Jag ska köpa nytt grafikkort idag!

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa nytt grafikkort idag!

Tjena, sitter i dag på en ROG Swift PG279Q och behöver något som kan driva den till fullo Vet att jag egentligen kanske skulle satsa på 2x 980Ti för optimal prestanda här, men tror inte jag vill lägga mer än 5-7k just nu då jag även måste handla ny SSD och HDD till datorn, så får duga med ett kort så länge, men vad köper jag? GTX 980Ti är väl det som gäller, men vilken sort? EVGAs? Kan vara värt att tillägga att jag kommer vattenkyla datorn inom en snar framtid och då ryker kylaren.

Tips & råd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du ändå vattenkyla snart så är väl referensmodell att föredra då vattenblocken passar på den modellen Vet ej hur det är med andra. Och då spelar det ingen roll vilken tillverkare egentligen, kör på den med bäst garanti skulle jag säga. EVGA tror jag tillåter dig att ta bort kylaren på utan att bryta garantin (tror jag, inte helt säker dock)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och jag ska hämta ut mitt (andra) EVGA 980 Ti idag
Just för att nyttja mitt Swift till fullo.

Men ett 980 Ti fungerar utmärkt!
Om man tittar på siffror, prestanda och priser så är nog inte EVGA den självklara vinnaren men jag körde lite på känn och då blev det ett klart val. Känns som bättre företag, närmre kontakt med nVidia och jag tycker de är snyggast.

Men läste igen och såg att du ska vattenkyla. Då finns det betydligt bättre åsikter från folk med erfarenhet på den fronten.
Men EVGA låter ju bra eftersom du får behålla garantin även om du byter kylaren. (Så är det väl?)

Permalänk

har ett 980Ti strix. Fungerar faktiskt för det mesta och de flesta spelen som en GPU Fantastisk skärm om du inte har massa bleed och glow

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Ska du ändå vattenkyla snart så är väl referensmodell att föredra då vattenblocken passar på den modellen Vet ej hur det är med andra. Och då spelar det ingen roll vilken tillverkare egentligen, kör på den med bäst garanti skulle jag säga. EVGA tror jag tillåter dig att ta bort kylaren på utan att bryta garantin (tror jag, inte helt säker dock)

Det finns fler modeller än referensen om man vill plocka bort kylaren utan att bryta garantin

Skrivet av Imaculent:

Och jag ska hämta ut mitt (andra) EVGA 980 Ti idag
Just för att nyttja mitt Swift till fullo.

Men ett 980 Ti fungerar utmärkt!
Om man tittar på siffror, prestanda och priser så är nog inte EVGA den självklara vinnaren men jag körde lite på känn och då blev det ett klart val. Känns som bättre företag, närmre kontakt med nVidia och jag tycker de är snyggast.

Men läste igen och såg att du ska vattenkyla. Då finns det betydligt bättre åsikter från folk med erfarenhet på den fronten.
Men EVGA låter ju bra eftersom du får behålla garantin även om du byter kylaren. (Så är det väl?)

Ja EVGA's kort verkar bra all-around, så har tittar på ett sånt också. Men som sagt ,ska vattenkyla senare och då kanske det finns bättre alternativ?..

Skrivet av spicy_mama:

har ett 980Ti strix. Fungerar faktiskt för det mesta och de flesta spelen som en GPU Fantastisk skärm om du inte har massa bleed och glow

Alright, bryter jag garantin på ett Strix om jag plockar bort kylaren mån tro?
Min skärm är unikt nog perfekt utan varken bleed, glow eller döda pixlar. Kunde inte vart nöjdare.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

EVGA kortetet använder referens PCB om jag inte misstar mig, så det underlättar för eventuell vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

EVGA kortetet använder referens PCB om jag inte misstar mig, så det underlättar för eventuell vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

detta är bra! kan någon confirma detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här kan du kolla om det finns block till kortet du ska funderar på att köpa. https://www.ekwb.com/configurator/ bara knappa in kort nummret sen så ser du.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

detta är bra! kan någon confirma detta?

http://www.sweclockers.com/test/20690-evga-geforce-gtx-980-ti...

