filer på nas och plex på datorn

Permalänk
Medlem

filer på nas och plex på datorn

Kör med plex för att se film på projektorn och lagrar alla filer i datorn. Har planer på att bygga en superslimmad dator och flytta allt övrigt till en nas. Min fundering är då om man skulle kunna fortsätta köra plex på datorn men har filmerna på nasen? Detta då trancoding kräver en hel del kräm och de nasar som ev skulle kunna fixa detta kostar betydligt mer än vad jag i nuläget är bered att betala. Någon som provat eller vet med sig att det funkar/blir knas?

Då jag är ljudkänslig och har tinnitus vill jag slippa allt som brummar vilket mekaniska diskar gör så att bara koppla en extern disk till datorn är uteslutet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kör med plex för att se film på projektorn och lagrar alla filer i datorn. Har planer på att bygga en superslimmad dator och flytta allt övrigt till en nas. Min fundering är då om man skulle kunna fortsätta köra plex på datorn men har filmerna på nasen? Detta då trancoding kräver en hel del kräm och de nasar som ev skulle kunna fixa detta kostar betydligt mer än vad jag i nuläget är bered att betala. Någon som provat eller vet med sig att det funkar/blir knas?

Då jag är ljudkänslig och har tinnitus vill jag slippa allt som brummar vilket mekaniska diskar gör så att bara koppla en extern disk till datorn är uteslutet.

a) Ja
b) Ja, ej knas

Permalänk
Medlem

Ja det kan du göra, du behöver bara mappa upp nas mot nätverksenhet/enheter och sedan göra kopplingen i biblioteket mot nätverksenheten.

Jag kör liknande men har plex server på en separat burk sedan filer på nas och plex home klienten på pc'n till tv'n. Det enda jag har märkt är att det kan vara lite segt ibland att hoppa mitt i en uppspelning men det är ofta kopplat mot en specifik serie jag har så det behöver inte vara för jag har filerna på nas.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kör med plex för att se film på projektorn och lagrar alla filer i datorn. Har planer på att bygga en superslimmad dator och flytta allt övrigt till en nas. Min fundering är då om man skulle kunna fortsätta köra plex på datorn men har filmerna på nasen? Detta då trancoding kräver en hel del kräm och de nasar som ev skulle kunna fixa detta kostar betydligt mer än vad jag i nuläget är bered att betala. Någon som provat eller vet med sig att det funkar/blir knas?

Då jag är ljudkänslig och har tinnitus vill jag slippa allt som brummar vilket mekaniska diskar gör så att bara koppla en extern disk till datorn är uteslutet.

Du hade kunnat köpa en microserver gen8 finns för typ 1990kr på dustin.
Den klarar att streama till flera plex användare samt du kan köra den som nas samtidigt.

Permalänk
Medlem

Kalas. Då kör jag på det. Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

Du hade kunnat köpa en microserver gen8 finns för typ 1990kr på dustin.
Den klarar att streama till flera plex användare samt du kan köra den som nas samtidigt.

Är galet dålig på att pilla med sådant och med en sån antar jag man måste fixa allt själv. Borde iofs inte vara så svårt och lär finnas många vänliga självar här som kan hjälpa. Får ta en funderare

Visa signatur
Permalänk

@bOfInK3n: Tja, har exakt samma uppsättning, fast kör Emby istället. Men senaste dagarna har det börjat strula rejält, filöverföringen till NAS:en går extremt långsamt trots ethernet-kabel, nu ca 2mb/sek innan 80 - 120 mb/sek. Sen går det ibland inte att lokalisera mappen med alla filmer som jag har på NAS:en. Den frågar hela tiden efter lösenord via Windows-säkerhet. Har satt ett lösenord i efterhand som många forum säger att man ska göra men det funkar ej. Återställde routern så funkade det ibland, sen samma problem igen.

Har du upplevt samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag kör PMS på en HP Microserver gen8 och PHT på bla Mac Mini
Det funkar kanonbra

Blev ju typ billigare än en NAS med samma diskstorlek

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@bOfInK3n: Tja, har exakt samma uppsättning, fast kör Emby istället. Men senaste dagarna har det börjat strula rejält, filöverföringen till NAS:en går extremt långsamt trots ethernet-kabel, nu ca 2mb/sek innan 80 - 120 mb/sek. Sen går det ibland inte att lokalisera mappen med alla filmer som jag har på NAS:en. Den frågar hela tiden efter lösenord via Windows-säkerhet. Har satt ett lösenord i efterhand som många forum säger att man ska göra men det funkar ej. Återställde routern så funkade det ibland, sen samma problem igen.

Har du upplevt samma problem?

Dessa problem har jag inte upplevt.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2