätts och när du då styr flera samtidigt via grendosan så blir det en tillfällig strömrusning som får säkringen att lösa ut.
Du får koppla isär apparaterna eller om du vill ha en grendosa för allt så kan du prova med en master/slave dosa eller en med tidsförskjuten sekventiell inkoppling av lasterna så att allt inte spänningssätts exakt samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När automatsäkringarna har löst ur några gånger så blir de också klenare och ska bytas ut.

Men jag skulle nog testa med ett annat grenuttag först.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det blir för hög startström snarare än att något egentligen är trasigt, många apparater drar oerhört mycket ström just när de spänningssätts och när du då styr flera samtidigt via grendosan så blir det en tillfällig strömrusning som får säkringen att lösa ut.
Du får koppla isär apparaterna eller om du vill ha en grendosa för allt så kan du prova med en master/slave dosa eller en med tidsförskjuten sekventiell inkoppling av lasterna så att allt inte spänningssätts exakt samtidigt.

Låter otroligt att de skulle dra över 2,3 kW. Nu ser jag inte vilken tröghet säkringarna har. Men de borde palla med att spänningssätta apparaterna utan att lösa ut. Men vi vet ju inte allt annat som kan vara kopplat på samma säkring. Det kan också vara som @NidoKing säger att säkringen är sliten och skulle behöva bytas. Kan även vara en kombination av hög last och sliten säkring, svårt att säga när man inte vet hur det är kopplat.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Som annan skrev, för hög startström, dvs snabbaste å enklaste fixen, sätt datorn på separat dosa.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyzed:

Låter otroligt att de skulle dra över 2,3 kW. Nu ser jag inte vilken tröghet säkringarna har. Men de borde palla med att spänningssätta apparaterna utan att lösa ut. Men vi vet ju inte allt annat som kan vara kopplat på samma säkring. Det kan också vara som @NidoKing säger att säkringen är sliten och skulle behöva bytas. Kan även vara en kombination av hög last och sliten säkring, svårt att säga när man inte vet hur det är kopplat.

Det är enorm skillnad på strömmen vid spänningssättning och när apparaten är igång och att en motor drar 6-8 ggr det nominella vid start (ca 5 sekunder) är inte omöjligt, datornätdelar har ofta kondensatorer och drosslar som ska igång, de saknar motemk och laddning när de varit avstängda och man sätter ofta in strömbegränsning i nätdelen för att inte överbelasta säkringarna just vid starten, man kan nästan se på det som att nätdelen är en ren kortslutning när den ansluts och att det krävs minst en spänningscykel innan strömmen blir normal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Jerban: Det händer inte alltid just av den anledningen till att du ligger på gränsen. Ibland drar datorn mer och du hamnar över, och ibland mindre och då bryter inte säkringen.

Permalänk
Medlem

Startar all utrustning när du klickar på strömbrytaren på grendosan? Eller klickar du först på den och sedan varje datorn/skärm m.m. för sig?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det förmodligen är din dosa som är knas, om du uteslutit att det inte är för mycket saker kopplade på fasen i fråga. Dock bör detta vara helt uteslutet i så fall då det är rätt vanligt att det kopplas på en massa elektronik som (ibland utan att man förstår det) går på samma säkring och blir för mycket. Dosan ser iaf ut som en sådan där från IKEA och jag har varit med om att det samlats damm och skit i dem som fått knappen att glappa, knastra och allt möjligt. Så Testa en annan grendosa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Låter otroligt att de skulle dra över 2,3 kW. Nu ser jag inte vilken tröghet säkringarna har. Men de borde palla med att spänningssätta apparaterna utan att lösa ut. Men vi vet ju inte allt annat som kan vara kopplat på samma säkring. Det kan också vara som @NidoKing säger att säkringen är sliten och skulle behöva bytas. Kan även vara en kombination av hög last och sliten säkring, svårt att säga när man inte vet hur det är kopplat.

Tittar man bara på nätagget (som TS har i sin sign) så kan ett liknande från EVGA, lätt dra 50A+ i inrush current:
http://www.tomshardware.co.uk/evga-gq-series-750w-psu,review-...
Dvs typ 12kW+...
Därför har man dock tröga säkringar, men det är en hel del effekt...

Även deras G2 550W har 40A+ iaf... så nånstans mellan dessa bör hans ligga på.
http://www.tomshardware.com/reviews/evga-supernova-550-g2-pow...

Lägg på skärmar och lite annat med sina nätaggregat de med, och allt startar samtidigt, så får man precis detta problem.

@Jerban anledningen till varför det sker "ibland" kan beror på var i sinus kurvan spänningen är när du "slår till" som kan ibland blir för mycket. Du får sluta starta allt på en gång, och fördela ut lasten så du startar lite för lite, eller sluta stänga av allt.

Permalänk
Medlem

kanske fel på skarvsladds knappen? trögheten vet jag inte vad automatsäkringar har men mina gamla "proppar" pallar väldigt mkt över belastning en kort stund, är det dubbla lasten i 10 sekunder eller liknande?
pröva att koppla in lite saker på en annan säkring och se om det blir skillnad?
jag kör värmepump och 2 datorer 2 skärmar och ibland torktummlare eller tvättmaskin och massor av lampor samt utebelysning på en 10A säkring, har bara pangat den 1 gång när jag utöver allt det även kopplade in en värmefläkt på 1kw.
nu har värmepumpen fått en helt egen säkring så nu slipper jag oroa mig för den och ska även ge torktumlare och tvättmaskin en egen säkring.
lite snebelastning i källaren när jag flyttade in, fanns en till 10A säkring som drev 4 lampor...japp 4 lampor så den ska få ha lite mer på sig. den andra drog allt det jag skrev över.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Är brytaren dålig så kanske den skapar kontakt mellan nollan och fasen. Det skapar kortslutning och säkringen går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Byggde ny dator för ett par veckor sen och har märkt att säkringen går ibland när jag trycker igång strömmen på dosan.
Det är alltså INTE när jag startar datorn det sker, utan när jag sätter igång strömknappen på dosan.

