Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

Permalänk
Medlem

Om det nu blir fler vr-spel, så borde det vara lätt att skala ned dem till stereoskopiska 3d-spel. Problemet är ju oftast att spel från början måste utvecklas med tanke på att presenteras med korrekt djupinformation, det går inte att fuska med snabba fixar i form av pålagda 2d-effekter som inte märks på en vanlig skärm. Att gå andra vägen från 2d till 3d är mycket svårare, det var illa nog att försöka fuska med det i s3d, med vr blir det helt omöjligt. Men när spelvärlden är skapad på rätt sätt, och gränssnitten är tänkta för två ögon är det ju bara att hämta in samma information för presentation i stereo (vilket är enklare när man inte behöver ta hänsyn till distorsion i vr-glasögonens linser etc).

För de utvecklare som vill bredda sin kundbas och därmed få ut mer pengar från sina vr-satsningar är det en tänkbar möjlighet. Om spelen redan finns där, och marknaden med tv-apparater, glasögon och tänkbara köpare också finns, varför inte? Det förutsätter såklart att spelmekaniken är kompatibel för mus/tangentbord/spelkontroll/skärm i sig, men när stjärnorna sammanfaller vore det isf bara att koppla upp spelet med tv:n som bildskärm, sätta på glasögonen och börja spela.

En sorts fattigmans-vr som den ekonomiskt sinnade utvecklaren gör dumt i att ignorera. Och därmed vore det dumt att avveckla 3d-tekniken bara för att vr är på väg, eftersom alla inte vill investera i det, men de flesta redan har en 3d-tv. Det gäller bara att få ut kunskapen om möjligheten.

Jag är på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Besvikelsen med 3D har ju hela tiden varit ett riktigt värdelöst utbud. Dels väldigt få och överprisade filmer, och dels "fake"-3D filmer som är sjukt jobbiga att kolla på. Avatar blev ju cool, likaså Cirque du Soleil-filmen, men flera andra verkar på något vis post-processeras till 3D och det blir katastrofal djupstyrning och blur.

Det ska mer ha att göra med hur väl efterbehandlingen av 3D är gjord, utifrån vad jag hört från folk i branschen. Minns att t ex Joss Whedon hade problem med att 3D-kameran han använde för The Avengers inte gav bra resultat och gick tillbaka till 2D-kamera när någon filmfotograf visade för honom att han inte kunde se någon skillnad på det som filmats med 3D-kamera och det som efterbehandlats väl.

Dock finns det en hel del dåliga konverteringar, varav Pirates of the Caribbean 4 nog är det värsta jag sett.

Det visar dock också på ett annat problem med att få ut material. Många verkar tycka det är ren skit att filma med 3D-kamera och konverteringar kostar pengar. Det gör det väldigt osannolikt att tv-serier ska komma i det formatet. Speciellt i kombination med att det bara tappar i popularitet hos tittarna.

För mig kommer det dock alltid vara ett problem med det tvingade fokuset i 3D, då det per definition måste sudda ut bakgrunderna (och förgrunderna för den delen), vilka man ofta kan beskåda i 2D-film. Det begränsar en hel del i scenografin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det ska mer ha att göra med hur väl efterbehandlingen av 3D är gjord, utifrån vad jag hört från folk i branschen. Minns att t ex Joss Whedon hade problem med att 3D-kameran han använde för The Avengers inte gav bra resultat och gick tillbaka till 2D-kamera när någon filmfotograf visade för honom att han inte kunde se någon skillnad på det som filmats med 3D-kamera och det som efterbehandlats väl.

Dock finns det en hel del dåliga konverteringar, varav Pirates of the Caribbean 4 nog är det värsta jag sett.

Det visar dock också på ett annat problem med att få ut material. Många verkar tycka det är ren skit att filma med 3D-kamera och konverteringar kostar pengar. Det gör det väldigt osannolikt att tv-serier ska komma i det formatet. Speciellt i kombination med att det bara tappar i popularitet hos tittarna.

För mig kommer det dock alltid vara ett problem med det tvingade fokuset i 3D, då det per definition måste sudda ut bakgrunderna (och förgrunderna för den delen), vilka man ofta kan beskåda i 2D-film. Det begränsar en hel del i scenografin.

Håller med att efterbehandling till 3D har ett för dåligt rykte. Nästan allt filmat (alltså ej animerat) som släppts i 3D har efterbehandlats till 3D, även det som blev bra.
Det viktiga är att filmen från början var tänkt att efterbehandlas till 3D och gjordes av folk vana med 3D. Då kan det bli bra.

Suddigheten finns i 2D också och är en efterfrågad metod i foto och film för att rikta tittarens fokus dit man vill. I 3D krockar detta skärpedjup med ögats skärpedjup och gör att det kan bli för suddigt och samtidigt förstöra "3D-känslan".
Tyvärr är det tekniskt mycket svårt att filma mörkare scener med bra skärpedjup (för att få lagom i kombination med ögonens fokus). Ljusa scener är ofta bättre där.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra tycker jag.
Rätt sorts film som är filmad i 3D och inte "fuskad" (som är vanligt) är en härlig upplevelse.
3D för film har helt klart sin plats tycker jag.
Däremot så är det konstigt att 3D för spelande inte är större än det är.
Gissar på att det krävs extra jobb från spelutvecklare för att det skall bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja för på den tiden pratades det ju verkligen om att "PC'n ska in i var mans vardagsrum".. Eller nä, det var visst senare.

Och sen sjönk ju PC'n till typ 10% av det.. Så visst.. om Occulus Rift går ner till 700Kr inom ett år så kan jag ta tillbaka mitt uttalande då. För i så fall känns det mer som vi är nere på nivåer som kan få de flesta att överväga ett köp.

Vem har sagt att produkten Oculus Rift ska in i var mans vardagsrum? (förutom du men du räknas inte)

Gear VR kostar förvrigt inte så långt ifrån 700 kr. Google är ev på G med liknande koncept.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon annan som kom ihåg 3D-TV med glasögon från tidigt 80-tal?
https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-piraterna

Kan inte påstå att jag gråter en skvätt över att 3D satsningen läggs på is. Även om det är en kul grej så är det inte ett smidigt sätt att konsumera media på, speciellt inte när man har glasögon. Hoppas att den här trenden sprider sig till biograferna också.