Citat:

Sammanfattningsvis är EVGA:s Geforce GTX 980 Ti Superclocked+ ACX 2.0+ inte det mest exotiska kortet på marknaden, då det fortfarande baseras på Nvidias referenskretskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

tackar, vad skulle skillnaden egenligen vara mellan ett referensbaserat kort och ett kort som har annat PCB? Kan dom komma åt högre klockning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Här kan du kolla om det finns block till kortet du ska funderar på att köpa. https://www.ekwb.com/configurator/ bara knappa in kort nummret sen så ser du.

Köper man vanligtvis EK blocks från deras hemsida, eller finns det bättre återförsäljare runt om i europa? Inrikes t.om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

tackar, vad skulle skillnaden egenligen vara mellan ett referensbaserat kort och ett kort som har annat PCB? Kan dom komma åt högre klockning?

De kan exempelvis möjliggöra mer strömförsörjning och flera BIOS.
Du kan se om det är 6+8 eller 8+8 pins kontakt till dem. Eller höjden på PCB kan också variera från "vanlig" slot storlek till betydligt bredare/högre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

De kan exempelvis möjliggöra mer strömförsörjning och flera BIOS.
Du kan se om det är 6+8 eller 8+8 pins kontakt till dem. Eller höjden på PCB kan också variera från "vanlig" slot storlek till betydligt bredare/högre kort.

Tack för infon, så i regel ska jag satsa på ett kort som

1. Presterar bra
2. Har en borttagbar kylare, där garantin håller oavsett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Köper man vanligtvis EK blocks från deras hemsida, eller finns det bättre återförsäljare runt om i europa? Inrikes t.om?

kan köpa på inet och coolerkit kanske. annars är det inte några problem att beställa från dem, har gjort det innan. saken var dock paketerad lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Hört mycket bra om EVGA kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Hört mycket bra om EVGA kortet!

Jo jag med!

Skrivet av versions:

kan köpa på inet och coolerkit kanske. annars är det inte några problem att beställa från dem, har gjort det innan. saken var dock paketerad lite konstigt.

https://i.gyazo.com/36edf9cf3218b8f63b2e22b0185ad613.jpg

WTF

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack för infon, så i regel ska jag satsa på ett kort som
1. Presterar bra
2. Har en borttagbar kylare, där garantin håller oavsett.

Och sedan, om du vill överklocka mycket kanske det är bra med 8+8 strömförsörjning. Men jag har ingen aning om det i praktiken är relevant eller nödvändigt.
När man kollar på olika grafikkort så känns det som om kylaren är den stora skillnaden och ska du ändå byta så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Och sedan, om du vill överklocka mycket kanske det är bra med 8+8 strömförsörjning. Men jag har ingen aning om det i praktiken är relevant eller nödvändigt.
När man kollar på olika grafikkort så känns det som om kylaren är den stora skillnaden och ska du ändå byta så...

Har fått den uppfattningen med. Tror jag satsar på ett satftigt kort med hög klockning, och blundar för kylaren på detta köp, då jag som sagt ändå ska slita bort den inom en snar framtid. tack för infon

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte alls läst tråden igenom, men jag kan skriva en rad baserad på egen erfarenhet.
980Ti är tillräckligt bra, om man inte är prestanda-jägare, för att räcka med referenskortets specifikationer. Jag köpte till EVGA cooling hybrid kit som var riktigt jävligt att montera pga skruvarna i referenskortets mantel. Men den finns att köpa som färdigmonterat på 980Ti kort. Jag hade rekommenderat just den modellen. Den håller temperaturerna ruggigt bra och jag kan nätt och jämt spela Witcher 3 på 4k med ett 980ti kort. Dock har jag bakgrund i konsoll-gaming så lite låg framrate stör mig inte.

Permalänk
Medlem

eeh? ska ju vattenkyla datorn sen.. Alltså custom loop med egna block.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Nu har jag inte alls läst tråden igenom, men jag kan skriva en rad baserad på egen erfarenhet.
980Ti är tillräckligt bra, om man inte är prestanda-jägare, för att räcka med referenskortets specifikationer. Jag köpte till EVGA cooling hybrid kit som var riktigt jävligt att montera pga skruvarna i referenskortets mantel. Men den finns att köpa som färdigmonterat på 980Ti kort. Jag hade rekommenderat just den modellen. Den håller temperaturerna ruggigt bra och jag kan nätt och jämt spela Witcher 3 på 4k med ett 980ti kort. Dock har jag bakgrund i konsoll-gaming så lite låg framrate stör mig inte.

