Om det nu blir fler vr-spel, så borde det vara lätt att skala ned dem till stereoskopiska 3d-spel. Problemet är ju oftast att spel från början måste utvecklas med tanke på att presenteras med korrekt djupinformation, det går inte att fuska med snabba fixar i form av pålagda 2d-effekter som inte märks på en vanlig skärm. Att gå andra vägen från 2d till 3d är mycket svårare, det var illa nog att försöka fuska med det i s3d, med vr blir det helt omöjligt. Men när spelvärlden är skapad på rätt sätt, och gränssnitten är tänkta för två ögon är det ju bara att hämta in samma information för presentation i stereo (vilket är enklare när man inte behöver ta hänsyn till distorsion i vr-glasögonens linser etc).
För de utvecklare som vill bredda sin kundbas och därmed få ut mer pengar från sina vr-satsningar är det en tänkbar möjlighet. Om spelen redan finns där, och marknaden med tv-apparater, glasögon och tänkbara köpare också finns, varför inte? Det förutsätter såklart att spelmekaniken är kompatibel för mus/tangentbord/spelkontroll/skärm i sig, men när stjärnorna sammanfaller vore det isf bara att koppla upp spelet med tv:n som bildskärm, sätta på glasögonen och börja spela.
En sorts fattigmans-vr som den ekonomiskt sinnade utvecklaren gör dumt i att ignorera. Och därmed vore det dumt att avveckla 3d-tekniken bara för att vr är på väg, eftersom alla inte vill investera i det, men de flesta redan har en 3d-tv. Det gäller bara att få ut kunskapen om möjligheten.
Jag är på iaf.