Elitebook, Refurbish, Köpa eller inte?

Permalänk
Medlem

Elitebook, Refurbish, Köpa eller inte?

Har varit i kontakt med en kille som har enormt många Elitebooks på blocket. Antar att det är ett konkurslager han har kommit över.

Efter lite brevväxling där jag specade att jag ville ha en i5 samt SSD så fick jag nedanstående förslag för 3000:-

Har inte koll på bärbara processorer, därav vill jag först kolla med er

Kommer framförallt att användas till surf/administration. Har tidigare spelat lite med ett HD4000 (hopplöst!) så jag vet vad burken har för prestanda.

HP Elitebook 2570p
Intel Core i5 -3210m 2.50 GHz
RAM 4 Gb (en slot ledigt)
HDD 160 GB SSD Intel
Intel Grafik 4000
Laddare
Windows 7 inkl serienummer
3mån garanti.

Pris 3000

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är 3'e gen CPU från Intel.
Den är helt ok att jobba på osv, så inget konstigt där.
Hell, jag sitter med en gen 3 i min arbetsmaskin både på jobbet idag och hemma (3770s och 3770k)

Fotnot
Jag har haft möjlighet att få tag på liknande maskiner, fast från Dell.
Det handlade i mitt fall att personal fick köpa loss datorer som använts i företaget under sin "livstid" på 2-3 år beroende på vad gällande garanti och service-avtal säger.

Sedan skriver företaget i fråga av utrustningen och säljer till personalen för självkostnadspris.
Detta var runt 500-600kr om jag minns rätt, men då utan HDD - så det fick man köpa till. (de tog ut denna utav säkerhetsskäl och att ingen skulle återskapa etc.)

Windows 7 Pro sitter OEM-klistrat under maskinen i fråga, så den licensen är gift med maskinen.

Och visst hände det att jag köpte några stycken istället bara för en till mig och en till min mamma liksom, kan man tjäna lite extra på att sälja vid sidan av - så varför inte?

Tog liknande priser, och inkluderade då 120-128GB SSD'er i det priset.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Oneoff:

Otroligt kort garanti men riktigt bra "stats" för pengen.
Surf kontor och enkla spel som heartstone kommer rulla galant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har samma maskin fast med en i7:a. Lite "klumpig", men bra som surf och kontorsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Och visst hände det att jag köpte några stycken istället bara för en till mig och en till min mamma liksom, kan man tjäna lite extra på att sälja vid sidan av - så varför inte?

Tog liknande priser, och inkluderade då 120-128GB SSD'er i det priset.

Hade jag fått erbjudandet så hade jag gjort lika dant

Kul att höra att specen är prisvärd. Håller med om Elitebooks klumpighet, men samtidigt gillar jag det robusta chassit.

Tack för er input!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Har haft samma dator som min jobbdator.

Både 2570p samt generationen innan.

Som tidigare har skrivit är det en väldigt bra maskin som känns gedigen i alla aspekter.

Det som jag har stört mig på är att jag alltid har upplevt de som surriga. Känns som fläkten startar tidigt och för ganska mycket oväsen när den väl är igång.

Brukar alltid ta hand om mina datorer och göra rent ofta så det är inte damm som har legat bakom.

Sen är alla olika känsliga för fläktljud såklart.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hakd:

@Oneoff:

Otroligt kort garanti men riktigt bra "stats" för pengen.
Surf kontor och enkla spel som heartstone kommer rulla galant

Jag hade 1års garanti på de maskinerna jag sålde...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

.. @Oneoff du har inte länken till annonsen/annonserna i fråga ?
Så man kan glutta lite själv ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ganka dyrt med 3000kr för den.

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Har varit i kontakt med en kille som har enormt många Elitebooks på blocket. Antar att det är ett konkurslager han har kommit över.

Efter lite brevväxling där jag specade att jag ville ha en i5 samt SSD så fick jag nedanstående förslag för 3000:-

Har inte koll på bärbara processorer, därav vill jag först kolla med er

Kommer framförallt att användas till surf/administration. Har tidigare spelat lite med ett HD4000 (hopplöst!) så jag vet vad burken har för prestanda.

HP Elitebook 2570p
Intel Core i5 -3210m 2.50 GHz
RAM 4 Gb (en slot ledigt)
HDD 160 GB SSD Intel
Intel Grafik 4000
Laddare
Windows 7 inkl serienummer
3mån garanti.

Pris 3000

Låter ju helt ok. Köpte själv en beg. lenovo x220 på tradera för 1700kr (i5 2510, hd3000, 8gb ram, 120gb ssd, simkortsläsare, ips skärm) och tyckte det var ett bra köp (går att köra dota hjälpligt iaf) . Elitbookarna kan du ju nästan tappa från 5:e våningen utan problem, de är väl spilltåliga också?

3000 är ett helt ok pris enl. mig om den är ren och fin på utsidan.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Vilket äventyr!

Köpte datorn. Väl hemma så upptäckte jag att: BIOS var lösenordskyddat, COA nyckeln för att tanka ned Windows fungerade inte och installerad windows var en piratversion.

Jag påtalar detta för affärsinnehavaren som under en veckas tid försöker ge mig en annan dator eller 500:- tillbaka om jag fixade problemen själv. Värt att nämna är att jag ringde polisen för att kolla om serienumret fans i deras register, innan jag kontaktade HP. Datorn innefattades inte längre av garantitiden så de ville inte låsa upp BIOS.

I måndags lämnade jag tillbaka datorn och fick alla pengar tillbaka.

//Vann precis en Tradera Auktion på en Folio 13 i5 för 1825:-. (Ibland har man tur i otur)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)