Jo jag är väl medveten om prestandan ett 980Ti genererar. Jag är som sagt ute efter att custom-vattenkyla mitt system vid ett senare tillfälle så hybridlösningar går bort helt. Sitter på en 1440p 165hz skärm så frames är viktigare än något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hybrid kyler så bra att det faktist inte spelar någon roll om du har AiO eller custom på det.
De flesta 980Ti klockar nästan precis samma. Det är först vid minusgrader att man kan se ordentlig skillnad mellan kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hybrid kyler så bra att det faktist inte spelar någon roll om du har AiO eller custom på det.
De flesta 980Ti klockar nästan precis samma. Det är först vid minusgrader att man kan se ordentlig skillnad mellan kort.

Vad spelar det för roll? custom-loopar är något för entusiaster, och kommer naturligtvis kyla min CPU med min custom-loop också. Går efter utseende också, inte enbart prestanda. Hybrid är inte ens snack om så vi lämnar det.

Skrivet av spicy_mama:

har ett 980Ti strix. Fungerar faktiskt för det mesta och de flesta spelen som en GPU Fantastisk skärm om du inte har massa bleed och glow

Har kikat på STRIX versionen nu och det lutar mot ett sådant kort. Bra basklock, eget PCB med bättre strömförsörjning vid spänningsökning, och EK har fina blocks till det. Lite dyrare men ska man vara fin så får man lida pin.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Vad spelar det för roll? custom-loopar är något för entusiaster, och kommer naturligtvis kyla min CPU med min custom-loop också. Går efter utseende också, inte enbart prestanda. Hybrid är inte ens snack om så vi lämnar det.

Har kikat på STRIX versionen nu och det lutar mot ett sådant kort. Bra basklock, eget PCB med bättre strömförsörjning vid spänningsökning, och EK har fina blocks till det. Lite dyrare men ska man vara fin så får man lida pin.

Gällande maxwell kan du strunta i strömförsörjningen. Alla kort har samma gränser tills du börjar pilla med exotisk kylning.

Har vattenkylt EVGAs vanliga SC+ samt är inne på mitt andra Classified. Alla betedde sig exakt likadant och landar runt 1500Mhz. Du kommer inte kunna gå alls mycket högre förrän du börjar få ner temperaturerna på GPU under 20C.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gällande maxwell kan du strunta i strömförsörjningen. Alla kort har samma gränser tills du börjar pilla med exotisk kylning.

Har vattenkylt EVGAs vanliga SC+ samt är inne på mitt andra Classified. Alla betedde sig exakt likadant och landar runt 1500Mhz. Du kommer inte kunna gå alls mycket högre förrän du börjar få ner temperaturerna på GPU under 20C.

Har själv läst att referens korten inte klarar så mycket klocking, och att det var värt att satsa på ett bättre kort om man ville klocka upp lite extra? 1500mhz är ju dock rätt bra enligt mig

edit, alltså att man var tvungen att öka spänningen om man ville glassa på lite mer än bara ~50mhz, och att PCB korten inte orkade det typ? Är inte så insatt i OC på GPU dock, så..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Har själv läst att referens korten inte klarar så mycket klocking, och att det var värt att satsa på ett bättre kort om man ville klocka upp lite extra? 1500mhz är ju dock rätt bra enligt mig

edit, alltså att man var tvungen att öka spänningen om man ville glassa på lite mer än bara ~50mhz, och att PCB korten inte orkade det typ? Är inte så insatt i OC på GPU dock, så..

Nej, för den spänningen som går att rulla med via vanliga bios (~1.2V) så spelar det ingen som helst roll
https://www.kingpincooling.com/forum/showthread.php?p=30273#p...

Det gäller dock för Maxwell, det stämmer inte för Kepler etc.

Såhär i efterhand så ångrar jag rätt hårt att jag valde ett Classified, jag skulle kört på referenskort istället. Jag betalade 8500 för ett kort med BIOS-switch

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Vad spelar det för roll? custom-loopar är något för entusiaster, och kommer naturligtvis kyla min CPU med min custom-loop också. Går efter utseende också, inte enbart prestanda. Hybrid är inte ens snack om så vi lämnar det.

Då beklagar jag att jag blandade mig in i din tråd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det finns fler modeller än referensen om man vill plocka bort kylaren utan att bryta garantin

Det är jag medveten om, syftade på att det är för referenskorten som EK's vattenblock är anpassade för, så vet inte huruvida de passar på eftermarknadskylare eller inte

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!