Vet inte om det har med saken att göra, men efter att jag byggde nya datorn så har jag ganska mycket saker inkopplade på samma uttag: Dator, 2xskärmar, Reciever, Subwoofer och Router + en lampa.

Kontrollera dina kablar som sitter i grenuttaget så att dom inte har någon skada/defekta, om det inte finns något fel på dessa så skulle rekommendera dig att att byta ut grenuttaget då det kan vara defekt.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många mindre vettiga svar, saken är den att inrusningsströmmen på ett nätagg är betydligt högre än vid drift sen finns det olika typer av dvärgbrytare (automatsäkring) i folkmun lika som att en diazed säkring kan ha en "snigel" på sig som betyder att den är trög tippar på att TS har en JFB med före säkringen och som vissa skulle vilja tro att det är den det beror på stämmer inte, hade det vart jordfel så hade jfbn brytit innom 0.4s om jag nu minns exakt tid på enfas. Har du en tångamperemeter eller en "wattmeter" kolla vad utrustningen drar det ligger helt enkelt för mycket belastning på samma grupp.

Vill du så kan du köra sekventiell start, med några aparater i taget även om datorn/skärmen/skrivaren är avslagen så lär ju nätagget dra igång därav strömrusningen som överstiger toleransvärdet på överbelastning på dvärgbrytaren.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det blir för hög startström snarare än att något egentligen är trasigt, många apparater drar oerhört mycket ström just när de spänningssätts och när du då styr flera samtidigt via grendosan så blir det en tillfällig strömrusning som får säkringen att lösa ut.
Du får koppla isär apparaterna eller om du vill ha en grendosa för allt så kan du prova med en master/slave dosa eller en med tidsförskjuten sekventiell inkoppling av lasterna så att allt inte spänningssätts exakt samtidigt.

Skrivet av Bloopy:

Som annan skrev, för hög startström, dvs snabbaste å enklaste fixen, sätt datorn på separat dosa.

Skrivet av mrqaffe:

Det är enorm skillnad på strömmen vid spänningssättning och när apparaten är igång och att en motor drar 6-8 ggr det nominella vid start (ca 5 sekunder) är inte omöjligt, datornätdelar har ofta kondensatorer och drosslar som ska igång, de saknar motemk och laddning när de varit avstängda och man sätter ofta in strömbegränsning i nätdelen för att inte överbelasta säkringarna just vid starten, man kan nästan se på det som att nätdelen är en ren kortslutning när den ansluts och att det krävs minst en spänningscykel innan strömmen blir normal.

Skrivet av Paddanx:

Tittar man bara på nätagget (som TS har i sin sign) så kan ett liknande från EVGA, lätt dra 50A+ i inrush current:
http://www.tomshardware.co.uk/evga-gq-series-750w-psu,review-...
Dvs typ 12kW+...
Därför har man dock tröga säkringar, men det är en hel del effekt...

Även deras G2 550W har 40A+ iaf... så nånstans mellan dessa bör hans ligga på.
http://www.tomshardware.com/reviews/evga-supernova-550-g2-pow...

Lägg på skärmar och lite annat med sina nätaggregat de med, och allt startar samtidigt, så får man precis detta problem.

@Jerban anledningen till varför det sker "ibland" kan beror på var i sinus kurvan spänningen är när du "slår till" som kan ibland blir för mycket. Du får sluta starta allt på en gång, och fördela ut lasten så du startar lite för lite, eller sluta stänga av allt.

Skrivet av Hagis2k:

Verkar vara många mindre vettiga svar, saken är den att inrusningsströmmen på ett nätagg är betydligt högre än vid drift sen finns det olika typer av dvärgbrytare (automatsäkring) i folkmun lika som att en diazed säkring kan ha en "snigel" på sig som betyder att den är trög tippar på att TS har en JFB med före säkringen och som vissa skulle vilja tro att det är den det beror på stämmer inte, hade det vart jordfel så hade jfbn brytit innom 0.4s om jag nu minns exakt tid på enfas. Har du en tångamperemeter eller en "wattmeter" kolla vad utrustningen drar det ligger helt enkelt för mycket belastning på samma grupp.

Vill du så kan du köra sekventiell start, med några aparater i taget även om datorn/skärmen/skrivaren är avslagen så lär ju nätagget dra igång därav strömrusningen som överstiger toleransvärdet på överbelastning på dvärgbrytaren.

Låter ju som att det är det som är "problemet" då! För nu har jag provat att koppla ur strömmen till datorn helt innan jag drar igång strömbrytaren och då har det inte blivit så en enda gång. Så kanske blir till att skaffa en till grendosa så inte allt startar samtidigt.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jerban: Lättaste lösningen är att slå av grendosan & nätaggets kontakt med. Sedan när du slår på grejerna så slår du på förgreningsdosan först. Väntar någon sekund eller två och sedan slår på nätaggregatet i datorn.

Som många tidigare nämnt så är det stötströmmen till kondensatorerna som är bekymret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Jerban: Lättaste lösningen är att slå av grendosan & nätaggets kontakt med. Sedan när du slår på grejerna så slår du på förgreningsdosan först. Väntar någon sekund eller två och sedan slår på nätaggregatet i datorn.

Som många tidigare nämnt så är det stötströmmen till kondensatorerna som är bekymret.

Mjo får bli antingen det eller dubbla grendosor.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F